شناسهٔ خبر: 164018 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

شستا حیات خلوت سیاسیون و یکی از مراکز حقوق‌های نجومی است / درخواست تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی

غنی نظری عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن انتقاد از عملکرد سازمان تامین اجتماعی از پیگیری درخواست تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی خبر داد.

به گزارش «نماینده» سید غنی نظری خانقاه ضمن انتقاد از عملکرد سازمان تامین اجتماعی، گفت: بر اساس اصل ۸۴ قانون اساسی هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول بوده و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر نماید. مقام معظم رهبری هم فرمودند که جایگاه  نظارتی مجلس، جایگاهی عالی بوده و باید بر تمامی دستگاه‌های نظارتی اشراف داشته باشد.

عملکرد مالی سازمان تامین اجتماعی باید شفاف شود  

نماینده خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از عملکرد سازمان تامین اجتماعی در راستای دفاع از حقوق بیمه‌شده‌ها، افزود: عملکرد مالی سازمان تامین اجتماعی به خصوص در حوزه شستا با وجود گردش مالی بسیار بالا شفاف نبوده و توزیع جغرافیایی آن نیز  ناعادلانه است. بر همین اساس سرمایه‌گذاری تنها در مناطقی که مدیران سازمان حضور داشته باشند، صورت می‌گیرد در حالی که شرکت‌های تامین اجتماعی وابسته به عموم مردم بوده و باید همه مناطق را مد نظر قرار بدهند.

وی نحوه انتصابات در شستا را نامناسب دانست و عنوان کرد: این سازمان حیات خلوت سیاسیون بوده و افراد رانده شده از دستگاه‌ها به عنوان هیئت مدیره و مدیر عامل یکی از زیر مجموعه‌های شستا معرفی می‌شود.  از طرفی پرداختی‌ها در سازمان تامین اجتماعی ساماندهی مشخصی نداشته و بر اساس قانون خدمات کشوری پرداخت نمی‌شود بلکه بر اساس مصوبات داخلی صورت می‌گیرد. از این رو معتقدم یکی از مراکز حقوق‌های نجمومی شرکت‌های زیر مجموعه شستا است.

نظری خانقاه با بیان اینکه ما به دنبال شفافیت در سازمان تامین اجتماعی و شستا هستیم، گفت: این شرکت‌ها باید دائما به مردم در خصوص سود و زیان زیر مجموعه‌های خود و عدم تقویت آنها گزارش داده و شرکت‌های زیان ده را حتما از گردونه رقابت حدف کنند.

انتصابات در سازمان تامین اجتماعی سیاسی است

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی انتصابات در تامین اجتماعی را سیاسی دانست و افزود: با وجود اینکه سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده که سازوکاری برای انتخاب شایسته مدیران طراحی شده و با برگزاری آزمون انتخاب می‌شوند اما بنده به هیچ عنوان قبول ندارم چرا که انتصاب بر اساس نظر مدیران بالا دستی و غالباً بر اساس پشتوانه ‌های سیاسی صورت گرفته و به امتیاز نمره ارتباط چندانی ندارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ضمن انتقاد از عملکرد سازمان تامین اجتماعی در حوزه درمانی تاکید کرد: سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده که ۱۶۰۰ میلیارد تومان تنها در سال ۹۹ در حوزه درمانی هزینه خواهیم کرد. حال سوال ما این است که این مبلغ در چه محلی و چگونه هزینه می‌شود؟  جایگاه تامین اجتماعی در شرایط شیوع کرونا کجا بوده و بیمارستان‌های زیر مجموعه آن چه اقداماتی انجام می‌دهند؟

تامین اجتماعی در برخی از مناطق هیچ بیمارستان و درمانگاهی ندارد

نظری خانقاه با بیان اینکه تامین اجتماعی در برخی از مناطق هیچ بیمارستان و درمانگاهی ندارد، اظهار کرد: برخی از مناطق حتی فاقد یک درمانگاه تامین اجتماعی هستند در حالی که تراکم این مراکز در برخی نقاط کاملا محسوس است.  ما معتقدیم درمانگاه و بیمارستان‌های تامین اجتماعی باید به صورت عادلانه در مناطق توزیع شوند زیرا افرادی که حق بیمه پرداخت می‌کنند، باید از این خدمات بهره‌مند شوند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه باید از فرشبافان و کارگران ساختمانی و زنان سرپرست خانوار به صورت جدی حمایت شود، گفـت: یارانه ای که به دستگاه‌ها داده می‌شود باید بدون رابطه بازی در مسیر حمایت از این اقشار آسیب پذیر مصرف شود. از طرفی هم معتقدم حمایت از فرش‌بافی می‌توانست این صنعت را به عنوان یک برند صنایع دستی ایران در جهان مطرح کند که متاسفانه به دلیل عملکرد ضعیف سازمان تامین اجتماعی این مهم محقق نشد. همچنین بیمه خبرنگاران و هنرمندان نیز مورد بی مهری قرار گفته است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از اقدامات نادرست سازمان تامین اجتماعی این است که براساس خروج افراد بیمه شده از سازمان به کارمندان خود پاداش پرداخت می‌دهد و نه بر اساس تعداد جذب. در حالی که دولت و مجلس همواره به افرایش منابع مالی سازمان تامین اجتماعی کمک کرده و خود سازمان نیز منابع بسیار خوبی دارد.

نظری خانقاه با تاکید بر اینکه برخی از شهرستان‌ها فاقد نمایندگی تامین اجتماعی هستند، اضافه کرد: برخی از شهرستانها مانند کوثر بیش از ۵۰۰۰ بیمه شده دارند اما هیچی نمایندگی برای دریافت خدمات در این منطقه وجود ندارد. از طرفی هم بروکراسی‌ باعث شده بسیاری از افراد برای دریافت بیمه بیکاری ناشی کرونا با مشکل مواجه شده و ناامید و منصرف شدند.

درخواست تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی

این نماینده مردم در مجلس یازدهم به سیاسی کاری سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و افزود: این سازمان عمومی بوده و باید در راستانی تاتمین منافع اجتماعی جامعه حرکنت کند اما متاسفانه در حال حاضر به نهادی سیاسی تبدیل شده است از طرفی هم وجود مدیران ناکارآمد پارامتری منفی برای این سازمان محسوب می‌شود. از این رو بنده به عنوان مدافع مردم به همراه برخی از نمایندگان دنبال اصلاح و تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی هستیم.

نظر شما