شناسهٔ خبر: 163844 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

۶۰ درصد از پرونده‌های کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ها منتج به اخذ جریمه می‌شود

البرز حسینی سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: تقریبا از یک هزار و ۲۰۰ شهرداری در کشور به جزء شهرداری پایتخت، کمیسیون ماده ۱۰۰ در ۶۰ درصد از پرونده‌ها اقدام به صدور جریمه می کند.

به گزارش «نماینده» البرز حسینی سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به ورود کمیسیون عمران مجلس به مسئله اصلاح کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ها، گفت: در شرایط کنونی این مسئله مطرح می شود که شهرداری ها به دلیل نبود درآمد پایدار، از کمیسیون ماده ۱۰۰ و صدور جریمه ساختمانی برای درآمدزایی و جبران کسری بودجه استفاده می کند.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: روح قانون کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ها بر خلاف عملکرد فعلی این نهاد در راستای پیشگیری از تخلف های ساختمانی تدوین شده است، اما آنچه که امروز اتفاق می افتد این است که تخلفات سازندگان با استفاده از قانون فعلی، جلوه قانون و درست داده می شود.

اغلب پرونده های کمیسیون ماده ۱۰۰ منجر به تخریب بنای ساخته شده نمی شود

وی گفت: قانون کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ها به صورتی اجرا می شود که انگار سازنده در ساخت و ساز خود می توان تخلف کند و بعد از آن جریمه مورد نظر را پرداخت کند و در این عرصه هیچ مکانیزم کنترلی وجود ندارد. در نتیجه این رویکرد، پرونده های بسیاری در شهرداری در حوزه تخلفات ایجاد می شود اما اغلب این پرونده ها منجر به تخریب بنای ساخته شده نمی شود.

حسینی تصریح کرد: البته در کلانشهرها، کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ها، درآمد گسترده ای از دریافت جریمه ساخت و ساز ندارند اما در شهرهای کوچک این مسئله به صرفه است که مسئولان شهرداری به سمتی بروند که کمیسیون ماده ۱۰۰ از متخلفان جریمه دریافت کند.

۶۰ درصد از پرونده های کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ها منتج به اخذ جریمه می شود

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: تقریبا از یک هزار و ۲۰۰ شهرداری در کشور به جزء شهرداری پایتخت، کمیسیون ماده ۱۰۰ در ۶۰ درصد از پرونده‌ها اقدام به صدور جریمه می کند.

نظر شما