شناسهٔ خبر: 163765 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

چگونه از نقشه حرارتی نیافام برای بهینه سازی طراحی پورتال استفاده کنیم؟

جلسه

سازمان‌های بزرگ برای تولید و مدیریت وبسایت ها و سامانه های تحت وب خود از نرم افزارهای پورتال سازمانی استفاده می‌کنند. طراحی پورتال سازمانی یکی از ارکان محوری برنامه‌های هر سازمان در زمینه استفاده از راهکارهای فناوری اطلاعات است چراکه تعامل و ارتباط با مخاطبان و مشتریان از طریق پورتال انجام می‌شود. یکی از اصلی‌ترین دلایل اهمیتِ توجه به فرایند طراحی یک پورتال این نکته است که وبسایت‌های سازمان همانندِ ویترین‌هایی هستند که وظیفۀ نمایش ماهیت و کیفیت مدیریت، محصولات، خدمات و ساختار تشکیلاتی سازمان را به عهده دارند و از این حیث، هرگز نباید در پیشبرد برنامه‌های ایجاد و توسعۀ پورتال‌ها سهل‌انگاری شود.

برای راه اندازی و استقرار پورتال‌ها باید شناخت دقیق و صحیحی نسبت به ابعاد مختلف آنها بدست آورد لذا در این راستا می‌بایست از دو منظر آنها را مورد ارزیابی قرار داد.  پورتال سازمانی یک ماهیت بیرونی دارد که در حقیقت، قالب و پوستۀ وبسایت است و در مقابل، ماهیت درونیِ آن،  موتور تولید و مدیریت محتوا و فرایندهای پورتال است.

 امروزه طراحیِ سایت‌ها با رویکردِ واکنشگرا بودن انجام می‌شود. طراحی واکنش‌گرا به نوعی طراحی گفته می‌شود که در آن ارکان تشکیل‌دهندۀ یک قالبِ طراحی‌شده، با تغییر ابعادِ نمایشگرِ مرورگر اینترنت، تغییر اندازه و تغییر مکان می‌دهند چراکه پوسته‌ها می‌بایست بر اساسِ آخرین رویکردهای طراحیِ وب و کاملاً کاربرمحور طراحی شوند. طراحی تجربه کاربری یا UX Design در دنیای امروز به یک امر واجب در تولید و طراحی محصولات پیشرفته می‌باشد و طراحی یک پورتال سازمانی نیز می‌بایست از این رویکرد پیروی نماید تا سازمان در جلب رضایت کاربران پورتال، موفق ظاهر شود.

 همانطور که مطرح شد، پورتال‌ها یک ماهیت درونی نیز دارند که ممکن است از دیدِ مشتریان و مخاطبانِ آنها پنهان بماند. سازمان‌هایی در سطحِ Enterprise، همانندِ هولدینگ‌ها، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی که در جهتِ انسجام و یکپارچگیِ خدمات و توسعۀ دولت الکترونیک حرکت می‌کنند، برای توسعه و  پورتال سازمانی خود از نرم افزارهای مدیریت پورتال سازمانی استفاده می‌کنند. این نرم‌افزارها، سیستم‌هایی تحت وب هستند که مجموعه‌ای از امکانات و ماژول‌های متنوع را برای مدیر پورتال مهیا می‌کنند. ابزارهایی همانندِ سیستم تحریریه الکترونیک، مدیریت کاربران و گروه‌های کاربری، فرمساز، گزارش‌ساز، فرایندساز، سیستم مدیریت قالب و پوسته‌های پورتال، و سیستم‌های امنیتی و پایش کاربران پورتال می‌توانند بخشی از امکانات ثابت یک سیستم ساخت و مدیریت پورتال به حساب آید.

سازمان‌های پیشرو همواره در پیِ دریافت بازخورد مشتریان و مخاطبان خود هستند تا از آن داده‌ها، اطلاعاتی مفیدی را تولید کنند که این اطلاعات، بعدها می‌تواند در اصلاح فرایندها و سیاست‌ها و تعیینِ اثربخشیِ استراتژی‌ها مورد استفاده قرار گیرد. تعاملاتِ مخاطبان پورتال سازمانی حاوی داده‌های ارزشمندی است که از دیدگان بسیاری از مدیران دور مانده‌است. این داده‌ها در صورتی که توسط ابزارها و روش‌های بهینه مورد استخراج قرار گیرد، می‌تواند در فرایند طراحی تجربه کاربری یا UX Design مورد استفاده قرار گیرد. همچنین این اطلاعات می‌تواند سازمان را نسبت به رویه‌ها و اشتباهات جاری و سنتی در توسعه پورتال‌ها مطلع سازد و با توجه به شناخت عادات و خواسته‌های مخاطبانِ پورتال، اثربخشیِ اقداماتِ اصلاحیِ سازمان را به مراتب بالاتر ببرد.

برای شروع فرایند طراحی تجربه کاربری در یک پورتال نیاز به اطلاعات تعاملات کاربران پورتال، اولین گام به حساب می‌آید و بدون دسترسی به چنین داده‌هایی تمامِ اقداماتِ سازمان، کورکورانه بوده و سعی و خطا محسوب می‌شود لذا بهره‌مندی از فناوری‌های برای استخراج و دسترسی به این داده‌ها، ابزاری ویژه و حیاتی می‌باشد.

 نقشه حرارتی ابزاری بسیار پیشرفته و سودمند برای ارائه آمار تصویری و انیماتیک از کیفیت تعاملات بازدیدکنندگان صفحاتِ وبسایت است که بواسطۀ فناوریِ پردازش تصویری دیجیتال، محلِ کلیکِ کاربران در قالب پورتال و زمان این گونه تعاملات را ثبت کرده و نمودارهایی تصویری را برای ارائۀ نتایج پایش‌ها فراهم می‌کند. اطلاعاتی که توسطِ نقشه حرارتی تهیه می‌شود بسیار ویژه می‌باشد چراکه با آمار و ارقامی که بطورِ سنتی تهیه و ارائه می‌شود، نمی‌توان به چنین آگاهی و بصیرتی از اثربخشی طراحی صفحات دست یافت.

 صاحبان وبسایت‌ها و طراحان وب به منظورِ بهینه‌سازی نحوه ارائۀ محتوا و افزایش تجربۀ کاری (UX) همواره به دنبال شناسایی اثربخشی وضعیتِ معماری اطلاعات و طراحی صفحاتِ وب هستند تا با علم به بازخوردها و شرایطِ موجود، نسبت به ضعفها و فرصت‌های پیشرفت شناخت پیدا کرده و رویکرد توسعۀ پورتال سازمانی را به سمتِ ارتقا و اصلاحاتِ سازنده تنظیم نمایند. یکی از مفاهیمی که می ‌تواند از این قابلتی بهره‌برداری کند CRO یا بهینه‌سازیِ نرخ تبدیل است. برخی این نرخ را نرخ موفقیت هم می‌نامند. به طور کلی در فرآیند CRO در دنیای وب، سعی می‌شود همه چیز در وبسایت به‌گونه‌ای تغییر یابد که در نهایت مخاطبان بیشتری فعالیت مورد نظر سازمان را انجام دهند. به عنوان مثال، افراد بیشتری بر دکمۀ "اضافه به سبد خرید"، "دانلود"، ثبت نام"، "بیشتر بدانید" و مواردی از این قبیل کلیک کنند. مقصد این دکمه ‌ها که در واقع لینک‌هایی به یک صفحه از وبسایت و یا آدرس یک فایل هستند، سازمان را به سمت هدف خود از راه‌اندازی وبسایت نزدیک‌تر می‌کنند و در حقیقت، ترافیک ورودی به وبسایت را از یک بازدید عادی به یک بازدید مفید و سودمند برای سازمان تبدیل می‌کند و بازدیدکننده را به سمت  هدف مورد نظر مدیران پورتال هدایت می‌کند. طراحان وب می‌توانند پس از راه‌اندازی اولیه وبسایت، با استفاده از اطلاعات بدست آمده از نقشه حرارتی، اثربخشیِ طراحی عناصرِ تعاملی صفحات (دکمه‌ها و لینک‌ها) را ارزیابی نموده و برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل، با بینشی صحیح، نسبت به اِعمال اصلاحات طراحی اقدام کنند.

 شرکت خدمات انفورماتیک نیافام که بواسطۀ تولیدِ اولین و تنها نرم‌افزار پورتال سازمانی هوشمند در ایران، عنوان دانش بنیان را کسب نموده‌است، یکی از پیشروترین برندهای تولید چنین سامانه‌هایی به شمار می‌آید و سیستم تولید نقشۀ حرارتی نیز برای اولین بار توسط این سیستم در پورتال‌های سازمانی مورد استفاده قرار گرفته‌است. این شرکت با امکانات ویژه‌ای که در سیستم خود توسعه داده، با سرعت چشمگیری، نظر سازمان‌های بزرگ و نامدار دولتی را به خود جلب نموده‌است.

نرم افزارِ شرکت دانش بنیان نیافام با نام تجاری "اسپریت پورتال" جهت استفادۀ سازمان‌های بزرگ در سطح Enterprise و برای توسعه و مدیریت پورتال سازمانی تولید شده‌است و هدف از توسعۀ این نرم‌افزار، ارائه برترین تجربه کاربری و قابلیت‌های هوشمند در سطحی رفیع‌تر از پورتال‌های سازمانی موجود است.

برچسب‌ها:

نظر شما