شناسهٔ خبر: 163408 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

همکاری ایران و چین می تواند تأثیرات مثبتی در عرصه اقتصادی برای طرفین داشته باشد

حسینی کیا نماینده مردم سنقر در مجلس، اظهار داشت: در انعقاد قرارداد ایران و چین باید تضمین لازم در راستای تامین منافع دوطرف پیش بینی شود.

به گزارش «نماینده»، حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به سند همکاری راهبردی 25 ساله ایران و چین، اظهار داشت: مسئولان باید در انعقاد قراردادها به ویژه قراردادهای طولانی مدت منافع ملی را مد نظر داشته باشند تا کشور در آینده دچار آسیب نشود.

وی با بیان اینکه ایران می تواند در چارچوب منافع ملی با همسایگان و کشورهای قدرتمند جهان قرار داد های راهبردی منعقد کند ، افزود: در همین راستا سند ایران و چین هم می تواند تأثیرات مثبتی در عرصه اقتصادی برای طرفین داشته باشد.

حسینی کیا با بیان اینکه ایران باید رابطه منطقی با حفظ مواضع و تامین منافع ملی با کشورهای دیگر داشته باشد ، ادامه داد: دولتمردان باید در قراردادهای طولانی مدت اهدافی را مشخص و پیشبینی کنند و همه جوانب را سنجیده و شرایط بین المللی را بررسی و سپس وارد مذاکره شوند ؛ تا افکار عمومی اطمینان خاطر داشته باشد که مسئولان درصدد تامین منافع ملی آنها هستند.

وی با تاکید بر اینکه در انعقاد این قرارداد باید تضمین لازم در راستای تامین منافع دوطرف پیش بینی شود ، اظهار داشت: این سند باید به شکلی تضمین شود که هم 2 دولت و هم 2 ملت نفع ببرند، و به گونه ای نباشد که صرفا بازار یک کشور مملو از کالاهای طرف دیگر باشد و طرف دیگر قرارداد هیچ سهمی از بازار طرف مقابل نداشته باشد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه چین در عرصه سیاسی و بین‌المللی یکی از قدرت‌های بزرگ جهان است، چرا که این کشور عضو دائمی شورای امنیت و دارای حق وتو است و علاوه بر این در زمینه اقتصادی نقش پررنگی دارد، افزود: ایران نیز در منطقه و جهان جایگاه مقتدری دارد و چینی ها هم به قدرت ایران اعتراف دارند ؛و ایران را به عنوان یک کشور دارای ژئوپلیتیک  و قدرت می شناسند.

نظر شما