شناسهٔ خبر: 164054 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

دیوان محاسبات مسئول ارائه گزارشی درباره اوراق سلف نفتی شد/ بررسی مشکلات قرارگاه با حضور سردار محمد

محمد خدابخشی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نشست امروز این کمیسیون را با حضور وزیر نفت و فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) تشریح کرد.

به گزارش «نماینده» محمد خدابخشی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در تشریح نشست امروز صبح کمیسیون متبوع خود گفت: این جلسه با حضور زنگنه وزیر نفت، مسئولا سازمان بورس انرژی، مرکز پژوهش‌های مجلس و دیوان محاسبات برای بررسی موضوع فروش اوراق سلف نفتی توسط دولت برگزار شد.

وی ادامه داد: وزارت نفت به موجب بند الف تبصره ۵ قانون بودجه سال ۹۹ می‌خواهد، معادل ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی به صورت سلف، پیش فروش نفت را انجام دهد که البته این موضوع از بحث گشایش اقتصادی مطروحه توسط رئیس‌جمهور در نشست سران قوا مجزاست.

خدابخشی با اشاره به اختلاف نظر کمیسیون برنامه و بودجه با وزارت نفت نسبت به این طرح اظهار کرد: اگرچه دولت مجوز انتشار اوراق اسلامی مالی را براساس قانون دارد اما برخی نمایندگان تاکید داشتند، در بند الف بودجه امسال به صراحت عنوان سلف اعلام نشده و وزارت نفت هم به دلیل وجود مشکلاتی در بحث تنظیم فروش اوراق، فروش به صورت سلف را ذکر کرده است.

* بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان مطالبات قرارگاه از دولت

نماینده مردم الیگودرز در مجلس با تاکید براینکه اعضای کمیسیون برنامه و بودجه روی ایجاد امکانات برای طرح‌های توسعه‌ای وزارت نفت توافق دارند، افزود: در قانون اوراق بهادار عنوان سلف جزو اوراق مالی اسلامی آمده اما در تعاریف برنامه ششم توسعه سلف جزو اوراق مالی اسلامی ذکر نشده است و بنابراین در نهایت مقرر شد؛ دیوان محاسبات تمامی نظرها و موارد محل اختلاف را جمع‌آوری، بررسی و گزارشی را به کمیسیون ارائه کند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس همچنین با اشاره به حضور سردار محمد فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) در جلسه امروز این کمیسیون گفت: سردار محمد برای ارائه گزارشی از عملکرد این مجموعه در کمیسیون حضور یافت، این قرارگاه فعالیت‌های گسترده و عالی را در حوزه‌های نفت و گاز، راه و شهرسازی را انجام داده و اکنون پروژه‌هایی را در داخل و خارج کشور هم در دست اجرا دارد.

وی تصریح کرد: یکسری موانع پیش روی قرارگاه خاتم الانبیا(ص) قرار دارد، این مجموعه بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان مطالبات وصول نشده از دولت دارد و سردار محمد از کمیسیون برنامه و بودجه درخواست داشت تا برای رفع موانع و فعالیت‌های بیشتر به آن‌ها کمک شود و اعضا هم خواستند تا این قرارگاه در مناطق مختلف بویژه مناطق محروم حضور پیدا کند.

خدابخشی تاکید کرد: قرارگاه خاتم الانبیا(ص) چند سال پیش ممنوعیتی را برای حضور خود در پروژه های عمرانی بالای ۱۵۰ میلیارد تومان قرار داد که نمایندگان خواستند با رفع این ممنوعیت، قرارگاه خاتم الانبیا(ص) پروژه‌های بیشتری را در مناطق محروم و صعب‌العبوری که حتی بخش خصوصی حاضر به کار نیست، برعهده بگیرد. کمیسیون برنامه و بودجه هم در پایان اعلام کرد مشکلات قرارگاه را به صورت اولویت‌دار مورد رسیگی قرار دهد.

نظر شما