شناسهٔ خبر: 163584 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

برجام ارزی

لطف الله فروزنده/431 امروز شاهد آن هستیم که دولت بنا بر نظر خود بازار ارزی کشور را بدون توجه به تبعات اجتماعی و اقتصادی آن صرفاً به منظور دست یابی به مصالح خویش تغییر می دهد.

«نماینده»/ لطف‌الله فروزنده: سیاست های ارزی دولت و کسری فزاینده بودجه که قرار است از جیب مردم تأمین گردد عامل اصلی نرخ کنونی دلار و ارز در کشور می باشد.

امروز شاهد آن هستیم که دولت بنا بر نظر خود بازار ارزی کشور را بدون توجه به تبعات اجتماعی و اقتصادی آن صرفاً به منظور دست یابی به مصالح خویش  تغییر می دهد. شکاف طبقاتی با شروع دولت اصلاحات بیش از گذشته  رشد نموده که این اتفاق با آرمان های انقلاب همسو نیست. آرمان‌ انقلاب، هدف آن و مسیر آن  ایجاد شرایط مساعد برای اقشار ضعیف  جامعه بوده است نه آنچه که الان در دولت آقای روحانی شاهد آن هستیم.

برجام دولت کجاست، برجامی که صرفاً شعار انتخاباتی بود و رهبری به کرات درخصوص آن هشدار داده بودند، رونق اقتصادی که شعار دولت بود چه شد دولت باید برای مردم توضیح دهد چرا پول و اعتبارات بیت المال را با مدیریت نا مطلوب نالود می سازد، چرا کسری بودجه را از جیب مردم تامین می کند، چرا در این چند سال سفره مردم به این میزان کوچکتر شده است چرا دلار سه هزار و  خورده ای را تحویل گرفته و اکنون دلار بیست وپنج هزار تومانی را افتخار خود می داند، تا کی مردم باید پاسخگوی ناکارآمدی مدیران کوتوله در حوزه اقتصاد باشند.

چرا بی تدبیری دولت باید سفره مردم را کوچک کند؟ چرا سالها کلام ورهنمود رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی مغفول ماند که امروز شاهد آن باشیم که دولت اینگونه وابسته به بازار ارز می باشد اگر اقتصاد ما داخلی شده بود اگر اقتصاد مقاومتی شکل گرفته بود وضعیت ما الان اینگونه نبود این رفتار ناشی از عدم توجه به اقتصاد درون زا است، اقتصادی که متاثر از بیرون نمی باشد و در شرایط تلاطم هم پویایی خود را حفظ می کند.

وظیفه دولت  کنترل قیمت ها و مبارزه با سودجویان بازار می باشد، دولت باید به سرعت با جدیت مسایل اقتصادی و فرهنگی مردم را دنبال کند، باید با کمک سایر قوا شرایط فشار تحریم را بگونه ای مدیریت نماید که مردم کمترین فشار زا تحمل نمایند. با آمار و ارقام دروغین نمی شود مردم را گمراه کرد، دولت باید پاسخگوی بازار لجام‌گسیخته ارز، سکه، مسکن و غیره باشد نکته حائز اهمیت آنجاست که در کجای کارنامه خود حتی یک نمره قبولی گرفته است، کدام بازار را سامان داده کدام صنعت را رونق داده، کدام اقتصاد را شکوفا کرده، کدام مردم را از خود راضی کرده، دولت باید پاسخگوی این همه اشتباهات و مدیریت نابسامان خود باشد، دولت باید تمام قد به میدان بیاید واوضاع را مدیریت کند، معیشت مردم، اشتغال و درمان بایستی در اولویت برنامه های دولت قرار گیرد.

سودجویان بازار هم بدانند پنجه عدالت قانون از آن ها فاصله ای ندارد نشستن بر روی این موج به صلاح شان نیست بیایند در کنار مردم همراه مردم باشند قیمت ها را هر روز دستخوش تغییرات نکنند از بازار گل آلود ایجاد شده  ماهی نگیرند الان وقت آن است که کنار هم باشیم و دست یکدیگر را بگیریم.

نظر شما