شناسهٔ خبر: 164118 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

جزئیات طرح جرم‌انگاری در باره عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور

ارز نمایندگان در مجلس با تدوین طرحی خواستار جرم انگاری در باره موضوع عدم بازگشت ارزی حاصل از صادرات به کشور شدند.

به گزارش «نماینده»، نمایندگان مجلس با تدوین طرحی جرم‌انگاری در باره عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور را دنبال می‌کنند.

متن کامل طرح جرم انگاری عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات به مجلس به شرح زیر است:

موضوع طرح:

مقدمه:

با عنایت به تحریم‌ نفت، صادرات غیرنفتی مهم‌ترین منبع تأمین ارز می‌باشد و بازگشت ارز حاصل از صادرات کالاها به کشور می‌تواند در ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضای ارزهای بین المللی و کاهش قیمت دلار تأثیر مهمی داشته باشد. با این حال برخی صادر کنندگان به استفاده از تسهیلات ایجاد شده توسط مجلس و دولت، محصولات کشاورزی و کالاهای صنعتی و مواد اولیه کشور را به قیمت مناسب تهیه و به خارج از کشور صادر می کنند اما از وارد کردن در آمد حاصل از فروش این کالاها به چرخه اقتصادی کشور خودداری می‌نمایند؛ لذا در راستای تمهید مقدمات کاهش قیمت دلار، یورو و سایر ارزهای بین المللی در ایران و حمایت از تولید ملی طرح ذیل به مجلس محترم ارائه می‌گردد.

ماده واحده

صادرکنندگان کالاها موظفند پس از فروش کالای خود در خارج از کشور حداکثر ظرف مدت سه ماه از دریافت بهای  ارز حاصل صادرات را به بانک مرکزی ارائه نمایند خودداری از وارد کردن ارز حاصل از صادرات برای بار اول معادل ۲ برابر بهای کالاهای صادر شده را در پی خواهد داشت و برای بار دوم علاوه بر لغو کارت بازرگانی، به حبس از ۶ ماه تا یک سال محکوم خواهد شد. هیأت دولت موظف است ظرف مدت ۳ ماه از تصویب این قانون آیین نامه اجرایی آن را تهیه نماید.

نظر شما