شناسهٔ خبر: 164320 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: میزان

کالاهای اساسی اولویت اول تخصیص ارز هستند

محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در جنگ اقتصادی هر گونه تخصیص ارز باید بر اساس نیاز، اولویت و وضعیت ارزی رقم بخورد، گفت: در این شرایط باید با منابع محدود ارزی نیازهای اصلی را پاسخ دهیم طبیعتا در این بخش نیاز به کالای اساسی و اقلام مورد نیاز واحدهای تولیدی در اولویت قرار دارد.

به گزارش «نماینده»، محمدرضا پورابراهیمی، با اشاره به اظهارات مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از منابع ارزی در راستای  واردات کالاهای لوکس به کشور گفت: ما در یک جنگ اقتصادی به سر می‌بریم و تراز تجاری کشور درحوزه ارزی نیازمند تعیین اولویت‌های واردات در کشور است.


وی با بیان اینکه در حال حاضر ما با محدودیت منابع ارزی در کشور مواجه هستیم، اظهار داشت: بخشی از این محدودیت‌ها از تحریم‌ها نشئت می‌گیرد و بخش دیگر از آن در مواجه با کرونا ایجاد شده است چرا که پیرو بروز این بیماری صادرات تحت تأثیر قرار گرفته و ارزآوری با مشکل مواجه شده است.


رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همچنین از اسفند سال گذشته تا پایان اردیبهشت شاهد بسته بودن مرزها بودیم و صادراتی تقریبا انجام نشده است بنابر این یکسری عوامل ارادی و یکسری عوامل غیر ارادی در این مسئله نقش داشته‌اند.


پورابراهیمی با بیان اینکه باید با منابع محدود ارزی برای اولویت‌های کشور تصمیم‌گیری کنیم، تصریح کرد: ما در این شرایط باید با منابع محدود ارزی نیازهای اصلی را پاسخ دهیم طبیعتاً در این بخش نیاز به کالای اساسی و اقلام مورد نیاز واحدهای تولیدی در اولویت قرار دارد.


رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در جنگ اقتصادی هر گونه تخصیص ارزی باید بر اساس یک نیاز و دوم اولویت و سوم بر اساس وضعیت ارزی رقم بخورد لذا تاکیدات مقام معظم رهبری در این بخش کاملا علمی، تخصصی و حرفه‌ای است و از این حیث امیدواریم دولت این فرمایشات را مبنای کار خود قرار دهد.


وی اظهارداشت: البته ما هم در مجلس عزم خود را برای تهیه گزارش‌های نظارتی در این بخش انجام خواهیم داد و می‌توانیم این موارد را در آینده و در گزارش نظارتی خود، احصا کنیم.

نظر شما