شناسهٔ خبر: 163730 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

کسانی که رد صلاحیت شده‌اند دیگر برای ریاست جمهوری ثبت نام نکنند

کدخدایی کدخدایی با بیان اینکه شورای نگهبان هنوز به مباحث انتخابات ریاست جمهوری ورود نکرده است، در عین حال توصیه کرد افرادی که در گذشته رد صلاحیت شده‌اند، دیگر ثبت نام نکنند.

به گزارش «نماینده» عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری صبح امروز (دوشنبه) طی سخنانی اظهار داشت: اصل اینکه مجلس یازدهم همت کرده و در حوزه معیشت فعالیت دارد و همت کرده قابل احترام است و امیدواریم ادامه پیدا کند.  

وی افزود: طبیعتا طرح ها و لوایح مربوط به معیشت مردم نباید مغایر با شرع و قانون اساسی باشد و شورای نگهبان هم در این صورت آمادگی دارد آنها را سریع تر بررسی و تایید کند.

وی درباره برگزاری انتخابات مرحله دوم مجلس گفت: گویا ستاد مقابله با کرونا گفته که انتخابات مرحله دوم مجلس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان پذیر است اما همچنان نظر رسمی اعلام نشده است.  

وی ادامه داد: اما اخیرا هم ظاهرا مخالفتی با برگزاری نشده چرا که تعداد ۱۲ نماینده داریم که در مرحله دوم باید انتخاب شوند البته شاید در شیوه تبلیغات تمهیداتی اندیشیده شود.

*ایرادات شورای نگهبان به مصوبه مالیات بر ارزش افزوده

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از این نشست گفت: مصوبه مجلس درباره مالیات بر ارزش افزوده، ابهامات و ایراداتی دارد و شورای نگهبان این موارد را ایراد گرفته است و بررسی‌ها تا پایان وقت اداری امروز ادامه دارد و نتیجه نهایی به مجلس محترم اعلام می شود

وی در پاسخ به سوال دیگری گفت: قبلا مطالعاتی درباره تغییر نظام به نظام پارلمانی داشتیم و اگر الان هم موضوع جدیدی باشد، پژوهشگران جوان پژوهشکده شورای نگهبان آماده اند که در این زمینه مطالعاتی داشته باشند.

کدخدایی درباره نظر شورا درباره مصوبات ضد آمریکایی مجلس هم تاکید کرد: مصوبات مجلس درصورتی که در چارچوب شرع و قانون اساسی باشد، مورد موافقت شورای نگهبان است و اگر طرح‌های ضدآمریکایی کمیسیون امنیت ملی مجلس هم در این چارچوب باشد، شورای نگهبان این موارد را تایید خواهد کرد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره مصوبات مربوط به احزاب تاکید کرد: الزاما بحث احزاب و تحزب با تصویب قانون حل نمی شود بلکه ما نیازمند ارتقاء فرهنگ تحزب هم هستیم، البته این موضع شخصی بنده است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره لوایح FATF هم گفت: مصوبات مشابه FATF، در گذشته و آینده ما صرفا براساس قانون و شرع نظر داده و خواهیم داد.

* تحول خاصی درباره انتخابات الکترونیکی رخ نداده است

کدخدایی در مورد الکترونیکی شدن انتخابات با توجه به شرایط کرونا هم گفت: در زمینه الکترونیکی شدن انتخابات تحول خاصی رخ نداده است البته با شرایط کرونا رسیدگی به روندها شدت پیدا کرده تا اگر ما نتوانیم حضوری در خدمت عزیزان باشیم و بتوانیم به این شکل کار را انجام دهیم. آنچه که برای ما مهم است، سلامت انتخابات و صیانت از آرای مردم است، چه انتخابات الکترونیک باشد و چه نباشد.

وی همچنین درباره طرح نظارت بر رفتار نمایندگان هم تصریح کرد: نظارت بر نمایندگان مجلس که ما مطرح کردیم، بحث شخصی شورای نگهبان نیست بلکه موضوعی است که قانون اساسی تاکید کرده است

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری هم گفت: شورای نگهبان هنوز به مباحث انتخابات ریاست جمهوری ورود نکرده است.

کدخدایی در خصوص اعلام برخی از اسامی برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰، گفت: شورای نگهبان هنوز درگیر انتخابات نشده است و در این زمینه ورود نکرده و اقدامی نیز نکرده است. از جهات قانونی افراد می‌توانند در هر زمان ثبت نام کنند اما می‌توان توصیه کرد افرادی که در گذشته رد صلاحیت شده‌اند، دیگر ثبت نام نکنند.

نظر شما