شناسهٔ خبر: 163454 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

بزودی دستورالعمل نحوه استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم ابلاغ می‌شود

ممبینی رئیس اتاق اصناف ایران در تشریح آخرین توافق‌ اتاق اصناف و سازمان امور مالیاتی گفت: دستورالعمل نحوه استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم بزودی ابلاغ خواهد شد.

به گزارش «نماینده» به نقل از اتاق اصناف تهران، سعید ممبینی درباره آخرین وضعیت تعاملات بین این اتاق و سازمان امور مالیاتی گفت: در ارتباط با نحوه رسیدگی به تعیین مالیات سال ۱۳۹۸ مودیان صنفی از مدتی پیش مذاکرات متعددی با مسئولین سازمان امور مالیاتی کشور داشتیم. در همین راستا چندین جلسه در هیئت رییسه به نحوه رویارویی با این موضوع پرداختیم و در نهایت چند موضوع و محور اصلی در مذاکرات مورد توجه ما قرار داشت.

ممبینی افزود: با توجه به تاکید و پیگیری که سازمان امور مالیاتی برای اجرای ماده ۹۷ قانون مالیات های مستقیم (ق. م.م) در سال ۹۸ در دستور کار قرار داده بود پیش بینی می‌کردیم ممکن است بعضی از مشاغل فاقد اسناد مالی باشند. در نتیجه در اجرای ماده ۹۷ دچار مشکلاتی شوند. لذا با توجه به اینکه همچنان استفاده از ظرفیت تبصره ماده ۱۰۰ ق. م.م وجود داشت، این موضوع را مورد پیگیری قرار دادیم و در چندین جلسه در تعیین ضرایب مربوطه به مالیات از روش تعیین به وسیله تبصره ماده ۱۰۰ پیگیری هایی صورت گرفت.

وی بیان داشت: البته همه می دانند که در سال ۹۸ ضمن اینکه دچار رکود اقتصادی بودیم، در عین حال در یک ماه پایانی سال به دلیل شیوع بیماری کرونا کسب و کارها آسیب زیادی دیدند، لذا این موضوع مدنظر قرار گرفت و بر آن تاکید شد.

رئیس اتاق اصناف ایران بیان داشت:  نهایتا دو نکته مهم اتفاق افتاد؛ با افزایش آستانه مبلغی که می شود در مورد تبصره ماده ۱۰۰ ق. م.م استفاده کرد، موفق شدیم که معافیت‌ها را از ۱۰ برابر معافیت به ۶۰ برابر افزایش دهیم. به این ترتیب افراد بیشتری علاوه بر گروه سوم و احتمالا تعدادی از مودیان گروه دوم هم که تا ۶۰ برابر معافیت میزان درآمدشان تعیین می شود، می توانند با استفاده از ظرفیت‌های قانونی تبصره ماده ۱۰۰ ق. م.م نسبت به تعیین مالیات آن ها اقدام کنند.

ممبینی در پایان خاطرنشان کرد:  تقریبا این موضوع نهایی شده  و به احتمال قریب به یقین امروز دستورالعمل نحوه استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ ق. م.م ابلاغ خواهد شد. انتظار و استدعا از دوستان عضو اجلاس اتاق و همینطور روسای اتاق های اصناف و اتحادیه ها این است که به مودیان صنفی اعلام کنند تا زمان ابلاغ دستورالعمل تحمل کنند. آنهایی که می توانند از روش تبصره ماده ۱۰۰ ق. م.م و یا از طریق ماده ۹۷ اقدام به تسلیم اظهارنامه و تعیین مالیاتشان کنند. انشاء الله اقدامات صورت گرفته کمک کند تا بخشی از مضائق و مشکلات اقتصادی که برای اصناف پیش آمده رفع و هرچه زودتر شاهد رونق در کسب و کار باشیم.

نظر شما