شناسهٔ خبر: 163600 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

دستورالعمل وزارت بهداشت برای محرم/ جلسات به فضای باز می‌رود

جلسه کمیته مشترک وعاظ اولین جلسه کمیته مشترک وعاظ، مادحین و نمایندگان وزارت بهداشت عصر دوشنبه در حالی برگزار شد که طی آن دستورالعمل مدنظر وزارت بهداشت شرح داده شد.

به گزارش «نماینده»، اولین جلسه جلسه کمیته مشترک وعاظ ، مادحین و نمایندگان وزارت بهداشت عصر روز گذشته دوشنبه ١٣ مردادماه برگزار شد.

در این جلسه دستورالعمل‌های مدنظر وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا نسبت به چگونگی برگزاری مراسمات عزاداری ایام محرم که توسط دکتر علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شرح زیر اعلام شد: 

١. دسته‌های عزاداری در محیط‌های باز با حفظ فاصله فیزیکی بین هر فرد به اندازه چهار متر مربع (از هر طرف ۱.۵ متر)

۲. زدن ماسک برای عزاداران حسینی در تمام مراسمات و محافل ضروری و مهم ترین عامل کنترل شیوع کرونا است.

۳. افراد مسن و دارای بیماری‌های مزمن در منزل عزاداری کنند و در مجالس عمومی به هیچ وجه شرکت نکنند.

۴. برگزاری مراسمات در فضای باز اولویت اصلی مجالس حسینی باشد، و در صورت اضطرار در محیط‌های بسته می‌بایست یک چهارم ظرفیت مکان و با حفظ فاصله فیزیکی برگزار شود.(هر چقدر ارتفاع سقف محیط‌های بسته بلند تر باشد مثل ۶ یا ۸ متر، به فضای باز نزدیک تر می‌باشد. مسئله اصلی تهویه هوا است.)

۵. حرکت هیأت‌ها از یک هیأت به یک هیأت دیگر و تجمع هیأت‌ها، یکی از عواملی است که به شدت در انتقال کرونا موثر است و نباید صورت بگیرد.

۶. جهت زنجیر زنی در دسته‌های عزاداری، حتما از زنجیرهای شخصی استفاده شود و یا زنجیرها به اشخاص تا پایان دهه عزاداری واگذار شود تا زنجیرها بین افراد دست به دست نشود.

۷. استفاده از طبل و سنج و دمام و دیگر ادوات به دلیل تحرک بالای افراد و تجمع افراد یکی از عوامل انتقال کرونا است و نباید صورت بگیرد.

۸. تمهیداتی انجام پذیرد که در هنگام ورود و خروج عزاداران از مجالس تجمع مردم نباشد. مردم به نوبت و با فاصله وارد یا خارج شوند.

۹. حتی الامکان نذورات حسینی به سمت کمک‌های مومنانه و توزیع مواد غذایی درب منازل برود، اگر در جایی نذر غیر قابل تغییر بود، با نظارت کارشناس‌های بهداشتی پخت و توزیع صورت بگیرد و بصورت بیرون بر در ظرف‌های یکبار مصرف به نحوی توزیع شود که تجمع مردم را به دنبال نداشته باشد.

۱۰. مهم‌ترین مسئله که در مورد عزاداری‌ها هنوز به اتفاق نرسیده ایم، برگزاری مراسمات در محیط بسته به مدت بیش از یک ساعت می‌باشد.

توصیه‌ها و توجهاتی که دکتر رئیسی به آنها اشاره کرد:

۱. در ایام محرم شهر سفید و زرد و قرمز نداریم، دستورالعمل‌ها برای تمام شهرها یکسان است و در تمام کشور مراسمات برگزار خواهد شد.

۲. هرچه قدر به برگزاری بیشتر هیأت‌ها کمک کنیم، بهتر است. چون در صورت کم کردن تعداد مراسمات، تجمع مردم بیشتر خواهد شد و در صورت تعدد مراسمات تجمع کمتر خواهد شد.

۳. تنها مسیر ورود کرونا از طریق چشم و دهان و بینی است و ضدعفونی محل مراسمات بصورت مقطعی اثرگذار است. مهم ترین نکته در کنترل شیوع کرونا التزام به استفاده از ماسک و حفظ فاصله فیزیکی است.

۴. توصیه ما به کوتاه کردن مراسمات عزاداری حتی در محیط‌های باز است.

۵. تا می‌شود نذورات مردم نسبت به چای و شربت به نذر توزیع ماسک بین عزاداران تبدیل شود.

نظر شما