شناسهٔ خبر: 163661 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

هیروشیمای معیشت و جایگزینی جنگ اقتصادی به جای جنگ نظامی

رضایی/2 دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در یادداشتی به تحلیل وقایع اخیر لبنان و توطئه دشمنان برای معیشت مردم پرداخت.

به گزارش «نماینده»،محسن رضایی در یادداشتی با عنوان «هیروشیمای معیشت» در صفحه اینستاگرام خود نوشت: انفجار کم سابقه بیروت کاملا مشکوک است و با رفتارهای امریکایی اسراییلی سالهای اخیر هماهنگی و سنخیت دارد. با این فرض حکایت انفجار بندر اقتصادی بیروت از دو منظر مهم جای تامل دارد:

از زاویه ای جایگزینی جنگ اقتصادی به جای جنگ نظامی و طرف دیگر راهبرد تهدید معیشتی به جای استفاده از بمب اتم است.

با این انگاره؛ می‌توان سیاست اسراییل و امریکا را هیروشیمای معیشت و یا گندم نامید؛ زیرا با توجه به دو نکته ذیل در حادثه بیروت و حوادث مشابه بیشترین مساله ای که به عنوان پیش نیاز افزایش فشار بر

مردم مورد تهدید و آسیب واقع شده معیشت و قوت مردم بوده است:

۱- سیاست ترامپ بر خلاف اسلاف خود از جمله بوش و ریگان از اولویت‌دهی به جنگ اقتصادی نسبت به اقدام نظامی برخوردار می باشد. برای مثال ترامپ علیه چین و اروپا از ابزار تعرفه‌ها و علیه ایران و روسیه از تحریم ها بهره برده است. به بیان دیگر ترامپ به نتیجه رسیده که بمب اتمی و دیگر ابزار نظامی خاصیت خود را از دست داده و جنگ اقتصادی را اولویت نخست خود قرار داده است.  

۲- نتایج انفجار بیروت بسیار شبیه نتایج اقدامات دیگر امریکا در لبنان ارزیابی می گردد از جمله اقدامات مذکور تلاش برای کاهش شدید لیر لبنانی در چند ماه اخیر است. جالب توجه است که سالهای زیادی هر دلار در مقابل ۱۵۰۰ لیر لبنانی معامله می شده، ولی از پنج ماه قبل به این طرف هر دلار در مقابل۹۰۰۰ لیر لبنانی معاوضه گردیده است و با این تغییر قدرت خرید مردم لبنان به شدت کاهش یافته و معیشت مردم لبنان تحت فشار شدید قرار گرفته است.  

در انفجار بیروت نیز معیشت مردم یعنی ذخایر گندم و مواد غذایی آسیب جدی دیده است.

نظر شما