شناسهٔ خبر: 163680 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

تکمیل خط ۷ مترو تهران تا شهریور ۱۴۰۰ / بومی سازی ۹۵ درصد تجهیزات مترویی

مترو مدیر عامل هلدینگ تخصصی نیروی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا گفت: تا پیش از آنکه سپاسد وارد پروژه خط ۷ مترو تهران شود، ۹۵ درصد تجهیزات مترویی از خارج وارد می‌شد، اما امروز این درصد برعکس شده است و ۹۵ درصد تجهیزات لازم، بومی‌سازی شده است.

محمد رستمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: هلدینگ تخصصی نیرو از زیرمجموعه های قرارگاه سازندگی خاتم الأنبیا، در زمینه ساخت سدهای بزرگ، خطوط انتقال، راه آهن، تونل، مترو و غیره فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: هلدینگ نیرو، هلدینگ بزرگ پیمانکاری در بازار و صنعت ساخت پروژه های زیربنایی، سد و تاسیسات وابسته، شبکه های آبیاری، زهکشی و انتقال آب، حمل و نقل ریلی، نیروگاه و شبکه های انتقال برق ایفای نقش می کند.

* خط ۷ مترو تهران بلندترین تونل مکانیزه مترو در کشور

مدیر عامل هلدینگ تخصصی نیرو با اشاره به ورود موفق این هلدینگ به  پروژه خط ۷ مترو تهران اظهار داشت: شرکت مهندسی سپاسد به عنوان یک شرکت پیشرو در پیاده‌سازی سیستم مدیریت پروژه در خط ۷ مترو تهران از سال ۸۷ وارد کار شد تا یک پروژه خط ریلی کامل به همراه ایستگاه‌ها را اجرا ‌کند.

رستمی با بیان این که فاز اول این پروژه به پایان رسیده است، توضیح داد: مدل این قرارداد در ابتدا به صورت EPCF توسط شرکت مهندسی سپاسد عقد قرارداد شد، اما با توجه به مشکلات تحریم و عدم امکان ارائه تضامین از سوی کارفرما، تغییری در قرارداد ایجاد شد و قرارداد به صورت EPC شد.

مدیرعامل هلدینگ تخصصی نیرو با تأکید بر اینکه خط ۷ مترو تهران مشخصات خاصی نسبت به دیگر خطوط مترو دارد، افزود: این خط عمیق‌ترین خط مترو تهران است، از زیر سایر خطوط مترو عبور می‌کرد، بیشترین ایستگاه‌های تقاطعی را دارد، بلندترین تونل مکانیزه مترو در کشور محسوب می‌شود و با روش‌های بازمهندسی در طراحی مترو صورت گرفته است.

وی بیان کرد: ما در این خط ریلی توانستیم ابعاد ایستگاه‌ها را نسبت به ایستگاه قبلی کوچک‌تر کنیم و این یک مزیت بود، به جهت آنکه فضای کمتری از فضای سبز سطح تهران را به خاطر حفظ محیط‌زیست اشغال کند و تداخل کاری با خیابان ‌ها و معابر نداشته باشد.

* بومی سازی ۹۵ درصد تجهیزات مترویی لازم در خط ۷ مترو تهران

رستمی افزود: تا پیش از آنکه سپاسد وارد این پروژه به عنوان پیمانکار شود، ۹۵ درصد تجهیزات مترویی از خارج وارد می‌شد، اما در حال حاضر دقیقا این درصد برعکس شده است و ۹۵ درصد بومی‌سازی شد و این دستاوردی بسیار مهم است.

وی با اشاره به اشتغال زایی این پروژه، بیان کرد: در پیک عملیات اجرایی خط ۷ مترو حدود ۹ هزار نفر مشغول فعالیت بودند.

مدیر عامل هلدینگ تخصصی نیرو در باره اعتباراتی که در این پروژه هزینه شده و تخصیص داده شده است، گفت: تاکنون حدود ۴ هزار میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است.

وی درباره پیشرفت عملیات تکمیلی پروژه توضیح داد: فاز اول این خط ریلی مترو از میدان بسیج به طول ۲۲ کیلومتر همراه با ۱۱ ایستگاه مسافرگیری و ۸ ایستگاه عبوری تا میدان صنعت مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

رستمی در باره زمان تکمیل کل مسیر مترو خط ۷ تهران گفت: کل مسیر این خط مترو شامل ۲۷ کیلومتر و ۲۴ ایستگاه است، اگر نقدینگی مورد نیاز این پروژه تأمین شود، مابقی مسیر به طول ۵ کیلومتر خط و ۱۳ ایستگاه تا شهریور سال ۱۴۰۰ به پایان خواهد رسید.

مدیر عامل هلدینگ تخصصی نیرو اضافه کرد: این خط مترو از ورزشگاه تختی در شهرک امیر المؤمنین(ع) در شرق تهران آغاز شده است و به صورت شرقی ـ غربی به تقاطع نواب ـ قزوین می‌رسد و سپس از آنجا تغییر مسیر می‌دهد و در امتداد بزرگراه نواب با گذر از کنار برج میلاد و میدان صنعت به میدان کتاب می‌رسد.

* در پروژه خط ۷ مترو تهران ۵۰۰ میلیارد تومان از شهرداری طلب داریم

رستمی درباره طلب این هلدینگ از کارفرمای پروژه خط ۷ مترو (شهرداری تهران) اظهار داشت: در این پروژه حدود ۵۰۰ میلیارد تومان از شهرداری طلب داریم.

به گزارش فارس روز ۱۱ مرداد بود که شرکت تخصصی نیرو از مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در پروژه خط ۷ متروی تهران موفق به اخذ نشان نقره جایزه ملی کیفیت شد.  

بنابراین گزارش، مجموعه سپاسد با نام جدید هلدینگ تخصصی نیرو در سال ۱۳۷۱ به منظور رشد، شکوفایی و توسعه پایدار کشور ایجاد شد؛ احداث پروژه های عظیم ملی مانند سد مخزنی کرخه به عنوان بزرگترین سد خاکی تاریخ کشور  و سد گتوند علیا به عنوان بلندترین سد خاکی کشور در پرونده این مجموعه عمرانی است.

نظر شما