شناسهٔ خبر: 163518 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

کاهش قیمت کالا نیازمند اصلاح نظام مالیاتی و گمرکی است

عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: کاهش قیمت کالا نیازمند اصلاح نظام مالیاتی و گمرکی است به این معنا که به جای مالیات از تولید، از سرمایه راکد اخذ شود و در حوزه گمرکی نیز زمینه برای صادرات کالاها فراهم شود.

به گزارش «نماینده»، علی‌اصغر عنابستانی نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در تأکید بر کاهش قیمت کالا گفت: کاهش قیمت کالا در بازار نیازمند اصلاحات اقتصادی است که از جمله آن، به اصلاح در نظام مالیاتی باید اشاره کرد.  

وی افزود: برای حمایت از تولید و کاهش قیمت‌ کالاها باید به جای مالیات، از بخش تولید، مالیات از سرمایه‌های راکد و عایدی مسکن و سرمایه و نیز سکه و ارز اخذ شود.  

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: از بخش تولید نه تنها نباید مالیات اخذ شود بلکه باید با پرداخت یارانه، حمایت‌های لازم از آن صورت گیرد و در سایه اینگونه اقدامات است که قیمت تمام شده تولیدکالا در کشور پائین می‌آید وم ا شاهد عرضه کالا با قیمت ارزان در بازار خواهیم بود.  

عنابستانی خاطرنشان کرد: مرحله بعد بحث صادرات محصولات است که نیازمند اصلاحات اساسی در نظام گمرکی است که متأسفانه ما شاهد مفاسد زیادی در این حوزه هستیم.

وی افزود: سیستم مالیاتی و سیستم گمرکی در کشورهای مطرح نقش تنظیم‌کننده دارند اما در کشور ما این دو بخش نقش درآمدزایی را ایفا می‌کنند که باید اصلاح شود.  

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: در کوتاه‌مدت نیز باید صدور مجوز کسب و کار با سهولت انجام شود و موانع از سر راه برای این کار برداریم. در بسیاری از کشورها و نه تنها کشورهای پیشرفته بلکه کشورهایی مثل عمان، هند و اندونزی و... اصل بر کسب و کار آزاد است و بحث مجوز موضوع اصلی نیست و فقط در مشاغل خاص بحث صدور مجوز مطرح است.  

عنابستانی خاطرنشان کرد: در کشور ما نیز این موضوع صدور مجوز نیز باید تسهیل شود و به این سمت پیش برویم که مشاغلی مثل مشاغل خانگی بحث صدور مجوز در موردشان حذف شود و تنها مشاغل خاص نیازمند کسب مجوز باشند و البته در مورد آنها تشریفات و موانع از سر راه‌شان برداشته شود.  

نظر شما