شناسهٔ خبر: 163603 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: میزان

تلاش می‌کنیم از تمام ظرفیت قانون برای ضابطه‌مند کردن نمایندگان استفاده کنیم

امیر حسین قاضی زاده رییس «هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان» در مجلس: در این دوره تلاش می‌کنیم از تمام ظرفیت قانون برای ضابطه‌مند کردن نمایندگان استفاده کنیم.

به گزارش «نماینده»، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی ، با اشاره به رویکرد مجلس یازدهم درباره قانون «هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان»، گفت: کمیته‌ای برای اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان تشکیل شده است تا مشکلات گذشته در این قانون رفع شود.

وی با اشاره به اینکه هر چند قانون نظارت بر رفتار نمایندگان ایراداتی داشت، اما استفاده ناصحیح از آن در دوره دهم مجلس سبب بروز تخلفات فراوانی شد، تصریح کرد: رویه دوستان اینگونه بود که حتماً بایستی از نمایندگان شکایتی می‌شد تا به تخلف رسیدگی شود.


رییس «هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان» ادامه داد: در قانون نظارت بر رفتار نمایندگان آمده است که گزارش‌ها درباره نمایندگان لزوماً نیاز به شاکی ندارد و هیئت نظارت مجلس موظف است هرگونه گزارش علیه نماینده را رسیدگی و صحت آن را استخراج کند و در صورت مطابقت با واقعیت بررسی آن را در دستور کار قرار دهد.

قاضی‌زاده هاشمی تأکید کرد: در این راستا سه قسم شکایت علیه نمایندگان صورت می‌گیرد، یا شکایت به مقام قضائی است که هیئت نظارت مورد سؤال قرار می‌گیرد که باید روشن کند رفتار یا گفتار نماینده در حیطه کار نمایندگی بوده یا خیر؛ برخی شکایت‌ها هم مستقیماً به هیئت نظارت می‌آید و دسته سوم نیز درباره گزارش‌هایی علیه نمایندگان است که هیچ شاکی ندارد و متأسفانه پیش از این در هیئت نظارت به این دسته از گزارش‌ها اعتنایی نمی‌شد.وی با بیان اینکه مجلس یازدهم مطابق قانون هر گونه گزارش علیه نماینده را حتی بدون داشتن شاکی نیز پیگیری خواهد کرد، گفت: گاه نماینده‌ای موضوعاتی را علیه منافع ملی مطرح و تا آنجا پیش می‌رود که قراردادهای بین‌المللی را هم خدشه‌دار می‌کند و به آن ضربه می‌زند که نمونه آن را در مورد قرارداد ایران و چین رخ داد لذا هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان درباره این موارد بی‌تفاوت نخواهد بود.

وی افزود: هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان موظف است چنین موضوعاتی را تبدیل به گزارش کرده و براساس اطلاعات شورای عالی امنیت ملی با مسببان ماجرا برخورد کند.

رییس «هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان» با بیان اینکه این هیئت همچنین وظیفه سنگینی در صیانت از جایگاه نمایندگان برعهده دارد، بیان داشت: در صورتی که دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی و حتی شورای نگهبان گزارشی علیه نماینده‌ای داشتند، هیئت نظارت موظف است نماینده را در جریان قرار دهد تا با اخذ اسناد و توضیحات وی بتواند از جایگاه نمایندگی حفاظت و صیانت کند.ی افزود: قانون به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان این مجوز را داده تا نام نمایندگان بی‌انضباط را برای قرائت در صحن مجلس و یا تذکر شفاهی درجلسه غیرعلنی به هیئت رئیسه ارائه کند که متأسفانه از این ظرفیت استفاده نمی‌شد، اما در این دوره تلاش می‌کنیم از تمام ظرفیت قانون برای ضابطه‌مند کردن نمایندگان استفاده کنیم.

قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: بیش از ۶۰ پرونده پیش از این در هیئت نظارت تشکیل شده و در دست بررسی است، اما در مجلس یازدهم هم تاکنون چند پرونده تشکیل شده که مربوط به اظهار نظر برخی نمایندگان است.

نظر شما