شناسهٔ خبر: 163643 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

تصویب دوفوریت لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی در مجلس

بورس نمایندگان مجلس شورای اسلامی دوفوریت لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی را با اکثریت آراء تصویب کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دو فوریت لایحه «افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی» در جلسه علنی امروز موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با دو فوریت لایحه «افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار یا فرابورس ایران از طریق صِرف سهام با سلب حق تقدم» موافقت کردند.

جعفر قادری در موافقت با این لایحه، گفت: مردم استقبال بسیار خوبی از بازار بورس می‌کنند و اغلب سرمایه‌ها به این سمت کشیده می‌شود اما این نگرانی وجود دارد که اگر در مقابل حجم عظیم تقاضا، عرضه مناسب صورت نگیرد، ممکن است حباب قیمتی اتفاق بیفتد که یکی از راهکارهای جلوگیری از این مسئله عرضه کافی است.

وی بیان کرد: پیشنهاد وزارت اقتصاد و امور دارایی در قالب این لایحه دوفوریتی این است که امکانی فراهم شود تا دستگاه های اجرایی سهام خود را واگذار کرده و طرح‌های نیمه‌تمام خود را از این طریق تکمیل کنند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مردم به جای آنکه دارایی خود را در کارهای سفته‌بازی ببرند، بهتر است منابع خود را در بازار بورس به کار گیرند.

قادری تأکید کرد: با تصویب این قانون، ظرفیت اقتصادی کشور توسعه پیدا می‌کند، درآمدهای مالیاتی افزایش می‌یابد، این قانون در راستای اقتصاد مقاومتی و کمک به اقتصاد کشور است و ما باید امکانی را فراهم کنیم تا نیاز مالی پروژه‌ها از طریق بورس تأمین شود.

در ادامه سید کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی در موافقت با دوفوریت این لایحه گفت: ایران یکی از کشورهایی است که طی دهه گذشته در تقویت بازار بورس عملکرد خوبی داشته است و مجلس در دوره هشتم، قانون بورس و تقویت آن را تدوین و تصویب کرد.

وی با بیان اینکه بازار بورس اوراق بهادار ایران به نسبت بسیاری از کشورهای دیگر به خوبی عمل کرده است، گفت: برای آنکه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس در سال ۹۹ بتوانند نسبت به افزایش سرمایه خود اقدام کنند، لازم است که هر چه سریعتر این لایحه به تصویب برسد.

همچنین علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با دو فوریت لایحه مذکور، اظهار داشت: روزانه ۱۸۰۰ میلیارد تومان در بازار بورس سرمایه‌گذاری می‌شود و پنج ماه از سال گذشته و دولت هنوز مشخص نکرده که بر اساس چه طرح و ضابطه‌ای می‌خواهد سرمایه‌های بازار بورس را به کار گیرد.

وی تأکید کرد: این دولت در بازار سکه، ارز و بورس شفاف نیست و مجلس باید به طرح‌هایی رأی دهد که شفاف و ضد فساد باشد.

نظر شما