شناسهٔ خبر: 163670 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

ساماندهی روابط خارجه، یکی از ابعاد تحولی مورد توجه مجلس یازدهم / سفارتخانه‌های ایران باید به محلی برای رونق تجاری تبدیل شوند

مقتدایی// نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی با اشاره به ابعاد تحول گرایی مورد نظر مجلس یازدهم گفت: ساماندهی روابط خارجی با محوریت تقویت سفارتخانه های ایران با هدف توجه ویژه به ابعاد اقتصاد بین الملل یکی از ابعاد تحولی مورد نظر است.

به گزارش «نماینده» عباس مقتدایی با اشاره به اظهارات رئیس مجلس درباره استراتژی تحول‌گرای مجلس یازدهم، گفت: یکی از ابعاد تحولی پیش روی مجلس و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، ساماندهی زوایای مختلف روابط خارجی جمهوری اسلامی با سایر کشورها است. وزارت خارجه در روزهای گذشته تعاملات و رفت و آمدهایی با کمیسیون امنیت ملی داشته است و در این گفت‌وگوها تاکید کردیم که سفارتخانه‌های ایران باید بالاترین سطح منافع ملی ایران را مورد توجه قرار دهند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نمایندگان کمیسیون امنیت ملی مجلس در این زمینه به توجه ویژه بر ابعاد اقتصادی نیز تاکید کردند و به تشریح دیپلماسی اقتصادی به عنوان یک اصل بنیادین برای وزارت خارجه پرداختند.

وی افزود: ما در جلسه با وزیر امور خارجه همچنین مقرر کردیم که سفارتخانه‌های ایران به محلی برای رونق تجاری و بازرگانی کشور تبدیل شوند زیرل رفتارهای سیاسی صرف نمی‌تواند پاسخ گوی نیاز امروز کشور باشد. اگر در دوران کلاسیک سفارتخانه‌های وزارت خارجه صرفا موضوعات سیاسی را دنبال می‌کردند، امروز اصل بر این است که موضوعات اقتصادی، ژئوپلیتیک، ژئواکونومیک و نظایر آن را مورد توجه قرار دهند.

مقتدایی خوراسگانی با  بیان اینکه پشتیبانی حداکثری وزارت خارجه از توان اقتصادی و صادراتی ایران مطالبه جدی مجلس است، گفت: مجلس بارها برای بررسی قوانین و اصلاح قوانین در این حوزه اعلام آمادگی کرده است، لذا دولت باید لایحه مورد نظر را به مجلس ارسال کند. متاسفانه دولت در ارسال لایحه کوتاهی کرده است و عزم استفاده از این ظرفیت مهم را نشان نداده است.

نظر شما