شناسهٔ خبر: 163885 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

اختلاف نظرها روی میزان ارزهای صادراتی بازنگشته حاصل عدم شفافیت بانک مرکزی است

محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:‌ اگر بانک مرکزی شفافیت لازم را درباره میزان ارزهای صادراتی بوجود نیاورد، مطمئنا این موضوع را طی یک قانون برای آنها به صورت الزام در خواهیم آورد.

به گزارش «نماینده» محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اختلاف نظر بانک مرکزی با دستگاه‌های نظارتی بر روی میزان ارزهای صادراتی که هنوز بازگشت داده نشده‌اند، گفت: بانک مرکزی،   کمیسیون اقتصادی را محرم ندانسته و اطلاعات صحیح را در اختیار ما قرار نمی‌دهد.

وی ادامه داد: براین اساس ما نمی‌توانیم اعلام کنیم، آیا بخش خصوصی هنوز ارز صادراتی خود را بصورت کامل بازنگردانده یا خصولتی و شرکت‌های دولتی، بنابراین اختلاف نظر درباره میزان ارز صادراتی بازنگشته میان بانک مرکزی با دیوان محاسبات و دستگاه قضا به دلیل عدم شفافیت مسئولان بانک مرکزی در اعلام اطلاعات است.

علیزاده بیان کرد: مردم توقع دارند تا از اطلاعات مربوط به ارزهای صادراتی به طور شفاف مطلع شوند اما تاکنون بانک مرکزی در این مورد با ما همکاری لازم را نداشته است و این شائبه را ایجاد می‌کنند که گویا بخشی از ارزهای صادراتی صرف اموری شده که ما نباید مطلع شویم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: اگر بانک مرکزی به درخواست‌های کمیسیون اقتصادی عمل نکرده و شفافیت لازم را درباره میزان ارزهای صادراتی بوجود نیاورد مطمئنا این موضوع را طی یک قانون برای بانک مرکزی به صورت الزام در خواهیم آورد.

وی تاکید کرد: اکنون بانک مرکزی دارای یک سامانه تخصیص ارز است اما اطلاعات آن سامانه در اختیار ما بصورت کامل قرار نمی‌گیرد و آنها اعلام می‌کنند که کمیسیون اقتصادی این اطلاعات را از طریق سامانه توسعه تجارت وزارت صمت دریافت کند اما ما این اطلاعات را از خود بانک مرکزی می‌خواهیم.

نظر شما