شناسهٔ خبر: 163683 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

خوراک طیور وارداتی با ارز یارانه‌ای سر از بازار آزاد درآورده! / کاهش قیمت مرغ با پرداخت یارانه به مرغداران بجای واردکنندگان

زنگنه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیصی به خوراک دام و طیور سر سفره مردم قرار نگرفته و حتی تعدادی از رانت‌های ایجاد شده طی دو سال اخیر به دلیل چند نرخی شدن ارز و پرداخت ارز یارانه‌ای است.

به گزارش «نماینده» محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به افزایش قیمت مرغ و نهاده‌های دام و طیور گفت: مشکلات حوزه واردات نهاده‌ها یا خوراک مرغ مانند ذرت، کنجاله و ... بیشترین تاثیر را بر روی افزایش قیمت‌ این محصول در کشور داشته است.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس تصریح کرد: خوراک طیور جزو مواردی محسوب می‌شود که دولت به آنها ارز یارانه‌ای ۴۲۰۰ تومانی تخصیص می‌دهد و دولت اکنون برای واردات آنها به دلیل وجود مشکلات کنونی در بحث تامین ارز با مشکل مواجه شده است، بنابراین ما با کمبود نهاده‌های مرغی و افزایش مرغ مواجه شده‌ایم.

اصرار دولت بر پرداخت ارز یارانه‌ای با وجود رانت‌ها

وی با بیان اینکه دولت با این شرایط همچنان بر ارائه ارز یارانه‌ای به واردکنندگان با همان شیوه قبلی اصرار دارد، اظهار کرد: این ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیصی به خوراک دام و طیور متاسفانه سر سفره مردم قرار نگرفت و حتی تعدادی از رانت‌ها و پرونده‌های ایجاد شده طی دو سال اخیر هم به جهت چند نرخی شدن ارز و همین ارز یارانه‌ای بوجود آمده است.

زنگنه با اشاره به پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه به دولت برای رفع این مشکل بیان کرد: باید به شیوه‌ای عمل کرد تا یارانه به مصرف کننده واقعی برسد، براساس برآوردها میزان ذرت مورد نیاز کشور در سال حدود ۱۰ میلیون تُن است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: همچنین وابستگی ما به واردات جو ۹۰ درصد، جو ۵۷ درصد و کنجاله ۶۳ درصد بوده و ارز مورد نیاز برای واردات این محصولات به ترتیب جو، ذرت و کنجاله براساس آمار سال نود و هشت، ۸۰۶ میلیون، دو میلیارد و پانصد میلیون و یک میلیارد و صد میلیون دلار است که در مجموع کمتر از ۵ میلیارد دلار می‌شود.

پرداخت یارانه به مرغدار بجای واردکنندگان خوراک طیور

وی با بیان اینکه میزان تولید مرغ در کشور حدود ۲.۵ تا ۲.۷ تُن در سال ۹۸ بوده است، گفت: برآورد ما این است که در سال ۹۹ این رقم به ۲.۷ میلیون تُن برسد که با محاسبه و تقسیم مبلغ مابه‌التفاوت ارز دولتی و آزاد بر میزان مرغ تولیدی کشور، دولت در ازای هر کیلو مرغ بین ۱۶ هزار تا ۲۰ هزار تومان حداقل یارانه به وارد کننده پرداخت می‌کند.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس اظهار کرد: اکنون که دولت در تامین ارز دچار مشکل شده باید اجازه دهد تا واردکنندگان، خوراک طیور را با ارز آزاد وارد کرده و در اختیار مرغداران قرار دهند و بعد از آن دولت در زمان تحویل مرغ‌ها به ازاری هر کیلو ۱۶ هزار تا ۲۰ هزار تومان یارانه به مرغدار بدهد.

زنگنه با اشاره به دستاوردهای مثبت این اقدام بیان کرد: دولت دیگر ملزم نیست ارز تا ۴۲۰۰ تومانی را در اختیار واردکنندگان قرار دهد و اینگونه بار ارزی دولت کاهش پیدا می‌کند، همچنین جلوی رانت، ویژه‌خواری و فساد گرفته می‌شود.

موافقت بانک مرکزی و جهاد کشاورزی با پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: در حالی که مرغداران با کمبود خوراک طیور مواجه هستند که می‌توان با قیمت ارز آزاد هرچه میزان خوراک دام و طیور را از بازار تهیه کرد، در صورتی که بسیاری از همین خوراک طیور در بازار با همان ارز یارانه‌ای به کشور وارد شده و اکنون به صورت آزاد در بازار به فروش می‌رود مسلما نظارت کار سختی حتی برای دولت‌های قوی است.

وی بیان کرد: پرداخت یارانه نقدی به مرغداران در ازای هر کیلو مرغ در حقیقت تشویق تولید است و مرغدار می‌داند در ازای تحویل ۱۰۰ کیلو مرغ مبلغ تضمینی را دریافت خواهد کرد، این موضوع را با همتی رئیس کل بانک مرکزی، وزیر جهاد کشاورزی و معاونانشان در کمیسیون برنامه و بودجه مطرح کردیک که مورد موافقت آنها قرار گرفت.

زنگنه بیان کرد: بنابراین با همکاری دولت این موضوع را در کمیسیون برنامه و بودجه پیگیری خواهیم کرد زیرا در حالی که وزارت جهاد کشاورزی، بانک مرکزی و مجلس به پرداخت یارانه به مرغداران به جای واردکنندگان راضی است و آن را قبول دارد پس چرا باید روند کنونی ادامه پیدا کند مسلما اجرای این موضوع قیمت مرغ را به نصف کاهش خواهد داد.

نظر شما