شناسهٔ خبر: 164426 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

برخورد ناعادلانه با محلات مختلف شهر تهران متوقف شود

مجید فراهانی فراهانی با بیان اینکه باید برخورد ظالمانه با محلات شهر تهران را متوقف کنیم. گفت: نباید وقتی تصویری از محلات تهران نشان داده می شود تعجب کنیم که مگر می شود این چنین محلاتی در پایتخت باشد.

به گزارش«نماینده» مجید فراهانی عضو و ناظر رئیس شورا در امور محاسبات و پایش عملکرد شورای اسلامی شهر تهران در جمع دبیران شورایاری منطقه ۱۵ به تشریح سه چالش اصلی منطقه و روش‌های رفع آن پرداخت.

ناظر رئیس شورا در امور محاسبات و پایش عملکرد شورای اسلامی شهر تهران طی بازدید از منطقه ۱۵ شهرداری تهران در جمع دبیران شورایاری گفت: تهران شهری برای همه است و این شعار اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه بتوانیم مشکلاتی که زمینه ساز کاهش سطح کیفیت زندگی و در دسترس نبودن امکانات زیر ساختی برای شهر تهران است به شکل عادلانه برای همه محلات شهر تهران فراهم و شکاف عجیبی که بین محلات مختلف ایجاد شده را رفع کنیم.

وی افزود: این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه مسئولین کنار مردم بایستند و توجه به نظرات شورایاران نقش مهمی در این کاهش شکاف بین محلات پایتخت دارد.
فراهانی تصریح کرد: پیشنهاد تعریف پروژه‌های محلی و در دستور قرار گرفتن پیشنهادات هوشمندانه است.

عضو و ناظر رئیس شورا در امور محاسبات و پایش عملکرد شورای اسلامی شهر تهران افزود: علاوه بر مدیریت شهری، سرمایه گذاری و مسئولیت اجتماعی در توسعه محلات نقش به سزایی دارد.
وی با اشاره به موقعیت منطقه گفت: ۷ و نیم درصد جمعیت در این منطقه ساکن هستند که از حیث توسعه یافتگی در رده ۱۱ قرار دارد. این امر نشان می‌دهد در منطقه کمتر توسعه یافته نسبت به متوسط مناطق تهران قرار داریم.

فراهانی با اشاره به سه چالش اصلی این منطقه بیان کرد: اولین چالش، چالش توسعه یافتگی متوازن است. در منطقه ۱۵ علی رغم ظرفیت‌ها شاهد توسعه نیافتگی نا متوازن و عدم توسعه یافتگی هستیم. برخی محلات در درون بافت و برخی در حریم به شدت نیازمند توجه هستند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مسئله دسترسی عادلانه به امکانات شهری در محلاتی مانند مسگر آباد اهمیت دارد در صورتی که برخی مسئولین مسگر آباد را نمی‌شناسند، ادامه داد: باید برخورد ظالمانه با محلات شهر تهران را متوقف کنیم. نباید وقتی تصویری از محلات تهران نشان داده می‌شود تعجب کنیم که مگر می‌شود این چنین محلاتی در پایتخت باشد و مردم اینگونه زندگی کنند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: توجه به پروژه‌های کوچک مقیاس محلی در دستور قرار گرفته است. در سال ۹۶ سرانه هر شهروند منطقه ۱۷۲ هزار تومان در بودجه شهرداری بوده که این سرانه در سال ۹۹ به ۶۱۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده و شاهد رشد ۲۵۴ درصدی بوده‌ایم.

فراهانی افزود: طی سه سال سرانه افزایش پیدا کرده است و امیدواریم با تحقق بودجه بتوانیم تخصیص بیشتری بدهیم. بودجه مصوب منطقه در سال ۹۹، ۳۹۱ میلیارد تومان بوده که ۹۳ میلیارد اعتبارات عمرانی و ۲۹۸ میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌ای بوده و نسبت به سال گذشته ۴۳ درصد افزایش پیدا کرده است.
عضو و ناظر رئیس شورا در امور محاسبات و پایش عملکرد شورای اسلامی شهر تهران در ادامه بیان کرد: دومین چالش، چالش تاب آوری و ایمنی است. آمار نشان می‌دهد که منطقه ۱۵ از نظر حریق جز ۳ منطقه صدر شهر تهران است و از لحاظ تاب آوری زلزله و حوادث هم وضعیت خوبی ندارد و یکی از مشکلات منطقه بافت فرسوده است و ۷۶ درصد بافت منطقه با سیستم‌های فلزی ساخته شده و رتبه ۱۶ از نظر مقاومت است که یکی از چالش‌های منطقه همین مسئله بافت فرسوده است.

وی گفت: نزدیک ۶ درصد بافت منطقه عمر بالای ۴۰ سال دارد و در مقابل زلزله بالای ۶ ریشتر دوام نمی‌آورد و بافت فرسوده اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل باید توجه جدی کرد.

فراهانی گفت: سومین مسئله، چالش ترافیک است که نمود بارزی دارد و یکی از مهم‌ترین پروژه‌های پایتخت اتوبان رستگاری مقدم است و مجموعه شهری به آن توجه دارد که بزرگترین پروژه سال ۹۹ به عنوان ابر پروژه افتتاح می‌شود.

عضو و ناظر رئیس شورا در امور محاسبات و پایش عملکرد شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: از حیث تولید و جذب سفرهای شهری میزان تولید سفرها بیش از جذبش است یعنی منطقه ۱۵ جمله مناطقی است که به واسطه اینکه در مسیر ورودی و خروجی تهران بوده و حجم ترافیک بالایی دارد لازم است از تلاش‌های شهردار تهران و همکاران در این زمینه تشکر کنم.

فراهانی در پایان تصریح کرد: بیشترین پروژه‌های کوچک مقیاس در این منطقه وجود دارد و اگر در رفع این معضلات موفق نشویم به اهدافمان نخواهیم رسید.

نظر شما