شناسهٔ خبر: 163439 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

عیسی‌زاده: ۵ میلیون نفر نیازمند کمک اورژانسی هستند/دولت مکلف است به زنان سرپرست خانوار مهارت آموزش دهد

مهدی عیسی زاده 43 رئیس کمیسون اجتماعی مجلس گفت: ما در جامعه یک عدد ۵ میلیون نفری در جامعه داریم که نیاز به کمک اورژانسی دارند و همه خواهان آن هستیم که در کمترین زمان که مدت آن هم مشخص شده این میزان را کاهش دهیم.

به گزارش«نماینده» مهدی عیسی زاده رئیس کمیسون اجتماعی مجلس شورای اسلامی  ودر برنامه به وقت ایران با موضوع حضور بانوان در مشاغل و میزان مهارت آموزی به آنها درباره این بحث که آیا اشتغال بانوان سرپرست خانوار در برنامه ششم هم مانند برنامه‌های چهارم و پنجم خواهد شد، اظهار کرد: با توجه به این که در ماه‌های پایانی نیمه اول سال ۹۹ هستیم و دولت دوازدهم هم در پایان راه کار خود قرار دارد احتمالا اتفاقی رخ نخواهد داد مگر آن که انقلابی رخ دهد و یک حرکت جهادی صورت گیرد که ما این کار را در کمیسیون اجتماعی شروع کردیم.

رئیس کمیسون اجتماعی مجلس درباره متوالی‌های بحث اشتغال زنان سرپرست خانوار گفت: در این باره قانون دو اصل ۲۱ و ۲۹ را دارد و اصلا وزارت رفاه برای همین تشکیل شده است.

وی ادامه داد: در سال ۷۵ زنان سرپرست خانوار حدود ۱ میلیون نفر بودند ‌و در سال ۸۵ این میزان به ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رسید و در سرشماری سال ۱۳۹۰ این رقم ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر شد و سال ۱۳۹۵ این رقم به بیش از ۳ میلیون رسیده است و در چند سال اخیر به دلیل اتفاقات مختلف این میزان به ۴ میلیون نفر رسیده است.

عیسی زاده تصریح کرد: اگر در طول این سال‌ها برنامه مشخصی ایجاد می‌شد تا هر سال تعدادی از گردونه خارج شوند و خودکفا شوند اکنون آمار این مقدار نبود؛ آماری که در بهزیستی وجود دارد ۲۵۰ هزار نفر است و چون سرشماری جدید صورت نگرفته به آمار سال ۹۵ استناد می‌شود.

رئیس کمیسون اجتماعی مجلس با بیان این که ما در این زمینه کاری انجام ندادیم، افزود: اصل ۲۱ و ۲۹ قانون اساسی وظایف را مشخص کرده است و دولت را موظف کرده حقوق زن را در تمامی جهات با رعایت موزاین اسلامی تضمین کند و اموری را انجام دهد.

وی بیان کرد: ما در کمیسیون اجتماعی قانون‌گذاری‌های لازم را انجام دادیم و نظارت بر اجرای قانون کردیم، دولت موظف بوده اقدام کند اما متاسفانه کاری نکرده است، در دنیای پیشرفته حامی افراد ضعیف دولت است؛ دوستانی که قبل از ما نماینده بودند خوب متوجه امور بودند که وزارت رفاه را تشکیل دادند تا رفاه ملت را تامین کند.

*۵ میلیون نفری در جامعه نیازمند کمک اورژانسی هستند

عیسی زاده افزود: ما در جامعه یک عدد ۵ میلیون نفری در جامعه داریم که نیاز به کمک اورژانسی دارند و همه خواهان آن هستیم که در کمترین زمان که مدت آن هم مشخص شده این میزان را کاهش دهیم؛ ما یک عددی را هم با وزارت کار در زمینه زنان شاغل سرپرست خانوار مشخص کردیم تا میزان آن را به سرعت کاهش دهیم.

رئیس کمیسون اجتماعی مجلس افزود: وزارت کار متولی تمامی این مسئله است اما چگونه می‌شود با یک مبلغ ناچیز مددجو را به سامان رساند، ما در قانون مشخص کردیم که این بانوان باید توانمندسازی شوند تا بتوانند زندگی را ادامه دهند.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر ما یک بانو را توانمند کردیم و مبلغی به او کمک هم شد اما متاسفانه این زن مهارت لازم برای فروش محصول خود را ندارد؛ ما باید در کنار او باشیم در حالی که الان آن را رها کردیم.

*اختصاص یک درصد از فراوانی ثروت کشور مسئله زنان سرپرست خانوار و کودکان کار را حل می کرد

عیسی زاده بیان کرد: امروز تمام مرکزهای پژوهشی تحقیقات را جمع کردند اما چه دستگاهی می‌خواهد آن را اجرایی کند؛ متاسفانه همه به صورت جزیره‌ای کار می‌کنند؛ ما پول فراوانی داریم و جالب است که اگر یک درصد از فراوانی ثروت کشور که متاسفانه توسط برخی‌ها دزدیده شده خرج شود تمام مسائل زنان سرپرست خانوار و کودکان کار حل می‌شود.

رئیس کمیسون اجتماعی مجلس گفت: طبق قانون دولت موکلف است کار را انجام دهد اما به دولت اجازه داده از تمامی امکانات کشور استفاده کند.

وی درباره مهارت اموزی زنان سرپرست خانوار گفت: ما حتی این موضوع را در قانون مشخص کردیم که طبق ماده ۱۶ قانون ساختار نظام جامع تامین رفاه اجتماعی دستگاه‌ها باید به بانوان سرپرست خانوار مهارت یاد دهند و او را به خودکفایی برسانند.

* مشارکت ۴۲ درصدی زنان سرپرست خانوار در مشاغل خانگی

مهناز امامداری مسئول ستاد دبیرخانه حمایت ازمشاغل خانگی و رئیس دبیرخانه ستادساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در ادامه اظهار کرد: نابرابری در فرصت های شغلی به خصوص برای بانوان نه فقط در کشور ما بلکه در بسیاری از کشورها وجود دارد اما این کیزان در کشور ما کمی بیشتر است؛ زنان سرپرست خانوار مشکلاتی در کشور دارند.

امامداری ادامه داد: خوشبختانه بیمه زنان سرپرست خانوار چند سالی است که در کشور حل شده اما به دلیل مشکلاتی پوشش کامل دریافت نکردند و تعداد بسیاری کمی شامل بیمه درمانی هستند.

وی درباره این که بانوان سرپرست خانوار چه مهارت‌هایی را باید آموزش ببینند، گفت: ما سعی کردیم بحث توانمندسازی را در برنامه‌ها داشته باشیم، در حوزه مشاغل خانگی برای همه گام‌هایی را برداشتیم که یک گام آن توسعه مشاغل خانگی بود که در چند فاز در حال اجرا است؛ نکته مهم این است که ۸۲ درصد مشاغل خانگی توسط بانوان انجام می‌شود که ۴۲ درصد این میزان بانوان سرپرست خانوار هستند.

رئیس دبیرخانه ستادساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی تصریح کرد: ما یک طرح توانمندسازی ۶ هزار نفری زنان سرپرست خانوار را سال قبل به کمک دستگاهای مختلف شروع کردیم که عدد آن بسیار کوچک است که نیاز دارد تا با تامین منابع مالی توسعه پیدا کند.
مسئول ستاد دبیرخانه حمایت ازمشاغل خانگی ادامه داد: متاسفانه این که به کدام سمت حرکت کنند یک مشکل همیشگی این قشر از جامعه بوده است و نیاز است تا استعدادیابی بهتر صورت بگیرد.

نظر شما