شناسهٔ خبر: 164499 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

طرح ۳۰ لیتر بنزین باید مانع قاچاق سوخت گردد

نخعی عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: مکانیسمی که برای این طرح پیش بینی شده این است که برای هر کارت ملی یک سهمیه مشخصی را اختصاص دهند تا همه بتوانند به طور یکسان از یارانه سوخت بهره ببرند.

به گزارش «نماینده»، مصطفی نخعی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: اکنون طبق قانون، بنزین را فقط به خودرو اختصاص می‌دهند. برنامه‌ای که در این طرح پیش بینی شده این است که به هر کد ملی چند لیتر بنزین تخصیص پیدا کند.


وی ادامه داد: این طرح یک دسته مزایایی دارد و یک دسته معایب، مزیت این طرح این است که اختصاص بنزین عادلانه‌تر می‌شود. یعنی اکنون کسی از یارانه سوخت بیشتر استفاده می‌کند که متمول‌تر است یعنی خودروی بیشتری دارد و کسی که از خودرو برخوردار نیست نمی‌تواند استفاده کند.


عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: مکانیسمی که برای این طرح پیش بینی شده این است که برای هرکارت ملی یک سهمیه مشخصی را اختصاص دهند تا همه بتوانند به طور یکسان از یارانه سوخت بهره ببرند.


نخعی تصریح کرد: در مورد معایب هنوز زود است بگوییم که معایبی دارد یا نه. اول باید این طرح به کمیسیون انرژی ارسال شود تا مورد بررسی قرار گیرد و در حین چکش کاری معایب مشخص خواهد شد.


وی افزود: به نظر بنده یکی از معایب این طرح این است که کمک به قاچاق فرآورده و رانت می‌کند و به نوعی سهمیه فروشی اقدام خوبی نیست و این حرکت پایانی فساد آور است و صورت زیبنده‌ای ندارد.


عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان داشت: باید در بررسی طرح در کمیسیون، ابزاری برای فروش سهمیه‌ها در نظر گرفته شود تا با رعایت عدالت نه فساد و رانتی ایجاد شود و نه صحنه‌های بسیار زشتی در پمپ بنزین‌ها به وقع بپیوندد.


نخعی تاکید کرد: طرح باید طوری اجرا شود که نتیجه آن مانع از قاچاق سوخت در نقاط مرزی کشور شود، زیرا اگر این طرح به خوبی اجرا نشود قطعا نتیجه عکس خواهد داشت.

نظر شما