شناسهٔ خبر: 163877 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

محمدیاری در حاشیۀ بازدید از تحریریۀ «نماینده»:

برای دستیابی به اهداف مجلس یازدهم نیازمند کار میدانی و انقلابی و عملی هستیم/ اهتمام ویژه‌ای در نماینده‌ها برای حل معضلات و مشکلات جامعه و مردم وجود دارد

حسن محمدیاری نمایندۀ تالش، رضوان‌شهر و ماسال در مجلس یازدهم گفت:برای دستیابی به شعارها و اهدافی که مجلس یازدهم به دنبال آن است نیازمند یک کار میدانی و انقلابی و عملی است.

«نماینده»/حسن محمدیاری نمایندۀ حوزۀ انتخابیۀ تالش، رضوان‌شهر و ماسال در مجلس یازدهم و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در حاشیۀ بازدید از تحریریۀ «نماینده» مباحثی دربارۀ مسائل روز کشور و حوزۀ انتخابیه مطرح کرد که متن کامل آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

* به نظر شما نماینده‌ها تا چه حد توانسته‌اند در مسیر اهدافی که قبل از انتخابات می‌گفتند گام بردارند و چه مقدار جای کار دارد؟

 برای دستیابی به شعارها و اهدافی که مجلس یازدهم به دنبال آن است نیازمند یک کار میدانی و انقلابی و عملی است، البته در پاسخ به سؤال شما باید بگویم به نظر من اهتمام ویژه‌ای وجود دارد و همه به دنبال این هستند که در جهت معضلات و مشکلات جامعه و مردم قدم بردارند.، باید مجلس هرچه زودتر کار تخصصی خود را شروع کند.

منویات نماینده‌ها توسط رئیس مجلس در جلسات میان سه قوه مطرح می‌شود و آنجا باید تصمیم‌گیری‌های کلان صورت گیرد. آن چیزی که مطرح است اینکه برای خروج از این مشکلاتی که جامعه با آن دست‌به‌گریبان است باید مصمم تر عمل کنیم

کمیسیون‌های تخصصی اهداف و وظایفی که به آن‌ها محول شده را پیگیری و عملی بکنند؛ یعنی به‌اصطلاح معروف به عمل کار برآید به سخن‌دانی نیست و من امیدوارم در این مسیر خداوند هم کمک کند و بتوانیم به اهداف خودمان دست پیدا کنیم.

* سؤال از وزیر کار توسط آقای گودرزی مطرح شد، جزئیات بیشتر آن چگونه است؟

معمولاً وقتی از وزرا سؤال می‌شود باید در کمیسیون‌ها پاسخ دهند و قاعده آن است که اگر نماینده‌ای قانع نشد قطعاً آن سؤال در صحن مجلس مطرح شود و کل مجلس در جریان باشند.

حالا یک دغدغه‌هایی را همکاران ما در حوزه‌های مختلف داشتند که معطوف به وزارت کار بود و در کمیسیون اجتماعی مطرح شد. برخی موارد ابهاماتی بود که برطرف شد و برخی دیگر همان‌طور مبهم مانده و سؤالاتی مطرح است و دغدغه‌هایی وجود دارد که به همین خاطر قرار شد موضوع در صحن علنی مجلس مطرح و وزیر مربوطه پاسخگو باشد.

*احتمال استیضاح وزیر کار هست؟

من فکر می‌کنم اگر بتوانیم با تعامل این یک سال آینده که از عمر دولت فعلی باقی‌مانده است را پیش ببریم، بهتر از این است که بخواهیم موضع بگیریم یا زاویه داشته باشیم. به‌هرحال دغدغه‌هایی که نمایندگان دارند از جنس دغدغه‌های مردم است. درواقع نماینده حلقه واسط بین مردم و مسئولین اجرایی است؛ اگر ما ببینیم حرکت انقلابی مردمی یک تحولی صورت می‌گیرد و این حرکت منشأ اثر هست نماینده قانع می‌شود و پیگیر موضوع نیست ولی من فکر می‌کنم روی‌هم‌رفته منجر به استیضاح نشود.

*کمیسیون اجتماعی که کمیسیون تخصصی شماست چقدر توانسته اهدافی که داشته پیش ببرد، به حدی از عملکرد که توقع داشتید رسیده است؟

وظایف یک نماینده قانون‌گذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون است. به‌هرحال مطالبه از مسئولین اجرایی در خصوص مصوبات صورت گرفته و پیگیری امور در اولویت کار قرار دارد و ان‌شاءالله از انحرافات احتمالی در مباحث مختلف جلوگیری شود.

حوزه کارگری و تأمین اجتماعی و مباحثی ازاین‌دست حوزه خیلی وسیعی است و ما در حوزه انتخابیه خود با این‌گونه مسائل دست‌به‌گریبان هستیم و مراجعات بسیاری داریم و لاجرم باید وقت زیادی را معطوف به این قضیه کنیم.

در همین راستا اولاً باید مشکلات کارگری را رصد کنیم و بشناسیم، راه‌کارها را در همین خصوص پیدا کنیم و جلسات خیلی مختلفی را با مسئولین ذی‌ربط در وزارت کار، رفاه و تأمین اجتماعی داشته‌ایم. اینکه ما بگوییم نتیجه‌ای عاید شده، ایدئال بوده یا محقق شده خیلی زود است که قضاوت کنیم ولی هدف این است که کارها با تعامل جلو رود.

*مایلیم دغدغۀ اصلی شمارا دربارۀ حوزه انتخابیه بدانیم و اینکه چه هدفی را دنبال می‌کنید؟

حوزه انتخابیه ما از لحاظ جغرافیایی یک‌چهارم وسعت استان گیلان است و بزرگ‌ترین حوزه انتخابیه متشکل از ۳ شهرستان ۸ بخش و ۹ شهرداری است. ما در آنجا هم ازلحاظ اقلیمی و جغرافیایی تنوع داریم هم ازلحاظ فرهنگی و قومی. ما در آنجا جنگل، کوه و دریا داریم ولی متأسفانه مدیریت صحیحی حاکم نیست که بشود از این‌ها در حوزه‌های مختلف استفاده بهینه شود.

از لحاظ قومیتی خدا را شکر ما در سال‌های گذشته چه قبل از انقلاب چه بعد از انقلاب برادران سنی و شیعه مسالمت‌آمیز در کنار همدیگر زندگی کرده‌اند و هیچ‌وقت با یکدیگر چالش نداشته‌اند و همیشه همراه در جهت تحقق اهداف نظام کمک کرده‌اند و همراه بوده‌اند.

در بخش قومیتی و زبان ما تالش داریم، گیلک داریم، ترک، کرد و تات این‌ها مجموعه‌ای از اقوام هستند که دارای فرهنگ ۴ هزار سال دارند.

ما به لحاظ وسعت جغرافیایی و کثرت جمعیت دومین شهرستان پرجمعیت استان هستیم مردم مطالبات خیلی مختلفی دارند بحث بیکاری در آنجا بیداد می‌کند و مردم مراجعات خیلی زیادی به ما دارند اولین دغدغه و اولویت ما برطرف کردن مشکل بیکاری است که باید به آن سروسامان داده شود.

در بحث گردشگری با توجه به مواهبی که خداوند در اختیار ما قرار داده باید مدیریت شود؛ البته ما معتقد هستیم که آسیبی به منابع طبیعی نرسد و محیط‌زیست نباید آسیب ببیند ولی در کنارش می‌شود بستری برای گردشگری فراهم کرد برای جذب توریست یکی از اهداف ما در حوزه انتخابیه است

هدف‌های بعدی ما معطوف به عمران و آبادانی است ما در آنجا جاده‌های ییلاقی روستایی داریم که مردم در فصول مختلف در آنجا زندگی می‌کنند بحث برق، گاز، آب، آسفالت کردن جاده‌ها این‌ها دغدغه‌های ما هستند که ما باید به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.

 در تالش پروژه‌های ملی در منطقه داریم پروژه کنارگذر ملی داریم که ۱۲ سال است که استارت خورده و ۸ سال است معطل‌مانده است مثلاً ۴ بانده کردن انزلی به رضوان‌شهر یا چهار بانده کردن سر راه کلیبر به پونل اینا مواردی است که به‌صورت ملی به دنبال آن هستیم.

تجهیز بیمارستان‌های سه شهرستان که در بحث کرونا که خداروشکر با اهتمام و حضور فعال به پرستاران و دکترهای ما توانستیم جلوی آسیب‌ها را بگیریم و کمترین تلفات را داشتیم و تجهیز بیمارستان‌ها از دغدغه ما در حوزه‌ی منطقه‌ای است.

*پس می‌شود گفت علت اینکه با داشتن تخصص و سابقه حقوقی به کمیسیون اجتماعی رفتید بیشتر دغدغه‌های حوزه انتخابیه بود. درست است؟

حوزه انتخابیه ما آبستن خیلی از مشکلات است. بحث کارگری داریم باوجود شرکت چوکا، جنگل چکارود و شرکت‌هایی ازاین‌دست، به‌هرحال حوزه تأمین اجتماعی، حوزه رفاه، وزارت رفاه حوزه‌ای است که بیشترین مراجعات را در منطقه داریم و هدف اصلی ما هم مردم هستند به‌هرحال قبل از اینکه ما خودمان را لحاظ کنیم دغدغه‌های مردم اولویت ما است.

علت حضور در کمیسیون اجتماعی وجود مراجعات بسیاری است که باید پاسخگو باشیم لذا برای اینکه حلقه‌ی ارتباطی بین کارفرما و کارگر باشیم یعنی حوزه کارگر. درواقع این حوزه رفاه و کار و تأمین اجتماعی و مجموعه شستا یک حوزه وسیع است که در حوزه انتخابیه ما هم دارای شرکت‌های صنعتی هستند که ما از این طریق بیشتر بتوانیم به صنعت منطقه کمک کنیم.

شرکت چوکا (شرکت چوب و کاغذ) در حوزه ما دارای برند جهانی است و درواقع دغدغه اصلی این است که چراغ این کارخانه روشن باشد.

صنعت چوکا در سال ۱۳۵۴ تأسیس‌شده است که به دست ایتالیایی‌ها ساخته شد که متأسفانه تعدیل زیاد نیرو داشته که جدیداً از طریق شصتا نزدیک ۲۰۰ میلیارد تزریق کردیم که چرخه تولید آن بچرخد. که زمانی ظرفیت ۱۰ هزار کارگر را داشت ولی متأسفانه الآن با ۱۰۰۰ کارگر در حال کار است

شهرکی خیلی بزرگ هست که مستعد ساختن ورزشی خیلی بزرگ هست مانند ترکیه نزدیکی به جنگل به دریا و فضا و آب‌وهوا آنجا مناسب کمپ بزرگ ورزشی است که دارای هتل، رستوران، زمین فوتبال، دانشگاه کاسپین که وابسته به دانشگاه تهران است در آنجا وجود دارد که ظرفیت خیلی خوبی برای این کار دارد.

*نقش رسانه‌ها را در پیگیری مسائل منطقه‌ای و حوزه‌های انتخابیه چگونه می‌بینید؟

اکثر سایت‌ها و کانال‌های اطلاع‌رسانی که معطوف به مجلس هستند به مباحث ملی می‌پردازند درحالی‌که بخش عمده‌ای از وقت نماینده‌ها معطوف به منطقه، استان و مشکلاتی است که در حوزه انتخابیه به وجود می‌آید. لذا اگر بتوان این مشکلات و معضلات منطقه را اطلاع‌رسانی صحیح کرد و درست به گوش مسئولین ملی رساند، خیلی از مشکلات و چالش‌ها قابل‌حل است.

خبرنگار:سحر سموات

نظر شما