شناسهٔ خبر: 164137 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

یک میلیون خانه تا خرداد ۱۴۰۰ باید ساخته شود/ تسهیلات بانک‌ها برای حمایت از مسکن سازی ۴۰ هزار میلیارد افزایش یافت

کمال علیپور نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه تا پایان سال مالی (خرداد ۱۴۰۰) باید یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود گفت: مقرر شده بین ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه برای بانک‌ها ایجاد شود تا آنها به فعالان این حوزه تسهیلات بدهند.

به گزارش «نماینده» کمال علیپور خنکداری نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به التهاب بازار مسکن و عزم مجلس برای برون رفت از مشکل به وجود آمده در این حوزه اظهار داشت: راهبرد و رویکرد مجلس یازدهم در افتتاحیه قوه مقننه از سوی مقام معظم رهبری تبیین شده و مشخص است که قطعا چراغ راه همه نمایندگان خواهد بود.

** دولت نباید در سال پایانی کار را زمین بگذارد 

وی افزود: یک سال آخر دولت فعلی باید مجلس به صورتی حرکت کند و نگاه‌ها آن گونه نباشد که قوه مقننه به دنبال سختگیری علیه قوه مجریه است و همچنین نباید این رفتارها به گونه‌ای باشد که دولت کار را به زمین بگذارد و مردم متضرر اصلی باشند.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: باید تعامل دوسویه‌ای بین قوه مجریه و قوه مقننه وجود داشته باشد ضمن این که مجلس باید در یک سال پایانی عمر دولت به برخی گلوگاه‌ها که برای کشور مشکل ایجاد کرده ورود کرده و نقایص را برطرف کند.

علیپور خنکداری خاطرنشان کرد: چند موضوع برای مردم در شرایط فعلی مشکل ایجاد کرده که می‌توانم به اقتصاد، ‌ گرانی و مسکن اشاره کنم، که ما شاهد تغییرات قیمت‌ها به صورت روزانه هستیم و همین موضوع منجر به بروز وضعیت نابسامان و کمرشکن شده است.

** برخی‌ها هزار و ۲ هزار خانه دارند 

وی گفت: مجلس یازدهم با طرح دو فوریتی مسکن ورود قاطع و جدی برای رفع این مشکل داشته است ضمن این که با مالیات بر خانه‌های خالی و همچنین عملیاتی شدن سامانه‌ای برای روشن شدن وضعیت اسکان مردم در آن خانه‌ها می‌توانیم به سمتی حرکت کنیم که مسکن از کالای سرمایه‌ای خارج شده و بتواند نیازهای مصرف کننده واقعی را تأمین کند.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: در کشورمان و بر اساس آمارها برخی افراد بین هزار و حتی دو هزار خانه داشته و سال‌های سال آن را احتکار کرده‌اند تا با التهاب بازار و بهم ریختن وضعیت نفع و سود خود را ببرند.

علیپور خنکداری اضافه کرد: اگر طرح اخذ مالیات بر خانه‌های خالی از سوی شورای نگهبان مورد تأیید قرار بگیرد قطعا این موضوع می‌تواند در آرامش بازار مسکن تأثیرگذار باشد اما لازم است ارتباط دو سویه دولت و مجلس برقرار شده و سریع‌تر ظرف یک تا دو ماه سامانه مذکور عملیاتی شود.

** ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد سرمایه بانک‌ها برای ارائه تسهیلات مسکن افزایش یافت

وی ادامه داد: تا پایان سال مالی که خرداد ۱۴۰۰ است باید یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود؛ مجلس در این باره عزم جدی دارد و قرار است دولت ۴۵۰ هزار واحد در قالب طرح اقدام ملی مسکن بسازد و در این راستا وزارتخانه‌ها موظف شده‌اند زمین‌هایی که در اختیار دارند را به صورت رایگان به وزارت راه و شهرسازی بدهند.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در توضیح بیشتر این موضوع گفت: مقرر شده که بین ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه برای بانک مسکن و سایر بانک‌ها ایجاد شود تا آنها با ارائه تسهیلات به فعالان این حوزه وضعیت نابسامان مسکن را کنترل کنند.

علیپور خنکداری گفت: باید سریعتر دولت انبوه‌سازان و خصوصی‌سازان به عرصه ساخت و ساز ورود کرده و کمبودها را رفع کنند.

** مالیات بر عایدی مسکن شامل ایرانیان دارای ۳ خانه بیشتر بالای ۱۸ سال 

وی خاطرنشان کرد: طبق مصوبه کمیسیون عمران در باره خانه هر فرد ایرانی بالای ۱۸ سال می‌تواند حداکثر ۳ خانه داشته باشد و اگر بالاتر از این تعداد خانه‌ای بنام او باشد مالیات بر عایدی مسکن به آن واحد تعلق می‌گیرد.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: باید دیوان محاسبات نظارت موثری بر حسن اجرای قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی داشته باشد، ‌این در حالی است که یکی از شرایط شکل گیری مجلس یازدهم و حضور بذرپاش در راس دیوان محاسبات نظارت جدی بر قوانین بوده و در مجموع قوه مقننه به دنبال نظارت جدی و مؤثر بر قوانین است.

** نظارت جدی مجلس و دیوان محاسبات بر اخذ مالیات بر خانه‌های خالی

علیپور خنکداری گفت: یکی از برش‌های اقتصادی کشور بودجه سالیانه است که اگر دیوان محاسبات کنترل و مدیریت و نظارت جدی بر تخصیص‌ها، پیشرفت‌های فیزیکی و انحرافات بودجه داشته باشد در طول یک سال باقیمانده از عمر دولت کارهای خوبی می‌توان انجام داد.

وی در پایان گفت: قیمت مسکن را می‌توان با نظارت جدی مجلس بر دولت و تقویت بازوهای نظارتی قوه مقننه بر قوه مجریه کنترل کرده و کاهش داد.

نظر شما