شناسهٔ خبر: 164291 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: میزان

افتتاح یک هزار و ۴۰۰ پروژه درمانی تا پایان سال / کرونا نفس گیرترین هجمه تاریخ نظام سلامت بود

نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امسال یک هزار و ۴۰۰ پروژه با سنبل سال ۱۴۰۰ آماده می‌کنیم که تا آخر سال به افتتاح برسد.

به گزارش «نماینده»، بنا بر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر بهداشت گفت: کرونا، نفس گیرترین هجمه تاریخ نظام سلامت ایران در بیش از ۱۰۰ سال گذشته بود، اما در این شرایط، نقش آفرینی همکاران ما در توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی، افتخار جدیدی است. سعید نمکی در آیین افتتاح ۱۶۴ پروژه حوزه سلامت با یادواره ۱۶۴ شهید مدافع سلامت و آغاز پویش #ره_سلامت که به صورت ویدیوکنفرانس در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: امسال با لطف خدا و همت بالای همکاران ما در نظام سلامت، شاهد پربارترین و پرثمرترین سال بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در توسعه زیرساخت‌های نظام سلامت هستیم.

وی افزود: امسال حدود ۱۰ هزار و ۶۰۰ تخت بیمارستانی و دو هزار تخت بیمارستانی به مجموعه تخت‌های کشور اضافه می‌شود که در تمام سال‌های پیش و بعد از انقلاب اسلامی بی سابقه است. امسال یک هزار و ۴۰۰ پروژه با سنبل سال ۱۴۰۰ آماده می‌کنیم که تا آخر سال به افتتاح برسد و از ویژگی این پروژه‌ها این است که در مناطق محروم و کمتر برخوردار کشور، تکمیل و تجهیز می‌شود.

وزیر بهداشت بیان داشت: پروژه‌های بهداشتی و درمانی و چندین هزار تخت بیمارستانی در استان تهران هم به بهره برداری می‌رسد، اما این پروژه‌های در مناطقی مانند اسلامشهر، ملارد، شهریار، شهر قدس و حاشیه تهران است که با جمعیت‌های میلیونی، تخت بیمارستانی نداشتند. جانمایی پروژه‌ها با لطف خدا و تیزبینی همکاران ما در استان‌ها و سیاست‌های محرومیت زدایی در وزارت بهداشت این است که به آن‌هایی که جز خدا، فریادرسی ندارند، خدمات ارائه نماییم.

نمکی یادآور شد: امسال اتفاقات بزرگی از نظر کمّی و کیفی در توسعه زیرساخت‌های نظام سلامت رقم خواهد خورد. در نیمه دوم امسال شاهد تکمیل پزشکی خانواده، سیستم ارجاع و نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک خواهیم بود و هفته آینده، سلامت دیجیتال و الکترونیک را برای اولین بار در جمهوری اسلامی ایران به شکل گسترده در کشور رقم خواهیم زد.

وی خاطرنشان کرد: برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت به عنوان یکی از ماندگارترین هدایا به نظام سلامت در سایه همکاران ما در معاونت بهداشتی و راه اندازی ۴۰۰ خانه بهداشت عشایری برای اولین بار در کشور، یک اثر جاودانه و در یادماندنی در نظام سلامت خواهد بود. توانستیم در اوج محرومیت، مظلومیت، تنهایی و با فقدان منابع اقتصادی، با تکیه بر همت و روح حسینی کشور زیرساخت‌های حوزه سلامت را بیشتر و سریع‌تر از قبل توسعه دهیم.

وزیر بهداشت گفت: در مورد نیروی انسانی نیز امسال بیشترین تعداد مجوز و جذب نیروی انسانی در طول تمام سال‌های بعد از انقلاب را در وزارت بهداشت خواهیم داشت که اثرات آن را همکاران ما در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور، خواهند دید.

نمکی اضافه کرد: همکاران ما در اوج تحریم ها، رکورد تاریخی و شرایط ویژه‌ای برای کشور در مقابله با کرونا خلق کردند و اثبات کردند که از پیشروترین کشورهای مرفه جهان با تکیه بر عزم، همت و غیرت هستند که باید دست یکایک آن‌ها را ببوسم و امیدوارم که با پویش #ره_سلامت بتوانیم هر هفته شاهد توسعه و افتتاح زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی باشیم.

وزیر بهداشت ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب و شهیدای مدافع سلامت، گفت: ایام شهادت سالار شهیدان و شهدای کربلا را تسلیت می‌گویم و هر چه داریم، از تربیتی است که از امام حسین (ع) آموخته ایم. سردار رشید اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی گفت که بیرونی‌ها نفهمیدند و به بلندی گفت ما ملت امام حسینیم. تفسیر این جمله را بیرونی‌ها به خوبی متوجه نشدند.

 نمکی خاطرنشان کرد: درسی که از امام حسین (ع) و عاشورا آموختیم این است که اولا شهادت، بزرگترین افتخار ما است و پس از شهادت فریاد فزت و رب الکعبه را سر می‌دهیم و در عین اینکه شهید می‌شویم و شهید می‌دهیم، تاریخ هم می‌سازیم.

وی تاکید کرد: در دولت تدبیر و امید اتفاقات بزرگی در زمینه تقویت زیرساخت‌های حوزه سلامت رخ داد. تعداد قابل توجهی تخت بیمارستانی ایجاد شد، پرداخت از جیب بیماران کاهش و ماندگاری تیم پزشکی در مناطق کمتر برخوردار کشور افزایش یافت و در قالب بسته‌های طرح تحول نظام سلامت، خدمات ارزنده‌ای به مردم ایران ارائه شد.

وزیر بهداشت گفت: در سال آخر دولت شاهد پاندمی کرونا هستیم و آنچه در این ایام اتفاق افتاد، تجربه‌ای است که پس از یک و نیم قرن ممکن است دنیا با آن روبرو شود. در این رویارویی نابرابر و در اوج تحریم ها، همکاران ما در سراسر کشور اعم از پزشک، پرستار، بهورز، ماما، کارشناس بهداشت، تکنسین اورژانس، نیروهای آزمایشگاه ها، خدمتگزاران و تمامی رده‌های اداری، مالی و پشتیبانی حماسه عظیمی خلق کردند و به عنوان سربازی کوچک به همه همکارانم در خط مقدم جبهه مبارزه با کرونا در کشور افتخار می‌کنم.

نمکی در پایان تصریح کرد: لحظات پر التهابی که همکاران ما در استان‌ها برای مدیریت، کنترل و مهار کرونا پشت سر گذاشتند را فراموش نمی‌کنم. شبانه روزهای بسیار سختی بر آن‌ها گذشت و تاریخ این مملکت این ایثار، بزرگواری و گذشت تک تک همکاران ما را ثبت خواهد کرد و، چون ستاره‌های تابناک در آسمان تاریخ نظام سلامت کشور آن‌ها که شهید شدند و آن‌ها که ایثارگرانه خدمت کردند، ثبت خواهند شد و در ذهن و یاد مردم جاودانه خواهند ماند.  

نظر شما