شناسهٔ خبر: 164464 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

تحولات بلاروس یک موضوع داخلی است/ دخالت بیگانگان هیچ توجیهی ندارد/ آمریکا بازیگر اصلی پشت صحنه اعتراضات

ابراهیم عزیزی عضو کمیسیون امنیت داخلی مجلس اعتراضات اخیر در بلاروس را موضوع داخلی دانست و گفت: دخالت غربی‌ها و آمریکا در این تحولات هیچ توجیهی ندارد و دولت و مردم بلاروس باید مسائل را مدیریت کنند.

به گزارش «نماینده» ابراهیم عزیزی در خصوص تحولات و گسترش اعتراضات در بلاروس، گفت: بلاروس کشوری مهم در صحنه استراتژیک است و از سوی دیگر یکی از سنگرهای مهم روسیه در مقابل پیش روی‌های ناتو است. بلاروس قطعا برای غرب و روسیه دارای اهمیت است و بر همین اساس غربی‌ها و آمریکا از مدت‌ها پیش دنبال رقم زدن تحولات در این کشور بودند.

مردم و دولت بلاروس باید تحولات داخلی را مدیریت کنند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحولات درونی بلاروس یک موضوع داخلی است و توسط مردم و دولت بلاروس باید تعیین تکلیف شود، افزود: هر نوع دخالت بیگانگان به ویژه غربی‌ ها و آمریکا در تحولات داخلی بلاروس توجیهی ندارد.

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری بلاروس و پیروزی الکساندر لوکاشنکو با ۸۰ درصد آراء، تصریح کرد: مشارکت در انتخابات و پیروزی لوکاشنکو نشان دهنده اراده مردم و مسیر حرکت سیاسی بلاروس است بنابراین مردم و دولت بلاروس و جریان‌های سیاسی قانونی با انسجام و هماهنگی و پرهیز از خشونت و آسیب به طرفین باید به اعتراضات خاتمه دهند.

آمریکا بازیگر اصلی پشت صحنه اعتراضات داخلی بلاروس

عزیزی تاکید کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران درباره بلاروس، عدم دخالت بیگانگان و دولت‌های خارجی به ویژه آمریکا است که بازیگر اصلی پشت صحنه است. اروپایی‌ها و آمریکا حق دخالت در امور داخلی بلاروس را ندارند و مردم و دولت بلاروس با مذاکره باید اختلافات را حل کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم معتقد است: موافقان و مخالفان وضع موجود در بلاروس با مذاکره و منع مداخلات خارجی در سیاست داخلی به هر تصمیمی برسند، هوشمندانه و عاقلانه است.

وی یادآور شد: برخی این بی‌نظمی‌ها را به انقلاب رنگی تعبیر می‌کنند اما آنچه اهمیت دارد اینکه نظام سیاسی بلاروس باید این تحولات را که با هر هدف و عنوانی ایجاد شده، مدیریت کند تا وضعیت به نقطه مثبت برسد.

تقلب در انتخابات بلاروس سیاست نخ نما شده غربی‌ها است

عزیزی با تاکید بر اینکه کشورها و دولت‌های دیگر نباید برای خود حقی را قائل شوند، گفت: به اعتقاد برخی از گروه‌ها تقلب در انتخابات بلاروس اتفاق افتاده اما این یک سیاست نخ نما شده است که از گذشته غربی‌ها استفاده می‌کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اعتراضات داخلی بلاروس باید توسط دولت و مردم بلاروس مدریت شود تا شرایط سیاسی و اجتماعی باثباتی در کشور بلاروس حاکم شود.

نظر شما