شناسهٔ خبر: 163423 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت آنلاین

خطر دلاریزه شدن اقتصاد

سید علی موسوی اولین و مهمترین راهکار برای مقابله با گرانی توجه به داخلی سازی است که نباید در حد شعار باقی بماند و باید عملیاتی شود. اگر ما داخلی سازی را سرلوحه کار خود قرار دهیم بسیاری از مشکلات ما در بحث گرانی حل میشود.

«نماینده»سید علی موسوی- خطر دلاریزه شدن اقتصاد: اولین و مهمترین راهکار برای مقابله با گرانی توجه به داخلی سازی است که نباید در حد شعار باقی بماند و باید عملیاتی شود. اگر ما داخلی سازی را سرلوحه کار خود قرار دهیم بسیاری از مشکلات ما در بحث گرانی حل میشود. در واقع ما نباید اجازه دهیم اقتصادمان دلاریزه شود و نوسان دلار روی قیمتهای ما تاثیر بگذارد.

برای مقابله با آن اصلیترین راهکار داخلی سازی کالاهاست. مثلا در حوزه خودروسازی باید به این سمت برویم که قطعات خودرو را در داخل بسازیم در این راستا باید از ظرفیت و پتانسیل عظیم شرکتهای دانش بنیان و نخبگان دانشگاهی استفاده کنیم و این ظرفیت را وارد صنعت کنیم تا هم کیفیت را بالا ببریم و هم وارد عرصه رقابت شویم. از سوی دیگر اگر در بازارهای خارجی رقابت کنیم میتوانیم ارزآوری داشته باشیم، طبیعتا صادرات باعث میشود ارز وارد کشور شود و کمبود ارز برطرف شود و انجام صادرات نیز زمانی میسر است که کیفیت بالا برود و کالاهای ایرانی در بازارهای خارجی قدرت رقابت داشته باشند. توسعه صادرات در واقع باعث وارد شدن ارز و در نتیجه کاهش قیمت آن خواهد شد.

همچنین در صورت توسعه صادرات درخواست ارز برای واردات کاهش مییابد، یادآور شد: ممکن است برخی کالاها تکنولوژی بالایی داشته باشند اما وقتی ما قدرت ساخت موشک را داریم آن هم در شرایطی که حوزههای نظامی کاملا در تحریم است پس میتوانیم از دانش داخلی در تولیدات دیگر هم استفاده کنیم. نخبگان دانشگاهی و حتی کسانی که از کشور رفتهاند، میتوانند در این راستا به ما کمک کنند شما میبینید که در حوزه دارو ما چطور پیشرفت کردهایم و در حال حاضر بسیاری از داروهایی که پیش از این وارد کشور میشده در داخل تولید میشود. این کار اولا اعتماد به نفس و ثانیا برنامهریزی دقیقی می طلبد.

البته باید بپذیریم که در یک جنگ اقتصادی هستیم و نیاز داریم قرارگاه اقتصادی داشته باشیم. یکی از بزنگاههای اقتصادی ما بحث ارز است و فشار اصلی گرانی متوجه نوسان ارز است. ما باید تقاضای ارز را کاهش دهیم و این تقاضا هم زمانی کاهش مییابد که به سمت صادرات برویم و حداقل در مقابل یک واردات، یک صادرات داشته باشیم.

برچسب‌ها:

نظر شما