شناسهٔ خبر: 164186 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

تهران از اشکالات ساختاری و مدیریتی مزمن رنج می‌برد

یزدی خواه عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس با انتقاد از عملکرد مدیران حوزه شهری پایتخت و اینکه تهران دارای اشکالات ساختاری و مدیریتی است، رفع این حجم از مشکلات در حوزه‌های مختلف را منوط بر ایجاد مدیریت خدمات یکپارچه شهری دانست.

به گزارش «نماینده»، سیدعلی یزدی‌خواه، با اشاره به معضلات موجود در شهر تهران، گفت: تهران از اشکالات ساختاری و مدیریتی مزمن رنج می‌برد و شاخص‌های توسعه و رفاه در آن در مقایسه با سایر استان‌ها قابل قبول نیست. کما اینکه سفر درون شهری در تهران بسیار طولانی تر از یک سفر برون استانی از این شهر به استان‌های همجوار است.

نبود مدیریت خدمات یکپارچه شهری یکی از علل اصلی عدم‌توسعه متوازن شهر تهران است

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زیرساخت‌های زیست محیطی شهر تهران در حوزه حمل و نقل عمومی و صنایع مزاحم آلاینده از جمله دردهای مزمن پایتخت است، از سوی دیگر نبود مدیریت خدمات یکپارچه شهری یکی از علل اصلی عدم‌توسعه متوازن شهر تهران است.

وی تصریح کرد: به لحاظ اینکه تهران پایتخت است، دستگاه‌های استانی فعال در آن تحت سیطره و تفکر غالب در وزارتخانه‌ها قرار می‌گیرند و مسئولان دستگاه‌های اجرایی سطح استانی و شهرستانی تهران از کمترین اختیارات برخوردار هستند.

یزدی‌خواه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در تهران مدیریت خدمات یکپارچه شهری وجود ندارد، حوزه‌های حمل و نقل عمومی، محیط زیست، آلاینده‌ها، صنایع مزاحم و سایر خدمات شهری هر کدام توسط یکی از دستگاه‌های اجرایی پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به نقش استانداری در رفع مشکلات پایتخت، افزود: آقای محسنی‌بندپی چند دوره نماینده مجلس بوده است و با فضای قانونگذاری آشنایی دارد، ضمن اینکه یک دوره رییس سازمان بهزیستی کشور بوده است و در زمینه اجرا نیز تجربه دارد و تنها مدت محدودی است که استاندار تهران شده است، بنابراین منصفانه نیست که حل تمام مشکلات تهران را در این برهه از زمان، از وی بخواهیم.

یزدی‌خواه عنوان کرد: بنده به عنوان مدافع حقوق مردم به ویژه اقشار متوسط و ضعیف جامعه که اغلب در جنوب شهر تهران سکونت دارد، به دلیل وجود بافت‌های فرسوده این شهر، محله‌های پرآسیب و خطرساز، معضلات اجتماعی و فرهنگی و زیست محیطی همچون عدم‌ رفع معضل روان آب‌ها در تهران، از کارکرد مسئولان اجرایی در نحوه اداره پایتخت رضایت ندارم.

وی اظهار کرد: معضل بسیار مهم انباشت زباله در جنوب این شهر که هم منشا بوی نامطبوع و هم عامل آلودگی آب‌های زیرزمینی و تخریب محیط زیست هستند و این در حالی است که برنامه‌ای برای بازیافت علمی و صنعتی از این طلای کثیف وجود ندارد.

روزانه ۸ هزار تُن میانگین تخلیه زباله در تهران است

یزدی‌خواه افزود: روزانه ۸ هزار تُن میانگین تخلیه زباله در تهران است که اگر این میزان زباله با کمی سرمایه‌گذاری از طریق مشارکت با بخش خصوصی و مدیریت صحیح تفکیک و بازیافت شود، ثروت انبوهی است که می‌تواند در خدمت توسعه شهری قرار گیرد.

وی در مورد وضعیت آرامستان‌ به عنوان دیگر معضل تهران، اظهار کرد: در پایتخت تنها یک آرامستان تحت عنوان بهشت زهرا(س) وجود دارد که حدود ۵۰ سال گذشته تاسیس شده است و از آن زمان تاکنون هیچ برنامه ویژه و روشنی برای ساماندهی این موضوع وجود ندارد.

یزدی‌خواه گفت: چه لزومی دارد افراد نقاط مختلف تهران اعم از غرب، شرق، شمال و جنوب تهران با مشکلاتی که در حوزه حمل و نقل عمومی وجود دارد، آن هم در شرایطی که با انتشار ویروس منحوسی همچون کرونا مواجه هستیم فقط یک آرامستان داشته باشند.

مدیران شهری پایتخت باید در مورد وضعیت محیط زیست این شهر پاسخگو باشند

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: ما در حوزه محیط زیست مطالبه‌گر هستیم، چراکه مشکلات شهر تهران در این زمینه حل نشده است، بنابراین مجموعه مدیریت خدمات شهری پایتخت باید در این موضوع پاسخگو باشند، بنابراین لازم است ابتدا حوزه اختیارات هر کدام از آنها را تبیین کرده و دایره نفوذ و کارکرد آنها را تعریف کنیم و با این شروط و متناسب با سهم و جایگاهی که دارند از آنها مطالبه‌گری کنیم تا در این مسیر جهت نیل به آرمان شهر حرکت کنند.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی، با اظهار امیدواری از اینکه مدیران حوزه شهری بتوانند در ارائه خدمات به شهروندان نمره قبولی کسب کنند، تاکید کرد: هم‌اکنون نقاط مختلف تهران به ویژه جنوب و مرکز شهر در حوزه فاضلاب، آب و محیط زیست، حمل و نقل عمومی، صنایع آلاینده، کشاورزی و... و. با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند که باید برای رفع آنها به طور جدی برنامه‌ریزی شود.

نظر شما