شناسهٔ خبر: 163576 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

رشد عرضه فولاد در بورس کالا، بازار را متعادل می‌کند/ضعف نظارتی وزارت صمت بر بازار فولاد

جعفر قادری431 عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس گفت: این که عرضه فلان محصول در بورس کم می‌شود یا اینکه متقاضیان خرید، واقعی نیستند، ارتباطی به بستر معامله یعنی بورس کالا ندارد؛ بلکه وزارت صمت باید بتواند با عرضه و تقاضا، بازار را مدیریت کند.

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به نوسان قیمت کالاها به خصوص در حوزه فولاد و پتروشیمی گفت: ضعف نظارتی وزارت صمت در مورد عرضه شرکت های بزرگ تولیدی در بورس کالا از عوامل رشد قیمت هاست در این میان باید با بررسی اوضاع و مشکلات فعلی تولیدکنندگان، زمینه عرضه بیشتر کالاها در بورس را فراهم کرد.

این اقتصاددان اظهار داشت: بهره گیری از سازوکار بورس کالا در تعادل بخشی به بازارها بهترین شیوه برای دولت است، اما اینکه عرضه محصولات کم می شود یا اینکه متقاضیان خرید واقعی نیستند، ارتباطی به بستر معامله یعنی بورس کالا ندارد. وزارت صمت باید بتواند با قرار دادن صحیح عرضه و تقاضا، بازار را مدیریت کند.

این نماینده مجلس با بیان آنکه نباید انگیزه ورود تولیدکنندگان به بورس کالا را کاهش دهیم گفت: نباید اجازه دهیم دخالت های دستوری مانع عرضه شرکت های بزرگ فولادی کشور که سال‌ها در بورس کالا حضور دارند، شوند، البته این شرکت ها نیز باید با درک شرایط حساس فعلی با دولت همراهی کنند و با عرضه های پرحجم، زمینه تعادل قیمت ها را فراهم کنند.

قادری با تاکید بر تقویت نظارت وزارت صمت بر میزان عرضه و تقاضای محصولات اظهار داشت: حضور همزمان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در بورس کالا و نظارت بر میزان عرضه ها و ورود خریداران، می‌تواند در پایان سال جهش تولید را محقق کند و در غیر این صورت با ادامه ضعف نظارتی وزارت صمت، عرضه ها انجام نمی شود و قیمت ها مدام افزایش می‌یابد.

نظر شما