شناسهٔ خبر: 163987 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

تشکیل باشگاه تحریمی‌ها باعث همگرایی اقتصادی کشورها می‌شود

عنابستانی نماینده مردم سبزوار در مجلس گفت: تشکیل کمیسیون ویژه باشگاه تحریمی‌ها باعث می‌شود که کشورهای تحریم شده در زمینه اقتصادی با یکدیگر همکاری کنند.

به گزارش «نماینده»،علی اصغر عنابستانی، با اشاره به اینکه قرار است تقاضای جمعی از نمایندگان برای تشکیل کمیسیون ویژه باشگاه تحریمی‌ها در مجلس بررسی شود،گفت: در سال های اخیر ما در حوزه دیپلماسی اقتصادی به هیچ وجه خوب عمل نکردیم و نتوانستیم از ظرفیت های مختلفی که در کشورهای گوناگون برای همگرایی اقتصادی وجود دارد، در جهت مقابله با تحریم ها به خوبی استفاده کنیم.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری تأکید فرمودند که کشور باید از تحریم مصون شود و بر این اساس مصون سازی از تحریم باید هدف گذاری جدی ساختار برنامه ریزی اجرایی و به ویژه دیپلماسی خارجی ما باشد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما نباید اجازه دهیم آمریکا برخلاف تمام پروتکل ها و قراردادهای بین المللی تحریمی را علیه کشورها اعمال کند و از این طریق بر کشورها فشار بیاورد.

عنابستانی افزود: یکی از سازوکارهای جدی که میتوان کشور را نسبت به تحریم مصون کرد، این است که ظرفیت های کشورهایی که به شکلی توسط آمریکا مورد تحریم یکجانبه و ظالمانه قرار گرفته اند، اجماع و منافع مشترکی بین این کشورها ایجاد شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۲۱ کشور در دنیا بدون مصوبه شورای امنیت و سازمان ملل و بر اساس منافع یکجانبه آمریکا مورد تحریم قرار گرفته اند که تأسیس باشگاه تحریمی ها می تواند باعث همکاری این کشورها با یکدیگر شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: در صورت تأسیس باشگاه تحریمی ها لازم است این کشورها ساختار اقتصادی، تجاری و مبادلات مالی مشترکی را تعریف کنند که قطعا در این صورت می توانند در مقابل تحریم ظالمانه آمریکا بایستند.

عنابستانی تأکید کرد: کشورهایی که بخواهند عضو این مجموعه شوند، باید این مسئله را مدنظر قرار دهند که از طریق باشگاه تحریمی ها سود زیادی عاید کشورشان می شود و قطعا منافعشان بسیار زیاد است.

وی بیان کرد: خوب است کشورهای بزرگی چون چین و روسیه عضو باشگاه تحریمی ها شوند و این مسئله را در جامعه جهانی هم پیش ببرند که در این صورت یک اجماع جهانی از کشورهای تحت تحریم ظالمانه آمریکا به وجود می آید.

این نماینده مجلس گفت: در باشگاه تحریمی ها نقطه وفاق و همگرایی کشورها قطعا مسئله اقتصادی است و در این باشگاه به مسائل سیاسی جهانی کاری نخواهیم داشت، بلکه همگرایی اقتصادی اولویت اول است تا در مقابل تحریم های اقتصادی آمریکا بتوانیم مقاومت کنیم.

عنابستانی متذکر شد: تشکیل باشگاه تحریمی ها باید در سال های اخیر اتفاق می افتاد اما متأسفانه در سال های گذشته نسبت به این مسئله غفلت شد و مسئولان باید بدانند تشکیل کمیسیون ویژه باشگاه تحریمی ها می تواند کشورمان را از تحریم های آمریکا مصون کند که البته لازم است وزارت امور خارجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی هم در این عرصه کمک کنند تا اهداف این باشگاه زودتر محقق شود.

برچسب‌ها:

نظر شما