شناسهٔ خبر: 164429 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

دلیل عدم بازگشت ۲۷ میلیارد دلار ارز به کشور از زبان عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

میر تاج الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: سیاست‌های غلط بانک مرکزی مانع بازگشتن ۲۷ میلیارد دلار ارز به کشور است.

به گزارش «نماینده»،حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه با توجه به اظهارات مسئولان مربوطه حدود 27 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به کشور بازنگشته است، گفت: مسئولان بانک مرکزی باید اطلاعات دقیقی از افراد و شرکت‌ها، میزان ارز داده‌شده به آنها، و همچنین علت بازنگشتن این ارزها به کشور در اختیار مجلس و مسئولان مربوطه قرار دهند.

وی افزود: تمامی موارد فوق الذکر در کمیسیون برنامه و بودجه با حضور مسئولان مربوطه بررسی و مطرح شده اما ما به جواب درستی در این‌باره نرسیدیم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان داشت: به اعتقاده بنده یکی از علت‌های اصلی بازنگشتن ارز ناشی از صادرات به کشور سیاست‌های غلط و بخشنامه‌های بانک مرکزی است، بخشنامه‌هایی که مرتب در حال تغییر است لذا سیاست‌های نادرست باعث چنین اتفاقی شده است.

حجت الاسلام میرتاج‌الدینی با بیان اینکه با توجه به اینکه صادرکنندگان ما عمدتا همان تولیدکنندگان هستند لذا آنها در داخل کشور در حال فعالیت هستند و طوری نیست که ارز ناشی از صادرات را به کشور باز نگردانند، گفت: لذا اگر سیاست‌های بانک مرکزی در جهت حمایت از تولید و صادرات باشد این ارزها به کشور باز می‌گردد اما متأسفانه بخشنامه‌های بانک مرکزی در جهت حمایت از تولید و صادرات نیست.

وی ادامه داد: بخشنامه‌های بانک مرکزی تا سال 97 به این صورت بود که صادرکنندگان می‌توانستند 100 درصد ارز صادراتی را به واردات مواد اولیه و سایر نیازهایشان اختصاص دهند، پس از آن بخشنامه با توجه به کمبود ارز تغییر کرد به‌گونه‌ای که باید 70 درصد آن را مواد اولیه مورد نیاز وارد کنند و 30 درصد آن را با قیمت ارز نیمایی در اختیار دولت قرار دهند؛ اخیرا بخشنامه بار دیگر تغییر کرد که طبق آن صادر کننده می‌تواند 30 درصد ارز ناشی از صادرات را مواد اولیه مورد نیاز وارد کنند  و باید 70 درصد آن را به دولت دهند این بخشنامه باعث می‌شود که تولید کننده اصلا به دنبال صادرات نرود تا اصلا ارزی وارد کشور شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه این سیاست‌ها به ضرر تولیدکننده است و باعث می‌شود که ارز برنگردد، اضافه کرد: تولیدکننده و صادرکننده واقعی هیچگاه به کشور خیانت نمی‌کند، این سیاست‌های غلط بانک مرکزی است که ارز به کشور بازنگردد.

حجت الاسلام میرتاج‌الدینی اظهار داشت: سیاست 70 به 30 چند ایراد دارد؛ اولا 30 درصد ارز ناشی از صادرات نیازهای آنها را برای خرید کالا اولیه و محصولات مورد نیاز پوشش نمی‌دهد، ثانیا هزینه‌های آنها را پوشش نمی‌دهد و ثالثا اگر 70 درصد ارز ناشی از صادرات را با ارز نیمایی به دولت دهد در حدود 3500 تومان با بازار آزاد مابه التفاوت دارد که همین مسئله امکان ادامه تولید را به آنها نمی‌دهد، بنابراین نه تولید و نه صادر می‌کند.

نماینده مردم تبریز در مجلس تصریح کرد: آیا در سال جهش تولید، سیاست دولت در جهت حمایت از تولید است؟ اگر دولت و بانک مرکزی سیاست‌های خود را در جهت حمایت از تولیدکننده و صادرکننده تدوین کنند به نفع همه خواهد بود و ارز هم باز خواهد گشت.

نظر شما