شناسهٔ خبر: 164327 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

پالایشگاه سازی ابزاری دفاعی برای مقابله با جنگ اقتصادی

مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه "قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی" هرچه سریع‌تر اجرایی شود، پالایشگاه‌سازی را ابزاری دفاعی برای مقابله با جنگ اقتصادی دانست.

به گزارش «نماینده»، مالک شریعتی نیاسری، با اشاره به منویات روز گذشته مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت پالایشگاه‌سازی برای جلوگیری از صدور نفت خام، گفت: با توجه به فعال شده تحریم و جنگ اقتصادی علیه کشور، ساخت پالایشگاه ابزار دفاعی بسیار خوبی برای مبارزه با تحریم است به همین دلیل سال گذشته "قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی" تصویب شد اما متاسفانه هنوز عملیات اجرایی این قانون آغاز نشده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزارت نفت باید فهرست شرکت‌های منتخب برای دریافت مجوز و احداث پتروپالایشگاه در قالب قانون مذکور را اعلام کند، همچنین هیات امنای صندوق توسعه ملی تشکیل جلسه دهد چراکه وزارتخانه منتظر تصویب جدول زمان‌بندی اجرای قانون توسط هیات امنای صندوق توسعه ملی است.

وی با بیان اینکه پالایشگاه‌سازی سبب توسعه صنایع پایین دستی و محصولات پتروشیمی شده و عملا کشور را از منابع ارزی ناشی از صادرات نفت خام بی‌نیاز می‌کند، افزود: ایجاد اشتغال، افزایش سطح علمی کشور، رسیدن به تنوع مشتری، کاهش تحریم‌پذیری، افزایش درآمد ارزی و... ازجمله محاسن جلوگیری از فروش نفت خام و تبدیل آن به فرآورده‌های نفتی است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی معتقد است ساخت و راه‌اندازی پالایشگاه‌ها در مقیاس کوچک، علاوه بر مزیت‌هایی نظیر تولید فرآورده، تسریع در انتقال و توزیع فرآورده‌های مختلف نفتی به نقاط دورافتاده و صعب العبور و کاهش آلودگی زیست محیطی موجب تسهیل ورود بخش خصوصی به صنعت پالایش خواهد شد.

نظر شما