شناسهٔ خبر: 164476 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

برای طراحی یک باغ ویلا به چه نکاتی باید توجه کرد؟

برای طراحی یک باغ ویلا به چه نکاتی باید توجه کرد؟

انسان هر چه قدر که درگیر شهرنشینی و زندگی ماشینی شده باشد باز هم نمی تواند از علاقه اش به طبیعت و زندگی در محیطی بکر و خوش آب و هوا بگذرد. زندگی در شهرهای بزرگ و پر جمعیت در کنار مزایایی که دارد، با مسائل و مشکلاتی چون آلودگی هوا، شلوغی و ازدحام و ترافیک همراه است. بنابراین افراد ساکن در شهر به دلیل پیوندی که با طبیعت دارند ترجیح می دهند تا در اوقات فراغت به جایی به دور از این شلوغی ها پناه برده و در جایی ساکت و آرام با منظره ای زیبا و چشم نواز به تفریح و استراحت بپردازند. ویلاها و باغ ویلاهایی که در مناطق ییلاقی با آب و هوای مطبوع واقع شده اند، گزینه ایده آلی برای دوستداران طبیعت و ساکنان شهرهای پر جمعیت محسوب می شوند.

باغ ویلا چیست؟

همان طور که از نام آن نیز مشخص است، باغ ویلا به مجموعه ای گفته می شود که در آن یک ساختمان ویلایی در محوطه یک باغ قرار گرفته است. این باغ ها معمولا دارای درختان مثمر زیادی هستند که می توانند جنبه اقتصادی داشته و به راهی برای کسب درآمد برای مالک از طریق فروش میوه ها تبدیل شوند. ویلایی که در میان این درختان سرسبز واقع شده است نیز ساختمان مجلل و باشکوهی است که از هر چهار طرف قابل رویت بوده و با خانه های آپارتمانی شهرها تفاوت های بسیاری دارد.

اصول طراحی باغ ویلا

طراحی ویلا و محوطه و فضای سبز پیرامون آن اصولی دارد که باید به آن توجه شود. این اصول با نکات طراحی و ساخت واحدهای مسکونی و آپارتمانی متفاوت بوده و شامل دو بخش اصول طراحی داخلی ویلا و نکات مربوط به طراحی فضای خارجی ویلا می شود.

اصول طراحی داخلی ویلا

یکی از اصلی ترین نکاتی که در طراحی فضای داخل ویلاها باید به آن توجه کرد، نورپردازی فضای داخلی است؛ استفاده از نور طبیعی بسیار اهمیت داشته و بهتر است تا آن جا که ممکن است برای تامین نور محیط داخل ویلا از این نور استفاده کرد. پارامتر دیگری که در طراحی ویلا باید در نظر گرفت، ارتفاع سقف و وجود فضاهایی با سقف بلند است. این مسئله به هر چه باشکوه تر به نظر رسیدن ویلای شما کمک می کند.

همچنین در عین حال که دیوارهای پیرامونی جدا کننده فضای داخلی و خارجی به شمار می آیند، باید ویلا به گونه ای خلاقانه طراحی شود که امکان دسترسی به فضای خارجی از بعضی قسمت ها وجود داشته باشد.

یکی از جذاب ترین و پرطرفدارترین سبک های معماری، طراحی ویلا به صورت دوبلکس است. از جمله ویژگی ها و مزیت های این گونه ویلاها تفکیک فضاهای عمومی و خصوصی است. در ویلاهای دوبلکس اتاق خواب ها به همراه سرویس بهداشتی در طبقه بلایی واقع شده و سالن پذیرایی، آشپزخانه و یک سرویس بهداشتی دیگر در طبقه زیرین قرار دارد.

استفاده از پنجره های بزرگ یا دیوارهای شیشه ای نیز یکی دیگر از راه هایی است که برای هر چه زیباتر شدن ویلا می توان از آن بهره برد. اگر ویلا به گونه ای در زمین جا نمایی شود که از نور جنوب استفاده کند، عصرها و در زمان غروب خورشید نورپردازی جذابی داشته و این امر موجب افزایش نشاط ساکنان می شود.

اصول طراحی خارجی ویلا

توجه به فضای بیرونی و محوطه ویلا به اندازه طراحی داخلی ویلا مهم است و باید به آن توجه شود. از آن جایی که بسیاری از کسانی که به سراغ خرید باغ ویلا می روند ساکنان شهرهای بزرگ هستند و باغ ویلاها را برای گذران اوقات فراغت در طبیعت و لذت بردن از فضای سبز و آب و هوای مساعد و مطبوع انتخاب کرده اند، طراحی فضای خارجی ویلا باید به گونه ای باشد که پاسخگو این خواسته و نیاز افراد بوده و رضایت آن ها را تامین کند.

از جمله المان هایی که می توانند به محوطه سازی و ایجاد یک منظره زیبا در فضای باغ ویلا کمک کند، آلاچیق ها، باربیکیو، آبنما و استخر و تونل طبیعت است. انتخاب صحیح نوع و گونه گیاهان به کار رفته در محوطه، باغچه های گل کاری شده و زیبا و چیدمان درست درختان نیز موجب افزایش زیبایی بصری فضای ویلا می شود. همچنین می توان از روف گاردن برای داشتن یک باغچه کوچک و فضایی برای نشستن و استراحت بهره برد.

مشاورین املاک ملکبین با بیش از ۲۰ سال سابقه فعالیت در زمینه خرید و فروش باغ ویلا در اطراف تهران یکی از بهترین برندهای فعال در این حوزه به شمار می رود. کارشناسان مجرب و با تجربه ملکبین اشراف کاملی به حاشیه تهران به ویژه منطقه شهریار داشته و می توانند شما را برای خرید باغ ویلا در کردزار شهریار، شهرک والفجر، فردوسیه، یبارک، بکه و ... راهنمایی کنند. یکی از مزیت های مشاورین املاک ملکبین ارائه مشاوره تلفنی به خریداران و فروشندگان می باشد.

نظر شما