شناسهٔ خبر: 163547 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

ورودمجلس به ساماندهی بازار خودرو/واگذاری خودروسازی‌ها عملیاتی شود

جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: کارگروهی در کمیسیون متبوعش برای ساماندهی بازار خودرو تشکیل شده است و ما برنامه‌های جدی برای بهبود وضعیت صنعت خودرو در مجلس داریم.

به گزارش «نماینده» علی جدی با تأکید بر ضرورت حل مشکلات صنعت خودرو، گفت: یکی از مشکلات اصلی صنعت خودروی ما آن است که هنوز در داخل کشور تولیدکننده‌ای که بتواند فضای خودروسازی را رقابتی کند، نداریم، در حالی که باید شرایطی در نظر گرفته شود تا صنعت خودرو در کشورمان رقابت پذیر شود.

وی بیان کرد: با توجه به وضعیت ارز و محدودیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد، از طریق واردات هم نمی‌توانیم فضای رقابتی را در بازار خودرو ایجاد کنیم و معمولاً خودروسازان این مسئله را بهانه‌ای می‌کنند تا انحصار خودروسازی برای آنان باقی بماند.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر ما می‌خواهیم مشکلات صنعت خودرو را حل و فصل کنیم، در وهله اول باید محدودیت‌هایی را که در صنعت خودرو وجود دارد کاهش دهیم و فضا را به سمت رقابتی شدن سوق دهیم.

جدی گفت: در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، کارگروه ویژه خودرو تشکیل شده است و این کارگروه ساماندهی بازار خودرو را در دستور کار دارد و به طور ویژه به دنبال حل مشکلات صنعت خودرو است و ما معتقدیم که حل مشکل خودرو این گونه نیست که صرفاً یک طرحی ارائه دهیم و این مشکلات حل شود، بلکه باید به صورت مستمر مشکلات بازار خودرو بررسی و راهکاری برای حل آن اندیشیده شود.

وی با اشاره به اینکه خودروسازی ما در زمینه کمیت و کیفیت دارای مشکلاتی است که باید حل و فصل شود، گفت: خودروسازی را باید به معنای واقعی، خصوصی سازی کرد و بر این اساس واگذاری شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا باید هر چه سریع‌تر در دستور کار قرار گیرد و عملیاتی شود.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه شفافیت در ساختار ایران خودرو و سایپا نیز مسئله‌ای حائز اهمیت است، تصریح کرد: در حال حاضر می‌بینیم که ذیل این شرکت‌های خودروسازی بیش از ۱۰۰ هیئت مدیره و مدیرعامل در حال فعالیت هستند و این شرکت‌های خودروسازی با هزینه‌های گزاف اداره می‌شوند و باید گفت که ساختار سایپا و ایران خودرو بیمار است و نیاز به اصلاحات اساسی دارد.

جدی تأکید کرد: در صورتی که شفافیت در ساختار شرکت‌های خصوصی سازی به وجود آید، فضای سوءاستفاده و رانت کم می‌شود و در کنار آن باید خودروسازان داخلی میزان کیفیت و کمیت خود را افزایش دهند.

وی گفت: یکی دیگر از برنامه‌های مجلس آن است که یک بازه زمانی برای شرکت‌های خودروسازی تعیین کند تا آنان در این مقطع طرح جامعی را به مجلس ارائه کنند و بگویند که برای برطرف کردن اشکالات خود چه برنامه‌هایی را در دستور کار دارند تا از این طریق مجلس بتواند بر عملکرد این شرکت‌های خودروسازی نظارت کند.

جدی بیان کرد: در صورتی که فضای رقابتی در صنعت خودروی کشور ایجاد شود، خودروسازان مجبور می‌شوند که به تقاضا تمکین کنند اما در حال حاضر عرضه خودرو بسیار کمتر از تقاضا است و توازنی بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو وجود ندارد و خودروسازان عملاً تعیین کننده قیمت خودرو هستند، در حالی که نباید این گونه باشد.

نظر شما