شناسهٔ خبر: 163502 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

رضایی کوچی:

عمده علت افزایش قیمت مسکن به تولید نکردن خانه باز می‌گردد

رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: از ابتدای شکل گیری مجلس یازدهم در کمیسیون عمران به موضوع مسکن به صورت اولویت دار پرداختیم و فردا قرار است طرح دو فوریتی الزام قوه مجریه به سیاست‌گذاری در حوزه مسکن در صحن علنی بررسی شود.

به گزارش «نماینده»،محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی امروز (شنبه 11 مرداد 99)‌ در گفتگو زنده با صداو سیما اظهار داشت: ما باید روزهای فعلی مشکلات بازار مسکن را به دلیل عرضه کم خانه پیش بینی می‌کردیم.

وی افزود: عمده علت افزایش قیمت مسکن به تولید نکردن خانه باز می‌گردد که نتوانستیم متناسب با نیازهای کشور خانه‌سازی کنیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: باید حداقل 900 هزار واحد مسکونی در کشور می‌ساختیم تا بتوانیم نیازها را پاسخ دهیم اما این کار را نکردیم.

رضایی کوچی خاطرنشان کرد: وضعت اقتصادی کشور و بازارهای موازی ارز و طلا باعث التهاب در بازار مسکن و افزایش قیمت‌های آن نیست بلکه عدم تعادل بین عرضه و تقاضای مسکن دلیل اصلی این وضعیت است.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی گفت:‌وقتی نیاز کشور به تعداد خانه در هر سال 900 هزار واحد است و فقط 300 هزار واحد ساخته می‌شود مشخص است که قیمت‌ها افزایش چشمگیری پیدا خواهند کرد.

رضایی کوچی گفت: دولت از چند سال گذشته بحث مسکن اجتماعی و مسکن ملی را مطرح کرد اما عملا این کار منجر به تولید قابل توجه مسکن نشد؛ چراکه فقط بحث شعار و حرف مطرح بود.

وی با بیان این که تولید مسکن در کشور شرایط خوبی را ندارد تصریح کرد: بارها وزیر فعلی و قبلی راه و شهرسازی را به مجلس دعوت کردیم و به آنها گوشزد کردیم که کشور نیازمند تولید مسکن است اما شاید این فهم در تعدادی از مسؤولان شکل نگرفته است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس درباره اظهارات وزیر سابق راه و شهرسازی مبنی بر افتخارش در عدم ساخت حتی یک واحد مسکن مهر اظهار داشت: این حرف اشتباه است؛ چراکه کشور نیاز به تولید مسکن دارد و حداقل باید 900 هزار واحد خانه تولید می‌کردیم.

رضایی کوچی گفت: وقتی مجلس دید که دولت کار و حرکت قابل توجهی برای ساخت مسکن نمی‌کند، به سمت ارائه طرح دو فوریتی برای الزام قوه مجریه به منظور سیاست‌گذاری در حوزه مسکن اقدام کرد.

وی در همین راستا توضیح داد: ‌این طرح از ابتدای شکل گیری مجلس یازدهم در کمیسیون عمران به آن پرداخته شد و فردا (یکشنبه 12 مرداد) قرار است در صحن علنی مجلس بررسی شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس در باره تأمین مسکن نمایندگان مجلس با وجود اعطای ودیعه مسکن از سوی هیأت رئیسه گفت: قیمت‌های مسکن آنقدر افزایش پیدا کرده است که حتی با ودیعه مسکنی که مجلس داده نتوانسته‌ایم جای مناسبی پیدا کنیم، زیرا خیلی از همکارانم در زمینه تهیه مسکن دچار مشکل شده است.

وی گفت: با ودیعه اعطایی مجلس می‌توانستیم خانه 50 متری تهیه کنیم ولی چون نمایندگان شهرستانی میهمان داشته و خیلی از موکلین آنان به منزل نماینده مراجعه می‌کنند عملا امکان زندگی نماینده و خانواده‌اش و میهمانان سخت است.

نظر شما