شناسهٔ خبر: 164032 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

عملکرد زنگنه موجب حذف ایران از بازار انرژی شده

مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: متاسفانه عملکرد زنگنه باعث شده است ایران نه تنها از بازار نفت حذف شود بلکه در آستانه حذف از بازار گاز منطقه نیز قرار گیرد.

به گزارش «نماینده»،مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی  با انتقاد از عملکرد وزارت نفت گفت: عملکرد آقای زنگنه در دوران ریاست بر وزارت نفت در حوزه پالایشگاه‌سازی مورد قبول نیست و عدم توجه به توسعه واحدهای پتروپالایشی باعث شد که ما هم‌اکنون با اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا دچار مشکل شویم. در صورتی که اگر پالایشگاه می‌ساختیم در صادرات فرآورده‌های نفتی مشکلی وجود نداشت. یعنی غلفت وزارت نفت در ساخت پالایشگاه و تداوم خام‌فروشی نفت باعث شده است که تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد ایران اثرگذار باشد.

وی در ادامه اظهار داشت: نکته بعدی اینکه میزان هزینه‌ها در وزارت نفت و شرکت ملی نفت و سایر شرکت‌های تابعه بسیار بالاست و اصلا شفاف نیست که این مقدار بودجه در این شرکت صرف چه کارهایی می‌شود. به نظر من در این حوزه اسراف‌های زیادی انجام می‌شود و باید فکری به حال شفافیت هزینه‌ها و کاهش هزینه‌ها در شرکت ملی نفت کرد.

طاهری گفت: یکی دیگر از انتقادات وارد به عملکرد آقای زنگنه، بی‌توجهی ایشان به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در طول سال‌های ریاست ایشان است. این بی‌توجهی باعث شده است که توان داخلی در کشور تضعیف شده و صنعت نفت کشور ما وابسته به خارجی‌ها باشد.

* عملکرد زنگنه باعث حذف ایران از بازار نفت و گاز شده است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: متاسفانه علیرغم بی‌توجهی به ساخت پالایشگاه، عملکرد زنگنه در بازار نفت نیز قابل قبول نبود و باعث شد که ایران جایگاه خود را در این بازار از دست بدهد. در حال حاضر ما در بازار نفت هیچ تاثیر و نقشی نداریم و از این بازار حذف شده‌ایم. زنگنه باید پاسخگو باشد که با توجه به عدم توسعه پالایشگاه‌ها چرا در حوزه صادرات نفت هم به دستاوردی نرسیده‌اند.

وی همچنین گفت: انتقاد دیگر به عملکرد زنگنه ناظر به بی‌توجهی به حضور شرکت ملی نفت ایران در پروژه‌های بین‌المللی است. شرکت ملی نفت ایران یک شرکت قدیمی است اما تاکنون در هیچ پروژه پیمانکاری در میادین کشورهای دیگر حضور نداشته است.

طاهری افزود: متاسفانه عملکرد زنگنه باعث شده است که ایران نه تنها از بازار نفت حذف شود بلکه در آستانه حذف از بازار گاز منطقه نیز قرار گیرد. مثلا همین کشور ترکیه به بهانه انفجار خط لوله دیگر تمایلی به واردات گاز ایران نداشت و بررسی روند کلی بازار گاز نشان می‌دهد جایگاه ایران در این بازار به شدت تضعیف شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان خاطرنشان کرد: شما تجربه کشورهای دیگر در حوزه استفاده از سوخت LPG را بررسی کنید. هیچ یک از این کشورها سوخت با ارزش LPG را در خطوط لوله گاز طبیعی نمی‌سوزانند و سرمایه‌های ملی خودشان را هدر نمی‌دهند ولی اکنون وزارت نفت در حال سوزاندن LPG‌ در خطوط لوله است.

نظر شما