شناسهٔ خبر: 163515 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نایب رئیس مجلس: عملکرد دولت در کنترل نقدینگی قابل دفاع نیست

امیر حسین قاضی زاده نایب رئیس مجلس گفت: عملکرد مجموعه اقتصادی دولت در کنترل نقدینگی قابل دفاع نیست.

به گزارش «نماینده»، سیدامیرحسین قاضی‌زاده نایب رییس مجلس شورای اسلامی  اظهار داشت : اگرچه مجلس اقدام به ارائه طرح‌هایی برای حمایت معیشتی از اقشار آسیب‌پذیر در دست بررسی دارد، اما واقعیت این است که این سیاستها آنچنان که انتظار می‌رود موثر نیستند. به عنوان یک پزشک معتقدم وقتی بیماری خونریزی داخلی دارد اول باید جلوی خونریزی را گرفت بعد برای مکمل‌های غذایی تقویتی و خونساز اقدام کرد.  

وی ادامه داد: طرح‌های حمایتی و معیشتی برای اقتصاد بیماری که رشد نقدینگی ۳۴ درصدی دارد بی‌اثر و حتی بعضاً مضرند.

نماینده مردم مشهد و کلات در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: وقتی طی یک سال گذشته، رشد نقدینگی از ۲۵ به ۳۴ درصد افزایش می‌یابد، تورم اجتناب‌ناپذیر است و با روش‌های کنترل بازار نمی‌توان جلوی فشار تورمی را گرفت. عملکرد بانک مرکزی و مجموعه اقتصادی دولت در موضوع مهار نقدینگی غیرقابل دفاع است. تداوم این وضعیت موجب فروپاشی اقتصادی کشور خواهد شد. لذا باید تیم اقتصادی دولت روش‌ها و نگرش‌هایش را فوراً تغییر دهد.

قاضی زاده در پاسخ به این پرسش که علت این افزایش نقدینگی چه بوده است پاسخ داد: رشد بالای نقدینگی چند ریشه تاریخی و چند ریشه تاکتیکی دارد. ریشه تاریخی آن به انتظارات تورمی، انباشت بدهی‌های سابق با نرخ‌های بهره بالا، و عدم کنترل اصابت جریان نقدینگی به تولید باز می‌گردد. اما دلایل تاکتیکی افزایش سرعت رشد نقدینگی در یک سال گذشته عبارتند از: کاهش نرخ بهره بین بانکی که منجر به افزایش ضریب فزاینده شد، افزایش چشمگیر اتکای بودجه عمومی کشور به پولی سازی کسری بودجه، و بازده بیش از انتظار بورس که موجب تبدیل سپرده های غیردیداری به سپرده دیداری و در نتیجه افزایش ضریب فزاینده شد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در خاتمه عنوان کرد: اگر دولت با کمک مجلس تدابیر روشن و عاقلانه‌ای در پیش نگیرد در رکود تورمی سنگین‌تری نسبت به ادوار گذشته فرو خواهیم رفت. اقتصاد ایران نیاز به یک جراحی فوری دارد و نمی‌توان تا پایان دولت و استقرار دولت جدید کشور را معطل و منتظر این جراحی نگاه داشت.

نظر شما