شناسهٔ خبر: 163367 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

پیشنهاد نمایندگان برای شیوه انتخاب معاونین پارلمانی

سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس، گفت: معاون پارلمانی رابط مجلس نسبت به دولت است و لازم است این رابطه اصلاح شود.

به گزارش «نماینده» سید سلمان ذاکر نماینده ارومیه در مجلس ضمن تاکید بر تقویت بعد نظارتی مجلس، گفت:ابزارهای نظارتی مجلس مانند دیوان محاسبات باید تقویت و دیگر ابزارهای نظارتی مانند تذکر، سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص نیز باید کارآمد شوند تا بعد نظارتی مجلس تقویت شود.

وی با بیان اینکه باید در زمینه ضعف نظارتی مجلس آسیب شناسی انجام شود، افزود:برای مثال زمانی که یک نماینده سؤالی را از وزیری مطرح می کند اولین شخصی که از طرف وزیر این موضوع را پیگیری می کند معاون پارلمانی آن وزارتخانه است که بعضاً ممکن است با برگزاری جلسات و رایزنی هایی سوال اصلاً به کمیسیون نرسد که با این کار به عبارتی نظارت نماینده به جای نمی رسد.

نماینده مردم ارومیه در همین راستا ادامه داد:اشکال کار اینجا است که معاون پارلمانی که رابط مجلس و وزارتخانه است از سوی دولت انتخاب شده طبیعی است که در جهت منافع وزارتخانه نهاد متبوعش فعالیت کند و متأسفانه مجلس و نماینده در اینجا خلع ابزار است و آن طور که باید و شاید نمی تواند از این طریق بر عملکرد آن وزارتخانه نظارت کند.

ذاکر اضافه کرد:اما اگر به این مسئله به این گونه نگاه کنیم که معاون پارلمانی رابط مجلس نسبت به دولت است و این رابطه را اصلاح کنیم و به عبارتی معاونان پارلمانی از سوی مجلس انتخاب شوند تا این معاونین نیز مانند دیوان محاسبات بازوی نظارتی مجلس باشند، بسیاری از مشکلات در حوزه نظارتی حل می شود.

وی بیان داشت:اشکال دیگری که وجود دارد این است که بعضا نمایندگان این معاونین پارلمانی را نمی شناسند و یا اتاقی ندارند که بتوان با آنها ارتباط بر قرار کرد و بعضا در طول یک دوره یک وزارتخانه چندین معاون پارلمانی عوض می کند که این نیز خود باعث بروز مشکلاتی می شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه بنده و برخی از نمایندگان پیشنهادی داریم که معاون پارلمانی وزارتخانه ها از سوی مجلس انتخاب شوند و آن را هم به هیئت رئیسه ارائه کرده ایم، گفت:اگر معاونین پارلمانی از سوی مجلس انتخاب شوند بسیاری از این آسیب ها برطرف شده، شفاف سازی در عملکرد ها ایجاد می شود، دور زدن نماینده و غیره اتفاق نمی افتد و در نهایت نظارت مجلس تقویت می شود و از طرف دیگر با توجه به اینکه معاون پارلمانی اعتبار خود را از مجلس گرفته، اگر کمکاری کند از سوی نمایندگان مواخذه می شود.

نظر شما