شناسهٔ خبر: 163577 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

کرونا هزینه های زیادی به مدیریت شهری تحمیل کرد

حناچی شهردار تهران با بیان اینکه هزینه های زیادی به مدیریت شهری به واسطه شیوع کرونا تحمیل شد گفت: برای آنکه بتوانیم منابع جدیدی برای بودجه شهر تهران محقق کنیم ممیزی شهر تهران اصلاح خواهد شد.

به گزارش «نماینده»، پیروز حناچی شهردار تهران صبح امروز در نشست خبری خود با نمایندگان رسانه ها در پاسخ به سال خبرنگار فارس در خصوص شیوع کرونا و تحمیل شدن هزینه های زیاد به شهر تهران و کاهش درآمدهای مدیریت شهری و برنامه مدیریت شهری برای ماه های مانده از سال و گذر از این بحران گفت: شیوع کرونا دو مشکل برای تهران ایجاد کرد اولا کمبود درآمد و سپس افزایش هزینه ها.

وی ادامه داد: البته این تنها مختص تهران نبوده است بلکه همه شهرها با آن دست و پنجه نرم می کنند. و بسیاری از مراکز ما تعطیل شدند.

حناچی افزود: رعایت فاصله فیزیکی معنایش برای ما استفاده از ظرفیت کمتر و با همان ناوگان قبلی است در حال حاضر ناوگان مترو با ۵۰ درصد ظرفیت و اتوبوس رانی هم با ۵۰ درصد ظرفیت آن فعالیت می کنند.

شهردار تهران تصیح کرد: البته دولتهای دیگر از مدیریت های شهری خود حمایت در اینگونه موارد حمایت می کنند که البته شهر تهران و دیریت آن به لحاظ مشکلات اقتصادی از این کمک و حمایت محروم بوده است.

وی ادامه داد: البته اینکه تنها توانسته ایم ۳۰ درصد بودجه را محقق کنیم هم درست نیست در بخش نقد تا امروز ۷۰ درصد داشتیم اما در بخش غیرنقد مشکلاتی داشته ایم. تلاش کردیم و لایحه دو فوریتی به شورا تقدیم کردیم البته در شوورا تصویب شده اما بندهایی از آن به دلیل اینکه دستگاه های نظارتی نقطه نظراتی داشتند در حال بررسی داریم.

حناچی گفت: ممیزی جدیدی برای شهرداری تهران در نظر داریم زیرا آخرین ممیزی مربوط به بسال ۸۶ بود. هزینه های جاری تلاش شده است کاهش پیدا کند. و از سوی دیگر تلاش می کنیم تا ظرفیت هایی ایجاد

وی گفت: از سوی دیگر تلاش شد تا پول ناشی از اوراق مشارکت های سال ۹۷ و ۹۸ را نقد کنیم که این مهم  هم تاثیر بسزرایی در ادامه فرآیندهای ما خواهد داشت.

شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا که از وی درخصوص پیگیری پرونده های فساد های گذشته و راکد ماندن آن گفت: ما برای پگیری این موضوع خیلی داد و بیداد و فریاد نکرده ایم و کار به درستی در حال انجام است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که اوراق مشارکت نقد شده اخیر در کدام بخش از مدیریت شهری استفاده خواهد شد گفت: قرار است بخشی از پول اوارق خرج سیگنالینگ خطوط مترو قرار گیرد.

حناچی در پاسخ به سوالی درخصوص حضورش در هیأت دولت و همچنین سخنان رئیس شورای شهر تهران مبنی بر اینکه حضور شما تاثیری هم در پیشبرد برنامه های مدیریت شهری نداشته است گفت: حضور شهردار تهران در هیات دولت قانون نیست و شهردار تهران عضو هیات دولت نیست.

شهردار تهران گفت: این یک سنت بوده است. حضور شهردار تهران در هیات دولت هم برای دولت و هم برای شهرداری تهران مثبت بوده است و برای هر دو طرف خوب خواهد بود.

وی افزود: به نظرم حضور من در هیات دولت باعث خیر و برکت هایی برای شهر تهران بود. از سوی دیگر دولت هم به حضور شهردار تهران به عنوان شهردار پایتخت نیازمند است. اما قانونا شهردار تهران عض هیات دولت نیست.

حناچی ادامه داد: در دولت هشتم و نهم هم شهردار تهران هیچ زمانی در هیات دولت شرکت نمی کرده اند. البته سیل ۹۸ در استانهای غربی و در خیلی از موارد دیگر نشان داده شد که حضور شهردار در هیات دولت می تواند به نفع دولت هم باشد.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: جمع بندی همه این موضوعات به این معناست که هم دولت و هم شهرداری به تعامل با یکدیگر نیاز دارند و به نفع هر دو است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: من رفتار تند و طلبکارانه را نمی پسندم و مذاکره و رفتار منعطف را بیشتر می پسندم.

حناچی در پاسخ به این سوال که ما می دانیم شما از صبح در جلسه شورای عالی شهرسازی بوده اید تا مشکل یکی از محلات تهران را حل کنید آیا این امر موضوع درستی است؟ چرا دولت ها به خودشان اجازه می دهند که چنین رفتاری داشته باشند و قصد عبور از قانون را داشته باشند. گفت: جماران فقط یک محله نیست  بیشتر شبیه ایران است.

وی ادامه داد: اتفاقی که در جماران افتاده است را می شود از زبان حتی خارجی ها هم شنید. برای مثال وقتی نماینده گورباچف به ایران می آید و به محله جماران می رود نکات جالبی در این خصوص می گوید.

شهردار تهران گفت: برای مثال وقتی فیدل کاسترو هم به ایران آمد گفت شما در انتقال شعار به دنیا ضعیف عمل کردید و ساده زیستی رهبر جهانی رو به گوش مردم نرساندید.

حناچی گفت: به نظر من باید با جماران در سه سطح برخورد کرد. ابتدا سطح جهانی است که باید این ساده زیستی حفظ ود و به جهانینان منتقل شود. سطح دوم سطح ملی است که باید ثبت شود و حریمی برای آن در نظر گرفته شود و سطح سوم سطح منطقه ای است.

وی درخصوص بازگشت املاک نجومی شهرداری تهران گفت: ۳ هزار ملک از املاک شهرداری در اختیار غیر بود که ۵۰ درصد آن در اختیار فضاهای اجتماعی شهر بود.

حناچی گفت: برخی شاید مصوبه شورای شهر را نداشته باشند برای همین یک هیات سه نفره تشکیل شد تا تشخیص بدهند کدوم املاک باید باز پس گیری شوند.

شهردار تهران تصریح کرد: تعداد زیادی از املاک امروز پس گفته شده است که در برخی از موارد حتی با همکاری دادستانی تهران این موضوع رخ داده است.

وی درخصوص فروش املاک هم گفت ما معمولا به شکل مزایده عمل می کنیم و سازمان املاک با برگزاری مزایده هایی این اقدام را انجام می دهد. البته برخی از مزایده ها متقاضی محدود دارند.

حناچی درخصوص ملک اقدسیه هم گفت: این ملک متقاضی دارد اما هنوز کارهای نهایی آن انجام نشد است. البته مشکلات حقوقی ساختمان روزنامه اطلاعات هم در دست حل شدن است. از شش دانگ ۵ دانگ مشکلاتش حل شده است.

شهردار تهران درخصوص لغو طرح ترافیک هم گفت: به نظر ما لغو طرح تارفیک تاثیری در کاهش کرونا نخواهد داشت زیرا کشورهای توسعه یافته هم امروز نه تنها طرح ترافیک را کاهش نداده اند بلکه سخت گیری های بیشتری هم داشته اند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص تخصیص بودجه از سوی ستاد ملی کرونا به امر توسعه حمل و نقل عمومی گفت: برای ۵۰۰ دستگاه بازسازی اتوبوس اعتباراتی گرفته شده است.

حناچی تصریح کرد: اتوبوس از آن مواردی است که می شود راحت بازسازی کرد و با یک بازسازی نوسازی می شوند. در گذشته هم این اتفاق افتاده است.

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که چرا با اینکه شورای عالی شهرسازی و شورای شهر و مدیریت شهری تهران هر سه ضلع یک مثلث طلایی هستند که می توانند طرح تفصیلی را بازنگری کنند چرا از این فرصت استفاده نمی شود گفت: بخشی از طرح در حال بازنگری است و قرار نیست همه طرح بازنگری شوند.

وی ادامه داد: موضوع کاهش هزینه ها هم که سال گذشته یک مصوبه ۹ بندی داشتیم هم به درستی در حال اجرا است.

حناچی گفت: من واقعا با رسانه ها شفاف بودم و پیامک دعوت در جلسه هیات دولت را دریافت می کردم و دروغی در این حوزه نگفتم.

 شهردار تهران در بخش دیگری از نشست خود در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه شما در اوایل حضورتان گفته بودید به موضوع رنگ در شهر خواهید پرداخت و گفتید می شود شهر زیباتری داشت و مثالی از محله های زاغه نشین برزیل داشتید. اما امروز اتفاق خیلی جدی در این حوزه نمی بینیم گفت: ما از رنگ استفاده نکرده ایم و به طور طبیعی شهرهایی که الودگی دارند سطوح سفیدشان خاکستری می شود.

وی ادامه داد: تونل های ما زیرگذرها و خیلی از فضاهای ساده شهری و عناصری که دارای ریتم هستند می توانند با رنگ جذاب تر شوند اما ما به این موضوع در طول این سالها توجه نکرده ایم البته این موضوع را تعقیب خواهیم کرد.  

حناچی درخصوص ورود پله های برقی نیز گفت: یک بخشی از مشکل درون سازمانی است و یک بخشی هم مشکل ناشی از عدم ورود پله های برقی به دلیل تحریم ها هستند.

ادامه دارد...

نظر شما