شناسهٔ خبر: 163888 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

دهنوی: در شرایط تحریم نگاه ویژه‌ای به روابط ایران و چین داریم

سیدمحسن دهنوی دبیر گروه دوستی پارلمانی ایران و چین تاکید کرد: در شرایط تحریم نگاه ویژه‌ای به روابط ایران و چین داریم.

به گزارش «نماینده»، با رأی نمایندگان، دکتر سید محسن دهنوی به عنوان دبیر گروه دوستی پارلمانی ایران و چین انتخاب شد.

دهنوی با اشاره به سطح روابط تجاری ایران و چین، اظهار داشت: روابط تجاری ایران و چین طی چهار دهه گذشته بر اساس سیاستهای نظام جمهوری اسلامی همواره مورد توجه ویژه دولتمردان بوده است. چین به عنوان یکی از قدرتهای رو به صعود در عرصه بینالملل است که طی سه دهه گذشته توانسته است به پیشرفت های عظیمی در حوزه های مختلف اقتصادی، نظامی و فناورآنه دست یابد. متأسفانه روابط میان ایران و چین طی سال های گذشته با وجود مبادلات اقتصادی نسبتا گسترده در حد قابل قبولی قرار ندارد. طبیعی است که با توجه به عدم وجود طرح¬های راهبردی برای روابط دوجانبه  نمی‌توان انتظاری از چینی ها برای ادامه روابط اقتصادی در شرایط تحریم‌ را داشت.

وی ادامه داد: هم اکنون با وجود موقعیت ممتاز ایران در منطقه غرب آسیا و حتی در سطح جهانی و قرار گرفتن در قلب مسیرهای ترانزیتی اقتصادی میان شرق و غرب و نقش بی بدیل آن در تأمین امنیت تنگه هرمز، مشاهده می گردد که کشورهای نه تنها کشورهای  آسیایی و آفریقایی بلکه کشورهای اروپایی همچون ایتالیا با وجود برخی ملاحظات امنیتی به دلیل حضور پایگاه‌های ناتو به دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی چینی‌ها هستند و گوی سبقت را از ایران ربوده اند و ایران رتبه قابل قبولی در جذب سرمایه گذاری چینی ها در جهان ندارد.

دبیر گروه دوستی پارلمانی ایران و چین تصریح کرد: جمهوری اسلامی همواره به دنبال روابط تجاری و اقتصادی بر مبنای برد برد با چین بوده است و بر همین مبنا حجم تجارت دوجانبه میان دو کشور در سال 2019 با وجود تحریم ها در حدود 23 میلیارد دلار بوده است. از این رو با توجه به ظرفیت های دو کشور و روابط تاریخی اقتصادی طبیعی است که  جمهوری اسلامی به روابط با چین توجه داشته باشد و برای روابط بلند مدت برنامه ریزی کند. روابط راهبردی و بلند مدت میان ایران و چین نیز در ابتدا در سال 94 و در طی سفر شی جین پینگ رئیس جمهور چین به ایران و دیدار وی با مقام معظم رهبری مطرح شد که ثمره آن قرارداد بلند مدت میان ایران و چین بود. بر طبق گفته مقامات مسئول، هم اکنون در روابط اقتصادی دو کشور چرخه تولید وجود دارد و چین تنها کشوری است که به طور رسمی از ما نفت می خرد. سیاست آمریکا و غرب تمرکز بر فشار بر ایران برای جلوگیری از رابطه ما باچین و روسیه است. 

دهنوی تاکید کرد: جمهوری اسلامی توانایی این را دارد که با استفاده از موقعیت راهبردی خود در جهان، به عنصری کلیدی در ابتکارعمل کمربند و جاده تبدیل گردد و نقش بارزی را در تأمین امنیت جریان انرژی به شرق ایفا نماید. از این رو چینی¬ها نیز به منظور موفقیت بیش از پیش این ابتکار عمل به همکاری با ایران علاقه مند هستند. مانور سه جانبه ایران، روسیه و چین در بندر چابهار در همین راستا ارزیابی می گردید.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی با توجه به پتانسیل های موجود در چین و توانایی دو کشور ایران و چین در حوزه های مختلف اقتصادی، فناوری، نظامی و امنیتی و گردشگری و اشتراک نظر دو کشور بر عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها، دو کشور می توانند به عنوان مکمل یکدیگر در عرصه بین المللی عمل نمایند و با توجه به تحریم های ظالمانه آمریکایی، روابط با چین می¬تواند باعث شکست تحریمها و توطئه های دشمنان و افزایش بسیار زیاد قدرت دوکشور در عرصه جهانی شود و از این رو در شرایط تحریم، نگاه ویژه ای به روابط ایران و چین داریم.

برچسب‌ها:

نظر شما