شناسهٔ خبر: 164439 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

تامین مالی سالم برای جبران کسری بودجه با اصلاح طرح‌های نفتی دولت

نجم آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است؛ طرح اقتصادی رئیس‌جمهور و طرح فروش اوراق سلف نفتی وزیر نفت برای جبران کاهش صادرات نفت و کسری بودجه ناشی از تحریم‌ها و شیوع کروناست که در صورت عدم رفع ایرادات آنها می‌تواند، مشکلات جدی را برای کشور بوجود آورد.

به گزارش «نماینده» بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه فروش اوراق و دارایی‌های غیرمولد دولت و اصلاح مالیات‌ها در راستای تامین مالی سالم برای جبران کسری بودجه کشور محسوب می‌شود، گفت: امسال به دلیل شیوع کرونا و فشار تحریم‌ها و کاهش فروش نفت، شرایط ویژه‌ای بوجود آمده است که باید با اصلاح ساختار بودجه به دنبال راه‌های جایگزین برای درآمدهای نفتی باشیم.

وی با اشاره به طرح رئیس‌جمهور مبنی بر گشایش اقتصادی یا همان پیش فروش نفت به مردم اظهار کرد: این طرح براساس اعلام روسای قوای مقننه و قضاییه و همچنین کمیسیون‌های برنامه و بودجه و اقتصادی ایرادات و تبعاتی دارد که با بررسی و اصلاحات لازم قابل اجراست، به طور مثال می‌توان نفت را دو سال بعد به سهامداران تحویل و در آن زمان هم پالایشگاه‌ها و سرمایه‌گذاران خصوصی این نفت‌ها را از مردم خریداری کنند.

محبی نجم‌آبادی با تاکید براینکه بیشترین نگرانی در بحث گشایش اقتصادی بدهکار کردن دولت‌های آینده است، افزود: این طرح می‌تواند، اتفاقاتی را در عرصه سیاسی رقم بزند بدین منظور که در آینده‌ای نزدیک توده مردم بسیج شوند برای فروش نفت خود مذاکرات با طرف غربی آغاز شود بنابراین باید با دقت و ملاحظات جدی در این طرح قدم برداشت.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهش‌ها، دیوان محاسبات، مسئولان دولتی باید با هماهنگی،   ابهامات این طرح را برای اجرا رفع کنند.

وی تصریح کرد: در کنار این طرح رئیس‌جمهور، وزارت نفت بحث فروش اوراق سلف نفتی را در بورس انرژی مطرح کرده، البته این موضوع هم ایراداتی داشت و طی سه جلسه در کمیسیون برنامه و بودجه با حضور زنگنه و کارشناسان نفتی بحث و بررسی انجام و مقرر شد؛ ضمن مقید کردن دولت به قانون و رفع ایراد طرح اجرایی شود.

نظر شما