شناسهٔ خبر: 163997 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

ارسال 2 پیش‌نویس درباره فروش اوراق نفتی به دفتر رهبر انقلاب

پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با ابراز ناامیدی از دولت در رابطه با اصلاح ساختار بودجه، از ارسال 2 پیش‌نویس درباره فروش اوراق سلف نفتی به دفتر رهبر معظم انقلاب خبر داد.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نشست قرارگاه جهش تولید با اشاره به وضعیت بودجه و تامین کسری بودجه در سال 98 اظهار داشت: در بودجه سال ۹۷، ۱۲ درصد سهم منابع صندوق توسعه ملی با نظر شورای عالی هماهنگی سران قوا قرار شد به صندوق واریز نشود. همچنین دولت متوجه شد که ۴۵۰ میلیون دلار در حساب ذخیره ارزی وجود دارد که می‌تواند برای جبران کسری بودجه استفاده کند و بقیه نیز استقراض است اینها به معنای اصلاح ساختار بودجه نیست.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با طرح گشایش اقتصادی که مربوط به اوراق سلف نفتی است، اظهار داشت: ما مخالف این شیوه ای که دولت مدنظر قرار داده است، هستیم. پیشنهادهای زیادی مطرح شد و پیشنهاد ما این بود که از ظرفیت پالایشگاه‌های داخلی استفاده شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر، به بسیاری از پالایشگاه های کوچک خوراک داده نمی شود، این در حالی است که در صادرات فراورده ها به جای صادرات نفت محدودیتی نداریم.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه، دولت ۲۰۰ میلیون بشکه نفت را در نظر گرفته که اگر با دلار ۲۰ هزار تومانی در نظر بگیریم، هر بشکه آن ۸۰۰ هزار تومان خواهد شد و از این محل ۱۶۰ هزار میلیارد تومان منابع کسب می‌شود که برای تعهدات جاری و حقوق مصرف می شود، گفت: رویکرد ما این بود اگر مبنا استقراض است پیشنهاد بهتری مطرح شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: البته برخی نمایندگان در رابطه با اوراق سلف نفتی اشتباه کردند زیرا آنچه در بورس انجام می‌شود با طرح دولت متفاوت است. اوراق سلف موازی که در بورس مطرح است از سال ۹۳ در بودجه آمده و اجازه آن داده شده بود که وزارت نفت برای پروژه های خود استفاده کند و طی این سالها ۲۵۰۰ میلیارد تومان اوراق فروخته شده است که فقط سال گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان بود.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه در طرح دولت اگر در سررسید نفتی وصول نشده باشد، تسویه نهایی پایان دوره صورت می گیرد که مفهوم آن قرضه است، اظهار داشت: در جلسه شورای عالی هماهنگی سران قوا گفتیم اگر منظور دولت هم این روش است که قطعاً از سقف بودجه را رقم نفت بالاتر می رود و پدر دولت در می آید. همچنین اگر با سود ساده و مرکب حساب کنیم هر طور حساب شود ۲۴۰ هزار میلیارد تومان دولت بعدی معادل یک دوم بودجه بدهکار می شود که اصلاً به صلاح نیست.

رئیس کمیسیون اقتصادی با تاکید بر اینکه اگر در اوراق سلف نفتی فروش قطعی صورت گیرد، ظرفیت بالایی برای کشور دارد، گفت: اگر این اتفاق بیفتد، صادرات فرآورده ها می کنیم و فروش و درآمد ما از طریق نفت به واسطه فراورده ها ایجاد می شود. در همین رابطه، متنی تهیه شده و خدمت مقام معظم رهبری ارسال شد و منتظر تصمیم گیری هستیم.

وی ادامه داد: ظاهراً دولت هم متن متفاوت از مجلس داشته که هردو پیش‌نویس آن به دفتر مقام معظم رهبری ارسال شده است آنچه نظر مجلس در بحث اوراق سلف نفتی است این بوده که از ظرفیت پالایشگاه های داخلی و ایجاد پالایشگاه کوچک که امکان تولید و صادرات فرآورده‌های نفتی وجود دارد به جای فروش نفت و گاز استفاده کرد البته تا جایی که می توان نیز نفت فروخت اما نباید پول آن در بودجه جاری بیاید دوم بحث ارزش افزوده و افزایش ظرفیت تولید داخل است.

پورابراهیمی با تاکید بر اینکه دولت رویکرد انفعالی در مقابل کسری بودجه دارد که قطعاً آثار و تبعات اقتصادی خواهد داشت، اظهار داشت: برای وضعیت موجود چند اقدام باید انجام شود که شاه‌بیت آن اصلاح ساختار بودجه بوده که منابع جایگزین نفت پیدا شود اکنون باید نفت را صفر کنیم البته نظر ما این است که نفت بفروشیم فقط در بودجه جاری نباشید و به صندوق توسعه ملی برود چون برخی میادین مشترک با کشورهای حاشیه خلیج فارس داریم و این منافع مردم است.

وی تاکید کرد: قطعاً از دولت در رابطه با اصلاح ساختار بودجه ناامید هستیم و زمانی هم برای این کار وجود ندارد. بارها در شورای عالی هماهنگی این بحث مطرح شد اما دولت شانه زیر بار کارهای سخت نمی دهد نه اینکه راه حلی وجود نداشته باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در دولت یازدهم این گونه بود که آقای جهانگیری می گفت در بحث نفت کشتی‌های ما متوقف شده و مشکلات زیاد داریم اینقدر نگرانی ها را ابراز می کرد که انگار سقف محل جلسه روی سر ما می خواست خراب شود.

نظر شما