شناسهٔ خبر: 163662 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

طرح الزام دولت به جلوگیری از واردات غیرضروری در مجلس تهیه می شود

تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مجلس به زودی طرح الزام دولت به جلوگیری از واردات کالاهای غیرضروری را در جهت تحقق شعار سال تهیه می کند.

به گزارش «نماینده»، عزت الله اکبری تالار پشتی در نشستی خبری که صبح امروز به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد درباره جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت، گفت: کمیسیون صنایع و معادن مجلس روز یکشنبه صلاحیت مدرس خیابانی برای تصدی وزارت صمت را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد و از وزیر پیشنهادی صمت دعوت به عمل آمده تا در این جلسه حضور یابد.

وی بیان کرد: از الان نمی‌توان نتیجه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت را پیش بینی کرد چرا که نظر همه نمایندگان مجلس اهمیت دارد و باید ببینیم که نمایندگان چه نظری درباره وزیر پیشنهادی صمت دارند اما کمیسیون صنایع و معادن برنامه‌های مدرس خیابانی را به طور دقیق مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه مجلس چه برنامه‌هایی برای کاهش واردات در سال جهش تولید دارد، تصریح کرد: ما به دنبال آن هستیم که جلوی واردات غیر ضروری گرفته شود و بر همین اساس طرح دو فوریتی الزام دولت برای جلوگیری از واردات هر گونه کالای غیرضروری را به زودی تدوین می‌کنیم چرا که در سال جهش تولید باید بیش از پیش به سمت تکیه بر تولید داخلی، افزایش صادرات و کاهش واردات حرکت کنیم.

اکبری تالار پشتی درباره مشکلاتی که در واگذاری شرکت‌های دولتی وجود دارد، گفت: مجلس قطعاً به این موضوع ورود می‌کند چرا که فلسفه وجودی اصل ۴۴ قانون اساسی این است که تصدی گری را به مردم محول کنیم و دولت حمایت، هدایت و نظارت را در دستور کار داشته باشد اما متأسفانه برخی از افراد در دولت نمی‌خواهند که این وضعیت ساماندهی شود و در بدنه دولت مقاومت‌هایی در این زمینه وجود دارد.

وی ادامه داد: ما معتقدیم واگذاری‌ها باید به افرادی که دارای اهلیت هستند، داده شود و در واگذاری‌ها باید به توسعه و تعالی آن واحدی که واگذار می‌شود، تأکید شود و تعهدات باید در جهت توسعه آن شرکت‌ها و واحدهای اقتصادی باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت کاهش تصدی گری دولت در صنعت خودرو، گفت: کمیته‌ای در کمیسیون صنایع و معادن مجلس موضوع خودرو را در دست بررسی دارد و ما معتقدیم دولت نباید در عرصه خودرو تصدی گری کند.

اکبری تالار پشتی خاطرنشان کرد: دولت در ایران خودرو ۱۴ درصد و در سایپا ۱۷ درصد سهام دارد و ما نمی‌گوییم که دولت در شرکت‌های خودروسازی سهام نداشته باشد بلکه حرف ما این است که دولت نباید در این عرصه تصدی گری کند چرا که مدل فعلی مدیریت صنعت خودرو پاسخگوی مردم نیست و شاهد مشکلاتی در این عرصه هستیم که باید مرتفع شود.

وی یادآور شد: یکی از مدیران عامل سابق ایران خودرو اخیراً به بنده گفت ایران خودرو ۱۳۵ شرکت اقماری دارد که مجلس به دنبال ساماندهی این وضعیت است و اعتقاد ما این است که همانطور که مردم در ۲۲ بهمن به صحنه می آیند و نظام سیاسی را بیمه می‌کنند، می‌توانند وارد عرصه اقتصاد و صنعت شوند و باید به مردم در این عرصه هم میدان داده شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در برخی از کمیسیون‌های مجلس تخصص افراد جهت عضویت در این کمیسیون‌ها مدنظر قرار نگرفته است، تصریح کرد: فضای مجلس با دستگاه‌های دیگر متفاوت است و نمایندگان مجلس معمولاً نقشه راه دستگاه‌های اجرایی را مشخص می‌کنند و برنامه ریزی های لازم را در این راستا تدارک می‌بینند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای مثال در زمینه دیپلماسی اقتصادی، کمیسیون صنایع و معادن با وزیر امور خارجه بحث و گفتگو کرد و تأکید ما این بود که سفارت خانه‌های ما در جنگ اقتصادی باید به شکل اقتصادی تغییر آرایش دهند تا ما بتوانیم از مشکلات عبور کنیم و کمیته مشترکی بین کمیسیون صنایع مجلس و وزارت امور خارجه تشکیل دادیم تا راهکارهایی برای حل این مشکلات در نظر گرفته شود.

وی متذکر شد: همچنین به وزیر امور اقتصاد و امور دارایی گفتیم طرح الزام دولت به استقرار نظامات جامع در عرصه‌های گوناگون اعم از تولید، توزیع، امور بانکی و بیمه‌ای اهمیت دارد و ما این طرح را به زودی آماده می‌کنیم.

اکبری تالارپشتی بیان کرد: نمایندگان مجلس در صورتی که در موضوعی تخصص لازم را نداشته باشند، حتماً از نقطه نظرات مشاوران خود استفاده می‌کنند و ما جلسات متعددی را برای حل مشکلات برگزار می‌کنیم و باور داریم که با تکیه بر توان داخلی می‌توانیم بسیاری از مشکلات کشور را حل و فصل کنیم.

نماینده مردم تهران تأکید کرد: زمانی که ما در حوزه انرژی هسته‌ای، موشکی و نانوتکنولوژی توانایی داریم، پس باید به شرکت‌های دانش بنیان اعتماد کنیم چرا که باور داریم آنان می‌توانند توانایی‌های داخلی کشور را در همه زمینه‌ها تولید کنند.

وی با انتقاد از دخالت دولت در برخی از زمینه‌ها به ویژه صنعت خودرو، گفت: دخالت‌ها نمی‌گذارد مدیران کار خود را انجام دهند و بر این اساس باید به مدیران در کارشان اختیار داده شود نه اینکه از دفتر رئیس جمهور و یا فلان وزیر تماس گرفته شود و به مدیران گفته شود که فلان کار را انجام دهید و جابجایی‌هایی در دستور کار خود هر چه سریع‌تر قرار دهید.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر ما در حوزه امنیتی و نظامی شخصیت‌های بزرگی چون حاج قاسم سلیمانی را داریم، در صنعت تولید و دیپلماسی اقتصادی هم می‌توانیم حاج قاسم داشته باشیم و هنر این است که آنها را کشف کنیم و به این افراد میدان داده شود.

وی با انتقاد از تلاش دولت برای تشکیل وزارت بازرگانی گفت: متأسفانه رئیس جمهور به دنبال معرفی دو وزیر به مجلس و تفکیک وزارت صمت بود که ما سریعاً موضع گیری کردیم و به دولت مردان می‌گوئیم که این مجلس اجازه نمی‌دهد که دیگران آن را به حاشیه ببرند وهدف ما این است که مشکلات مردم را حل و فصل کنیم.

بنده با رئیس دفتر رئیس جمهور و معاون پارلمانی وی صحبت کردم و گفتم اگر شما به دنبال تفکیک وزارت صمت بودید باید در ابتدای دولت این کار را عملیاتی می‌کردید و در شرایط فعلی که ساختمان وزارت بازرگانی را فروخته اید، حتی اگر وزارت بازرگانی تشکیل شود، پروسه آغاز به کار آن بسیار طولانی است و در این دولت راه به جایی نمی‌برد.

اکبری تالار پشتی خاطرنشان کرد: مجلس برای ساماندهی بازار بورس هم برنامه دارد و ما طرحی دوفوریتی را آماده خواهیم کرد که براساس آن حداقل یک سوم از سرمایه بورس صرف تولید و زیرساخت‌ها شود و از نقدینگی موجود در بورس باید استفاده شود.

نظر شما