شناسهٔ خبر: 164552 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

گلایه مردم درباره تاخیر ۱۹ ساله در اجرای پروژه پل میانرود دزفول

قالیباف+ سفر خوزستان رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان نظارت میدانی از حوزه های انتخابیه استان خوزستان در شهرستان دزفول حضور یافت و ضمن بازدید از پروژه نیمه تمام پل مهم میانرود، با مردم این منطقه نیز گفت و گو کرد.

به گزارش «نماینده» دکتر محمدباقر قالیباف پیش از ظهر امروز (پنجشنبه ۱۳ شهریور) در راستای نظارت میدانی از حوزه‌های انتخابیه استان خوزستان به شهرستان دزفول سفر کرد و از نزدیک در جریان مشکلات و مسائل این منطقه از جمله پروژه پل میانرود قرار گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در رابطه با اهمیت اتمام پروژه پل میانرود دزفول، گفت: با توجه به سیل اخیر و مسائل مربوط به پدافند ملی، پیش بینی احداث چنین مسیری اهمیتی دوچندان داشت که علاوه بر جاده دزفول- شوشتر- اهواز، پروژه پل میانرود باید مورد توجه قرار می‌گرفت.

وی تصریح کرد: مردم در اطراف رود دز زندگی می‌کنند و به فعالیت در زمینه‌های مختلف می‌پردازند، از این رو برای سهولت در تردد نیازمند مسیر مناسب هستند. امکانات مختلفی نیز در اطراف رود دز وجود دارد و این منطقه قطب بزرگ کشاورزی است که این موضوع اهمیت اتمام پروژه پل میانرود را دوچندان می‌کند.

رئیس قوه مقننه کشورمان اظهار کرد: پروژه یاد شده با اعتبارات استانی به مرحله اجرا درآمده است، اما برای اتمام نیازمند تزریق و تقویت از محل اعتبارات ملی است؛ در واقع این پروژه باید ۲۰ ماهه به اتمام می‌رسید، اما به دلیل مشکلات مالی و مسائل مربوط به پیمانکار تاکنون به پایان نرسیده است.

وی ادامه داد: همچنین نباید فراموش کرد که علاوه بر پروژه پل، مسیر چهاربانده ۱۴ کیلومتری برای دسترسی پیش بینی شده است و برای احداث آن کانال کشی و زهکشی باید انجام شود؛ در واقع زمان تکمیل جاده و پل باید همزمان باشد تا مردم بتوانند از آن بهره‌مند شوند. امیدواریم نهادهای مسئول زمانبندی مناسبی برای اتمام این پروژه در نظر بگیرند تا مشکلات مردم حل شود.  

امام جمعه دزفول: ساخت پل میانرود موجب خروج بسیاری از مناطق اطراف رود دز از بن بست می‌شود

گفتنی است؛ امام جمعه دزفول در جریان نظارت میدانی رئیس مجلس شورای اسلامی از شهرستان دزفول در رابطه با اهمیت پروژه پل میانرود، گفت: ساخت این پل موجب خروج بسیاری از مناطق اطراف رود دز از بن بست می‌شود، از سوی دیگر محصولات کشاورزی مردم نیز به شکل مناسب‌تری به بازار عرضه می‌شود.

لطفعلی زاده پیمانکار اجرایی پل میانرود درخصوص ناتمام ماندن این پروژه در ادامه گفت: دو سال پس از کلنگ زنی این پل بنا به دلایلی پیمانکار قبلی از کار برکنار شد.

وی با اشاره به اینکه پروژه مذکور تاکنون ۷۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، افزود: تاکنون ۳۰ میلیارد تومان برای این پل هزینه شده که جزو مطالبات پیمانکاری است و در صورت تسویه حساب برای اتمام این پروژه، ۳۵ میلیارد تومان اعتبار دیگر لازم است.

بر اساس این گزارش،  تعدادی از مردم محلی برای ایجاد دسترسی ساکنان آنسوی رود دز اقدام به ایجاد پل شناور با هزینه شخصی کرده‌اند که بر این اساس کارگران شرکت‌های مختلف از جمله شرکت قند، تولید کاغذ، نیشکر هفت تپه، تولید مواد غذایی، الکل سازی و برخی کشاورزان برای عبور باید روزانه هزینه ۴ هزار تومانی و ماهانه ۹۰ هزار تومانی پرداخت کنند، در غیر این صورت برای رسیدن به محل کار خود باید مسیر چندین کیلومتری را طی کنند.

درخواست رئیس عشیره آل بوحمدان درباره پیگیری اتمام پروژه پل میانرود از رئیس مجلس

رئیس عشیره آل بوحمدان که در روستای بن علوان نزدیک پل میانرود زندگی می‌کند، نیز به رها شدن این پروژه گلایه داشت و گفت: ۶۲ خانوار شامل ۲۶۲ نفر در این روستا زندگی می‌کنند که برای تردد به مناطق اطراف باید مسیرهای طولانی را طی کنند، در حالی که اتمام این پل موجب کاهش آسیب و تلفات جانی و همچنین کوتاه شدن مسیر دسترسی مردم می‌شود.

وی ادامه داد: بارها شکایت مردم در رابطه با ناتمام ماندن پل را به فرمانداری و مسئولان ارائه کردیم، اما به نتیجه نرسیدیم، لذا از رئیس مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم این مشکل را پیگیری و برطرف کند. متاسفانه به دلیل نبود مسیر مناسب در زمان وقوع سیل یک نفر از روستای بن علوان کشته شد و تعدادی نیز دچار آسیب جسمی شدند.

براساس این گزارش، کلنگ ساخت پل میانرود در دزفول در سال ۱۳۸۰ به زمین زده شده اما تاکنون به اتمام نرسیده است. به گفته مسئولان راه و شهرسازی خوزستان نیز عملیات اجرایی پل بتونی- فلزی میانرود به طول ۴۲۰ متر با ۱۴ دهانه ۳۰ متری با حضور مسئولان در دهه ۸۰ آغاز شده، اما بنا به دلایل کمبود اعتبارات و مسائل مربوط به پیمانکاری متوقف شده است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، کاهش ۴۰ کیلومتری مسیر دزفول به اهواز و سهولت تردد اهالی شهرهای میانرود، صفی آباد و شهر امام به هفت تپه، برقراری ارتباط مطلوب و ایمن کارخانه مستقر در منطقه هفت تپه و ایمنی تردد کارگران شاغل در این شرکت ها ازمهمترین اهداف ساخت پل یاد شده است

نظر شما