شناسهٔ خبر: 163611 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

ایجاد شبکه تعامل نخبگان، مهم‌ترین برنامه مرکز پژوهش‌های مجلس است

زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: ما تلاش می‌کنیم شبکه نخبگان را ذیل دفاتر این مرکز قرار دهیم و آن‌ها را به گونه‌ای ساماندهی کنیم تا بتوان از نظراتشان استفاده کرد.

به گزارش «نماینده»، علیرضا زاکانی امروز در آئین تکریم و معارفه رؤسای اسبق و کنونی مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی که با حضور «محمد باقر قالیباف» برگزار شد، با بیان اینکه افتخار دارم فصل جدیدی از فعالیت‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی را آغاز کنم ضمن قدردانی از رئیس مجلس شورای اسلامی و هیئت امنای مرکز پژوهش‌های مجلس، گفت: «قاسمی» سرپرست سابق این مرکز فردی امین و دلسوز بوده که برای مرکز زحمات زیادی کشیده است.

وی افزود: او در دوره مخاطره‌آمیز انتقاد به مجلس با هوشمندی توانسته این شرایط سخت را پشت سر بگذارد و شرایطی را فراهم کند که امروز بتوانیم با افتخار ادامه دهنده این راه باشیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی یادآور شد: هم‌اکنون انجام ۶ سطح کار در مجلس موضوعیت دارد که بخش اول آن به ایجاد زیرساخت‌ها و مدیریت مجلس برمی‌گردد و نیاز به مدیریت، تنظیم و دقت دارد که رسالت بزرگی است و هیئت رئیسه مجلس باید آن را دنبال کند، همچنین تعامل در عرصه ملی از دیگر ویژگی‌های ممتاز این جنس از مدیریت است که از طریق تعامل با کل کشور حاصل می‌شود.

زاکانی افزود: مجلس باید با فکر و اندیشه، ایده و طرح در کشور حرکت کند و به تبع مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی می‌تواند در این زمینه در خدمت مجموعه مدیریت مجلس و تک تک نمایندگان باشد و به گونه‌ای برنامه ریزی کند که شاهد تغییر و تحول از طریق اولویت بندی برنامه ها و حرکت با دقت در جهت تحقق آن باشیم.

وی اظهار کرد: تحقق ایده و برنامه مجلس از طریق حرکت جمعی کمیسیون ها و استفاده از ظرفیت مجموعه های بزرگی همچون دیوان محاسبات امکان پذیر است که نقش موثری در تقویت حوزه نظارت داشته باشند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تقسیم کار در سطوح مختلف از دیگر ویژگی های مهمی است که این دوره از مجلس باید از آن برخوردار باشد تا از طریق آن بتوان گام به گام مسیر تعالی را طی کرد، از سوی دیگر آنچه بر این سطوح سایه می‌اندازد استفاده از جوهر انقلابی مجلس مبتنی بر مکتب امام (ره) است که بتواند همه ظرفیت ها را بسیج کند، همچنین تبعیت پذیری از ولی فقیه و نوکری و خدمتگذاری مردم از دیگر ویژگی های ممتاز این دوره از مجلس خواهد بود که ماحصل آن ایجاد مجلسی مستقل است.

زاکانی یادآور شد: مجلس یازدهم از مدیریتی خلاق و پویا برخوردار است که با رویکردهای هوشمندسازی، مردمی سازی، کارآمدسازی و شفاف سازی در جهت تحقق خدمت گذاری شایسته حرکت کرده و آن را از قبل در کارنامه خود ثبت کرده است.

وی افزود: ما در این دوره از فعالیت های مرکز پژوهش های مجلس همکاری با جامعه نخبگان را دنبال می کنیم و با استفاده از این ظرفیت مسیر صحیح اداره کشور را ریل گذاری می‌کنیم تا از این طریق این مرکز در جایگاه رفیعی قرار گیرد.

نماینده مردم قم در مجلس یادآور شد: ایجاد تغییر و تحول در مسیر رشد و تکامل از مهم ترین موضوعاتی است که دنبال می کنیم و تحقق این مهم نیز در گرو ایجاد حلقه وصل نخبگان و حاکمیت است به این معنا که بین حوزه و دانشگاه پیوستگی عملیاتی ایجاد کنیم و زمینه ای را فراهم کنیم که از این ظرفیت بتوانیم در پیش نویس قانون استفاده کنیم، همچنین از بخشی از حاکمیت اعم از عناصر بالادستی همچون شورای نگهبان استفاده خواهیم کرد و با مجموعه های پژوهشی این شورا ارتباط وسیع برقرار خواهیم کرد به گونه ای که نظارت را به ماقبل از خروجی مجلس منتقل کنیم تا با حداقل چالش ها مواجه شده و بتوانیم به یک تکامل یافتگی در حوزه تقنین دست یابیم.

زاکانی اضافه کرد: از سوی دیگر از ظرفیت مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون اجرای سیاست های سی و پنج گانه ابلاغی رهبر معظم انقلاب و نظرات بخش دولت و دستگاه قضایی استفاده خواهیم کرد و یک مشارکت پذیری در این زمینه ایجاد می کنیم تا مسیر قانونگذاری تسهیل شود.

وی خاطرنشان کرد: ما تلاش می کنیم شبکه نخبگان را ذیل دفاتر این مرکز قرار دهیم و آن ها را به گونه ای ساماندهی کنیم تا بتوان از نظراتشان در رفع مسائل محلی ۲۰۲ حوزه انتخابیه استفاده کرد که این مهم مورد تاکید رئیس مجلس شورای اسلامی و یکی از دغدغه های نمایندگان مجلس است که مانع نقش آفرینی ملی آن ها می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: استفاده از افکار عمومی که در پی یک نظرسنجی در دوره مدیریت اسبق این مرکز انجام شده است زمینه ای را فراهم می کند تا قانونگذاری بر مبنای نیاز جامعه صورت بگیرد و قانون مداری در کشور حاکم شود. ضمن اینکه هر چه مجلس بیشتر با مردم و سایر دستگاه ها تعامل داشته باشد به اتخاذ تصمیمات پخته تری منتهی خواهد شد.

زاکانی در پایان از نظام داده پردازی، ادبیات گفتاری و استفاده از شرایطی که خروجی را به سمع جامعه برساند از نقایص این مرکز یاد کرد که باید اصلاح شود.

نظر شما