شناسهٔ خبر: 164370 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

جزئیات سهمیه بندی جدید نهاده های دام و طیور/ فقط دامداران و مرغداران دارای شناسه یکتا نهاده دولتی می‌گیرند

خوراکی بر اساس تصمیم کمیته ملی راهبردی بهداشت دام از این به بعد تنها دامداران و مرغدارانی میتوانند نهاده های دامی با نرخ مصوب دریافت کنند که دارای شناسه یکتا باشند.

به گزارش«نماینده» کمیته ملی راهبردی بهداشت و تولید دام روز گذشته پنج شنبه تصمیمات جدید و مهمی را در خصوص ساماندهی نظام توزیع نهاده‌ها برای واحدهای مرغداری، دامداری و کارخانجات خوراک دام و طیور اتخاذ کرد.

علی‌صفر ماکنعلی رئیس کمیته ملی راهبردی  در محل سازمان دامپزشکی کشور با حضور سایر اعضای این کمیته تشکیل جلسه داد و پس از بحث و بررسی در خصوص توزیع نهاده‌های کشاورزی مورد نیاز مرغداری‌ها، دامداری‌ها و کارخانجات خوراک، تصمیمات مهمی به شرح ذیل را اتخاذ کرد:

الف _ در مورد نحوه توزیع نهاده‌ها که خود در ۲ محور جداگانه «شیوه خروج از گمرکات» و همچنین «خروج از کارخانجات» به مقاصد فوق صورت گرفت، مقرر شد تا در زمینه خروج از گمرکات، کالا صرفا بر اساس اطلاعات «سامانه جامع کشاورزی» به مقاصدی که دارای شناسنه "یکتا" کشاورزی هستند، ارسال شود و از آنجا که تمام مرغداری‌ها دارای شناسه یکتا هستند؛ دامداری‌های فاقد شناسه یکتا نیز باید برای اخذ این شناسه به اتحادیه‌های دامداران یا شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌ها مراجعه کنند.

ب - در مورد خوراک دام خروجی از کارخانجات نیز مقرر شد تا کنترل میزان ورودی و خروجی کارخانجات بر اساس فرمول جیره‌ای که معاونت بهبود امور تولیدات دامی ارائه می‌دهد  باشد و ملاک تحویل محموله‌های بعدی نیز تایید تخلیه‌ای باشد که از طریق سامانه جامع کشاورزی به "بازارگاه" اعلام و تایید می‌شود.

ج - در خصوص تامین نهاده های مورد نیاز واحدهای مرغداری گوشتی، تحویل نهاده ها از ابتدای مهرماه سال جاری بر اساس میزان آمار تایید تخلیه کشتارگاه‌های طبور خواهد بود که اطلاعات آن از طریق سامانه "سماصط" به  بازارگاه اعلام و بر این اساس سهمیه نهاده مورد نظر در سامانه بازارگاه در اختیار مرغدار قرار خواهد گرفت.

د - سهمیه بندی کارخانجات نیز بر اساس سوابق فعالیت کارخانه در سال ۱۳۹۷ تعیین و  توزیع انجام می‌شود.

و-  همچنین بر اساس مصوبات جلسه کمیته ملی راهبردی بهداشت و تولید دام، سهمیه‌بندی برای دامداری‌ها نیز به این صورت انجام می‌شود که نهاده‌های مورد نیاز این واحدها بر اساس تعداد دام موجود از منابع اطلاعاتی دام‌های پلاک‌گذاری شده در سامانه مرکز اصلاح نژاد سهمیه‌بندی و تحویل دامپروران خواهد شد.

ی - در این جلسه در خصوص خروجی کارخانجات روغن‌کشی (کنجاله) و فول‌فَت (که تامین کننده سویای فرآوری شده به روش اکسترودر مرطوب بوده و دارای تأثیر فراوان در حل مشکلات تغذیه‌ای طیور است) مقرر گردید توسط کمیته‌ای متشکل از معاونت بهبود تولیدات دامی و سازمان دامپزشکی کشور ظرف هفته آینده بررسی و تصمیم‌گیری مناسب نهایی در خصوص آن صورت گیرد.

برپایه این گزارش، در زمینه نحوه استفاده از تسهیلات بانک کشاورزی نیز که با حضور نماینده این بانک در کمیته ملی راهبردی بهداشت و تولید دام مقرر گردید تا کمیته‌ای شامل نمایندگان سازمان دامپزشکی، وزارت جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی تشکیل و بر اساس رتبه‌بندی شرکت واردکننده دارو و بر اساس اولویت کالایی بانک کشاورزی، تسهیلات مورد نیاز را با شرایط مناسب در نظر بگیرد.

نظر شما