شناسهٔ خبر: 163569 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

عضویت ۲ نفر خارج از قوه مقننه در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان/ تعیین تکلیف نمایندگان رد صلاحیت شده

ابوترابی نماینده نجف‌آباد در مجلس گفت: اگر نماینده‌ای با فشار بر دستگاه‌های مختلف اقدامی انجام دهد، آن دستگاه‌ مکلف شدند که مکاتبات و اقدامات خلاف شئون متعارف آن نماینده را در سامانه‌ای که زیر نظر هیات نظارت بر رفتار نمایندگان است درج کند.

به گزارش «نماینده» ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی امروز (دوشنبه ۱۳ مرداد) در ارتباط مستقیم تلویزیونی با شبکه خبر درباره طرح مجلس برای اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان اظهار داشت: در طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان به سمت سامانه‌ای شدن پیش می‌رویم که سه سامانه برای نظارت بهتر بر نمایندگان طراحی شده است.  

** درج تمامی هدایای داخلی و خارجی نمایندگان در سامانه هیات نظارت 

وی درباره اولین سامانه افزود: در این سامانه هدایایی که نمایندگان مجلس دریافت می‌کنند را مدنظر قرار داده‌ایم که بایستی کلیه هدایایی که از دستگاه‌های مختلف داخلی یا خارجی و به هر میزان که از سوی نماینده دریافت می‌شود در این سامانه درج شود.  

وی درباره سامانه دوم تصریح کرد: مردم اگر اطلاعاتی درباره نماینده دارند می‌توانند در سامانه‌ای که به صورت محرمانه ذیل هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان قرار دارد آن را ثبت کرده و اعلام کنند که فلان نماینده در فلان شهر یا روستا این جرم را مرتکب شده یا این اتفاق رخ داده که در شأن آن نماینده نیست.  

ابوترابی گفت: اگر نماینده‌ای با فشار بر دستگاه‌های مختلف اقدامی انجام دهد، دستگاه‌های دولتی مکلف شدند که مکاتبات و اقدامات خلاف شئون متعارف یک نماینده را در آن سامانه و اقدامی که علیه کارمندی که تحت فشار آن نماینده قرار گرفته است را درج کند که این سامانه هم زیرنظر هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان است.  

** ثبت تمامی مکاتبات نمایندگان در سامانه متمرکز مجلس

وی درباره سامانه سوم گفت: این سامانه مربوط به مکاتبات مرکزی الکترونیکی در مجلس است که بر همین اساس بایستی کلیه مکاتبات نمایندگان به صورت متمرکز در این سامانه الکترونیکی به صورت مرکزی در مجلس درج شود و نمایندگان از نامه‌نگاری‌های پراکنده فعلی و فسادهایی که می‌تواند در این زمینه به وجود آید خودداری خواهد شد.  

وی درباره تعارض منافع که در اصلاحیه لازم بر آن تمرکز ویژه‌ای شده است،   گفت:‌در حال حاض رهیأت نظارت بر رفتار نمایندگان ۷ نماینده مجلس حضور دارند که از صحن علنی مجلس رأی گرفتند. نمایندگانی که قرار است از بین خودشان فردی را انتخاب کنند نمی‌توانند ناظر خوبی باشند که به آن اصطلاحا تعارض منافع می‌گویند.  

وی گفت: رئیس کمیسیون قضایی که معمولا قضات هستند رئیس این هیأت خواهند بود ضمن اینکه یک نفر از حقوقدانان شورای نگهبان به تشخیص دبیر شورای نگهبان و یک نفر از قضات دیوان عالی کشور، هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان را شکل خواهند داد که دبیر این هیأت هم حقوقدان شورای نگهبان خواهد بود.  

** حذف تعارض منافع در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان

وی گفت: چون در قانون اساسی نظارت شورای نگهبان بر نمایندگان مجلس مستمر است، این نظارت هم از دوران کاندیداتوری افراد شروع می‌شود و هم تا دوران پس از نمایندگی‌شان و در حقیقت نظارت شورای نگهبان بر نمایندگان پیشین و پسین است.

نماینده نجف‌آباد در مجلس گفت: در اصلاحیه قانون نظارت بر رفتار نمایندگان تعارض منافع حذف خواهد شد و دو نفر از بیرون قوه مقننه در این هیأت جای خواهند گرفت و دبیر این هیأت هم یکی از حقوقدانان شورای نگهبان خواهد بود که این نظارت مستمر باشد.  

ابوترابی گفت: یک سؤال که همواره برای مردم مطرح بوده است آن است که نمایندگانی که هم‌اکنون نماینده هستند و برای دور بعدی رد صلاحیت شده‌اند، از مجلس فعلی تا تشکیل مجلس بعدی که حدود چهار ماه به طول می‌انجامد تکلیف‌شان چیست، چرا که اگر صلاحیت ندارند در این چهار ماه نمی‌توانند برای مردم قانون وضع کنند، لذا به این موضوع هم پرداخته‌ایم.  

** تعیین تکلیف نماینده رد صلاحیت شده در مجلس وقت

وی گفت: هرگاه تا مجلس بعدی نمایندگان موجود رد صلاح شوند، پرونده‌های آنها توسط شورای نگهبان به این هیأت سه نفره ارجاع خواهد شد که یکی از آنها نماینده مجلس است و دو نفر از بیرون قوه مقننه هستند، مکلف هستند که پرونده‌ها را رسیدگی کنند و اگر نماینده رد صلاحیت شده باشد، این هیات می‌تواند آن نماینده را عزل کنند.

وی گفت: امضاهای این طرح اصلاحیه جمع‌آوری شده و هم‌اکنون در مراحل اداری مجلس طبق آئین‌نامه داخلی مجلس است که طبیعتا هیأت رئیسه در آینده نزدیک آن را اعلام وصول خواهد کرد.  

نظر شما