شناسهٔ خبر: 163906 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

خسارت ۷۲هزار میلیارد تومانی به کشور بابت تأخیر در استخراج گاز فاز۱۴ پارس جنوبی

ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به سوال ملی خود از بیژن زنگنه، گفت: پیشرفت تنها ۳۸ درصدی پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی طی ۷ سال، خسارت غیرقابل جبرانی به کشور وارد کرده است.

به گزارش «نماینده» ابراهیم رضائی در تشریح علت سوال خود از زنگنه وزیر نفت که هفته گذشته در صحن علنی مجلس به صورت ملی اعلام وصول شد، به اهمیت میدان گازی پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: پارس جنوبی به عنوان قطب انرژی کشور بوده و ۲۴ درصد تولید ناخالص ایران در ۲۴ فاز پالایشگاهی این میدان گازی تولید می شود و به طور کلی ظرفیت ۵۰ درصدی کل پتروشیمی کشور در این منطقه است.

نماینده مردم دشتستان و بیضاء در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه منطقه پارس جنوبی به لحاظ استراتژیک و ژئواکونومیک بسیار حائز اهمیت است، عنوان کرد: فاز ۱۴ یکی از فازهای این میدان گازی است که قرارداد اجرای آن در ۲۵ خرداد سال ۸۹، بسته شد و این فاز از آن زمان تا شهریور ۹۲ که زنگنه تصدی وزارت نفت را برعهده گرفت، حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

وی افزود: این در حالی است که پیشرفت فیزیکی فاز ۱۴، از شهریور همان سال تا به امروز یعنی پس از گذشت حدود ۷ سال، تنها ۳۸ درصد بوده به این معنا که ۵۰ درصد طی ۴۰ ماه و ۳۸ درصد طی ۷ سال پیشرفت کرده است.

رضائی در ادامه با بیان اینکه قرار بود روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب، گاز، میعانات و مشتقات گازی در فاز ۱۴ تولید شود، اظهار داشت: کار نصب سکوهای این پروژه از سال ۹۷ آغاز شد که طبق بررسی ها حداقل ۲ سال به طور قطعی تأخیر در اجرای این فاز و استخراج گاز این قسمت از میدان گازی پارس جنوبی صورت گرفته است.

این نماینده سوال کننده از وزیر نفت در ادامه تصریح کرد: حدود ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بابت ۴۸ ماه تأخیر، خسارت داشته ایم که با احتساب دلار ۲۰ هزار تومان، رقمی بالغ بر ۷۲ هزار میلیارد تومان خسارت به کشور وارد شده که متوجه تمام ملت ایران است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به روند سوال خود از زنگنه در این خصوص، خاطرنشان کرد: وزیر نفت به کمیسیون انرژی مجلس آمد و توضیحاتی ارائه کرد که بیشتر ناظر به اولویت بندی طرح های متوقف شده و برخی موارد پیرامون مدیریت و پیمانکار و منابع مالی پروژه بود که از توضیحات وی قانع نشده و بعد از اعلام وصول در هفته گذشته م که هفته گذشته مقرر شد این سؤال ملی در صحن علنی مجلس مطرح شود.

نظر شما