شناسهٔ خبر: 163612 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

سامانه‌ای برای تامین کالاهای اساسی طراحی می‌شود

مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: سامانه‌ای با استفاده از ابزار نوین باید طراحی شود و براساس آن کالاهای اساسی مورد نیاز خانوارها در اختیار مردم قرار گیرد.

به گزارش «نماینده»، محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در تشریح نشست امروز کمیسیون متبوع خود، گفت: کلیات طرح یک فوریتی تامین کالاهای اساسی در جلسه امروز صبح بعد از بحث و بررسی تصویب شد.

وی با بیان اینکه به موجب این طرح، کالاهای مورد نیاز خانوارها بویژه ۷ دهک پایین جامعه تامین خواهد شد، افزود: قرار است، به دلیل اهمیت بسیار بالای این طرح جزئیات آن طی چندین جلسه با حضور مسئولان دستگاه‌های مختلف اجرایی رسیدگی شود تا براساس طراحی یک شیوه مناسب خود کالاها در اختیار اقشار آسیب‌پذیر جامعه قرار بگیرد.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات تصریح کرد: برخی اعضا معتقدند که با پرداخت پول کالاها به مردم امکان دارد این پول صرف کارهای دیگری شود و بنابراین به طور مثال با استفاده از کارت الکترونیکی شرایطی فراهم شود تا مردم کالاهای مورد نیاز خود را مانند گوشت، برنج، مرغ، روغن و ... دریافت کنند.

مفتح اظهار داشت: همچنین قیمت این کالاها نباید به میزان نرخ بازار آزاد باشد و اگر دولت می‌خواهد تخفیف‌ها یا یارانه‌ای در این رابطه بپردازد بر روی قیمت خود جنس اعمال شود. البته برخی نمایندگان می‌خواهند در کنار این طرح سیستم ارزی کشور را اصلاح کنند که ان بحث جداگانه‌ای دارد.

وی به خانه ملت گفت: سامانه‌ای با استفاده از ابزار نوین باید طراحی شود و براساس آن کالاهای اساسی مورد نیاز خانوارها در اختیار مردم قرار گیرد.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات افزود: تمامی طرح‌های مشابه طرح تامین کالاهای اساسی به همراه پیشنهادات نمایندگان در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تجمیع خواهد شد و در نهایت گزارش نهایی تا هفته آینده به صحن علنی مجلس ارائه می‌شود.

مفتح همچنین با اشاره به بررسی طرح تنظیم بخشی از مقررات مالی-اداری آموزش و پرورش اعاده شده از سوی شورای نگهبان در این نشست گفت: این قانون برای دور دهم مجلس بود که به دلیل ایراد اصل ۷۵ قانون اساسی همچنان ابلاغ نشده بود که امروز مصوب شد، مدرک دوم فرهنگیان از بهمن ماه امسال در حقوقشان اعمال شود و امیدواریم به این طریق نظر شورای نگهبان تامین شود.

نظر شما