شناسهٔ خبر: 163930 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

بررسی ابهامات طرح عرضه نفت در بورس/ تاکید نمایندگان بر اتخاذ هرگونه تصمیمی در چارچوب مجوز رهبری و قوانین مصوب مجلس

فرهنگی سخنگوی هیات رئیسه مجلس با اشاره به نشست غیرعلنی امروز صبح درخصوص موضوع عرضه نفت در بورس عنوان کرد: نمایندگان تاکید داشتند که هرگونه تصمیمی در این رابطه باید براساس قوانین مصوب مجلس و مجوزی که مقام معظم رهبری به شورای هماهنگی سران قوا داده اند، باشد.

به گزارش «نماینده» محمدحسین فرهنگی در حاشیه نشست غیرعلنی امروز (یکشنبه، ۲۶ مردادماه) مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: پیش از شروع جلسه علنی امروز نمایندگان جلسه ای غیرعلنی درخصوص ابهامات مربوط به مسائل ستاد هماهنگی سران قوا در حوزه اقتصادی داشتند که عناوینی تحت عنوان گشایش اقتصادی پیرامون بحث عرضه نفت در بورس مطرح شده بود.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر ادامه داد: رئیس مجلس در این جلسه توضیحاتی درخصوص اینکه چه بحث هایی در ستاد هماهنگی سران قوا مطرح شد، ارائه کردند و عنوان شد که کلیات این موضوع در جلسه شورای هماهنگی به تصویب اعضا رسید و جزئیات آن به جلسه بعدی موکول شد؛ اینکه دولت پیش از آنکه جزئیات آن نهایی شود، این مسئله را در رسانه ها مطرح کرد، جای تعجب دارد.

وی اضافه کرد: در ادامه نشست غیرعلنی روسای کمیسیون های برنامه، بودجه و محاسبات و همچنین کمیسیون اقتصادی مجلس توضیحاتی در حوزه های مربوط به خود را ارائه کردند. تعداد ۱۰ نفر از نمایندگان نیز به قید قرعه اظهاراتی را مطرح کردند که در سخنان آنها، نکات مهمی مطرح شد.

فرهنگی با برشمردن اظهارات مهم نمایندگان گفت: یکی از مسائلی که نمایندگان بر آن تاکید داشتند، تعیین محدوده اختیارات شورای هماهنگی سران قوا براساس اختیاری است که مقام معظم رهبری به این ستاد داده اند، ضمن اینکه نمایندگان تاکید داشتند که رئیس محترم مجلس باید هر تصمیمی که مجلس می گیرد را در جلسه شورای هماهنگی عنوان کند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس یادآور شد: رئیس مجلس نیز تاکید کرد که موضوع عرضه نفت در بورس قطعاً در چارچوبی خواهد بود که مجلس تصمیم می گیرد و در نشست شورای هماهنگی نیز با فروش نفت به صورت اوراق و مدت دار مخالفت شد و هر فروشی به صورت نقدی و از طریق بورس خواهد بود.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین در بند (هـ) ماده ۴ قانون برنامه ششم توسعه و بند (و) تبصره ۱ قانون بودجه سال ۹۸ چنین مجوزی اعطا شده است. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز معتقد بود در بودجه سال ۹۹ مجوز فروش به صورت اوراق نیز به صورتی محدود صادر شده است.

وی تاکید کرد: نهایتاً مجموع نمایندگان و ریاست محترم مجلس تاکید داشتند که هر تصمیمی باید در چارچوب قوانین و مجوز اختیارات مقام معظم رهبری به شورای هماهنگی سران قوا باشد.

نظر شما